Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Du måste väl någon gång kunna rikta kritik mot de tonåringar och kvinnor som belastar rättsväsendet med påhittade historier, underminerar inte de trovärdigheten hos helt andra personer som anmäler likartade brott?
Det är väl ändå
själva brottet och dess konsekvenser för brottsoffret man irriterar sig på. Inte att det "belastar rättsväsendet". Har den här 15-åringen gjort sig skyldig till falsk tillvitelse mot målsägande så är det främst hennes brott jag kommer irritera mig över och den skada det har åsamkat målsägande. Jag kommer liksom inte gå runt och irritera mig över att hon har "belastat rättsväsendet".
(Det är väl mer grovt kriminella man tänker så om... Att de skjuter
varandra och därmed belastar rättsväsende och sjukvården).
Historiskt sätt så har har det funnits gott om folk som
aldrig har trott på våldtagna ändå. "
Hon ville nog egentligen, så som hon var klädd/flirtig.../Han ville nog, fast han ångrade sig dagen efter och anmäler henne för våldtäkt...".
Det kommer liksom
alltid finnas de som inte tror på våldtäktsoffer. Även om det
aldrig förekom falska tillvitelser om våldtäkt, så skulle visst folk ändå misstro våldtäktsoffer. För så har det alltid sett ut. Så tyvärr. Jag ser inte att falska tillvitelser om våldtäkt, skulle
"underminera trovärdigheten hos helt andra personer som anmäler likartade brott". Den trovärdigheten hos våldtäktsoffer
är underminerad ändå. Helt utan att det finns falska tillvitare. Vissa vill liksom inte tro att det förekommer våldtäkter eller att deras "fina Kalle/Stina skulle kunna våldta någon". Betänk detta och inse att jag har rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Nej det är inte bättre att ett brott sker istället för ett helt annat brott.
I detta fallet så har ju ett brott
redan skett. Frågan är vilket brott som
har skett:
1. Våldtäkt mot barn.
eller
2. Grov falsk angivelse.
Och utifrån att flickan står åtalad för falsk angivelse. Så hoppas jag att det också är det brott som
har skett. Varför jag tycker det har jag redan skrivit, men du/vissa andra tycks inte fatta vad jag skriver. Så jag hoppas att ni förstår vad dessa två skribenter nedan skriver, när de skriver exakt samma sak som jag anser och faktiskt har försökt framföra:
Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Hoppas du har rätt och att hon blir fälld. Jag ser hellre att hon får brottas med ett dåligt samvete och lära sig en läxa, än att hon lider av PTSD efter våldtäkterna resten av livet.
Håller helt och hållet med!
Citat:
Ursprungligen postat av
fredriktomte
Ja, det kan man ju hoppas. Bättre att hon är skyldig till falskanmälan och blir dömd för det, än att han är skyldig till våldtäkt, men går fri.
Håller helt och hållet med!