2026-08-30, 06:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
18000 för en 3a är på tok för dyrt oavsett vart den ligger.

Jag betalar 9000 för min 3a.

Bygg ingenting där då, låt tomten stå obebyd.
Citera
2026-08-30, 08:03
Medlem
Marknadshyror i meningen att hyrorna bestäms mellan utbydet (fasrighetsägaran) och efterfrågan (hyresgästerna, bostadsrättsägarna). Det har införts politiska beslut om s.k. brukshyror där hyrorna (priset) ska politiskt bestämmas. En bostad kan då ha ett värde men ges ett annat. Den grundläggande marknadsprincipen är då satt ur funktion.Det hyresgästerna betalar avspeglar inte det verkliga värdet.

Är brukshyran lägre än marknadsvärdet så tycker hyresgästerna om det. Efterfrågan på billiga lägenheter ökar och det olagliga inträffar: Människor börjar betala pengar "svart" för det som inte är tillåtet att handla med. Hyresrätter får inte köpas. Men de köps. Och de används som bytesvaror vid andra köp. En villa säljs då inte till det pris som enligt Lag ska vara offentligt och öppet redovisat utan säljs till en del öppet redovisat pris plus ett övertag av ett hyreskontrakt.

Marknaden med "brukshyror" fungerar bra för dem som har lyckats få ett förstahandskontrakt för en hyresrätt. Övriga får stå i bostadskö och hyra i andra hand. Människor lär sig ganska snabbt hur det fungerar. Unga människor i större städer bor kvar hemmas hos sina föräldrar trots att de unga är i familjebildande ålder och borde ha egna hem. Äldre ensamma människor bor kvar i sina villor om de inte lyckas ordna en hyresrätt med förstahandskontrakt m.m. M.m.

Marknadshyror införs alltså inte "bakvägen" utan är en grundläggande funktion i alla de samhällen där man politiskt har infört "brukshyra" vilket inte är något annat än ett spel för gallerierna. Synbarligen kan politiker genom rättsväsendet försöka styra priset för hyresbostäderna. Det blir en och annan hyresrätt som kanske får ett sänkt pris av en domstol. Men på det stora hela så är det marknaden (utbud och efterfrågan) som styr.

18 000 svenska kronor för en central modern 3-rumslägenhet i Stockholm eller Göteborg tycker jag är vad människor betalar i dagens penningvärde (2026). För 15 år sen betalade vi 15 000 för en trea i Stockholm city. Vi betalade 2 500 för en garageplats i huset. Sen är det en individuell smak och värderingsfråga om man tycker det är för dyrt eller ej. Personligen tycker jag det är smaklöst när det är "tjänstbostäder" och företag eller politiska organisationer betalar dessa hyror. Det kan kanske kallas "bakväg" ?
Citera
2026-08-30, 08:38
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Bostäderna blir dyra i början, ja, eftersom det har funnits en brist av bostäder, men sen exploderar byggandet av bostäder eftersom man kan plötsligt förvänta sig en normal avkastning för investeringen. Under övergångsfasen behövs dock socialbidrag för hyresgäster för att de inte skall hamna på gatan.

Övergångsperioden kan bli lång, det tar tid att få nya hyreshus inflyttningsklara.

Redan idag finns nybyggda lägenheter som är oattraktiva pga läge och hyra. Det är dyrt att bygga. Så avkastningen kanske inte blir så hög eftersom efterfrågan är liten. Byggbar mark i innerstaden, där nybyggnation och marknadshyror kan ge god avkastning, är begränsad och dyr.

Kanske är Stockholm färdigbyggt och närliggande orter borde göras attraktiva för företag och invånare?
Citera
2026-08-30, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
I ett nytt rättsfall så förlorade en hyresgäst möjligheten till att få sänkt hyra för en lägenhet på Kungsholmen i Stockholm (Hyresbostäderna).

Vad som var avgörande för utfallet i Hyresnämnden var att lägenheten låg så pass centralt att man ansåg att bruksvärdeshyror ej enbart skulle baseras på boendeyta, utan att läget också skulle beaktas. Om detta inte blir överklagat med framgång så skulle det innebära att den gamla principen om bruksvärde baserat på yta/funktion avskaffas (troligen successivt) åtminstone i centrum för större stadskärnor.

Frågan om marknadshyror brukar vara politiskt laddad, därför vore det anmärkningsvärt om det här skulle få passera helt enbart genom juridikens korridorer utan politiska följder. Med det menar jag inte att politiker skulle lägga sig i en eventuell hovrättsdom (man får hoppas att det inte går till så), men att ett utfall till hyresvärdens fördel troligen lär skapa nya krav på politisk reglering.

Man frågar sig också hur juristerna kom fram till att det geografiska läget skulle spela roll, när bruksvärdeshyror annars har varit baserade på yta och funktion under så lång tid. Jag säger inte att de har gjort fel, men om detta gick igenom juridiskt så måste ju förarbeten till lagarna varit befriade från politiska pekpinnar på ett sätt som inte stämmer överens med hur politiker brukar uttala sig (det vore väl i och för sig inte första gången som politikerna säger saker som är felaktiga). Jag minns att bl.a. Göran Persson (S) uttalade sig på ett sätt som låg åt det hållet, men jag har inte kunnat hitta någonting om det när jag gjorde en snabb sökning på nätet.

Kommer det här att smitta av sig på centrala Göteborg, Uppsala, Malmö, Linköping m.fl. ställen?
Har politikerna på vänsterkanten fog för sina uttalanden om bruksvärde?

Till redaktionen:

Sverige är på så många sätt ett fantastiskt land, och på så många sätt ett djupt sjukt land där folk fått för sig att de har rätt till någon annans egendom (i detta fall en bostad) till ett godtyckligt pris de själva hallucinerat fram.
Citera
2026-08-30, 08:57
Medlem
Citat:
18000 för en 3a är på tok för dyrt oavsett vart den ligger.

Jag betalar 9000 för min 3a.

Citat:
Ja.. det är sjukt.
Införs marknadshyror så kommer det bli ännu dyrare i storstäderna.

Det som är ännu sjukare är att ni fossiler som råkade födas vid rätt tidpunkt får billiga bostäder medans alla efter er blir rånade pågrund av att ni har tungt subventionerade bostäder.

Men det är snart slut på det.
Citera
2026-08-30, 09:59
Medlem
Larasofts avatar
Om marknadshyror införs så borde ränteavdrag på befintliga bolån fasas ut, antingen direkt eller under en övergångsperiod. Logiken är att bostäder inte ska subventioneras. Bostad efter köpkraft
Citera
2026-08-30, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Om marknadshyror införs så borde ränteavdrag på befintliga bolån fasas ut, antingen direkt eller under en övergångsperiod. Logiken är att bostäder inte ska subventioneras. Bostad efter köpkraft

De sakerna har ingenting med varandra o göra.
Citera
2026-08-30, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Marknadshyror i meningen att hyrorna bestäms mellan utbydet (fasrighetsägaran) och efterfrågan (hyresgästerna, bostadsrättsägarna). Det har införts politiska beslut om s.k. brukshyror där hyrorna (priset) ska politiskt bestämmas. En bostad kan då ha ett värde men ges ett annat. Den grundläggande marknadsprincipen är då satt ur funktion.Det hyresgästerna betalar avspeglar inte det verkliga värdet.

Är brukshyran lägre än marknadsvärdet så tycker hyresgästerna om det. Efterfrågan på billiga lägenheter ökar och det olagliga inträffar: Människor börjar betala pengar "svart" för det som inte är tillåtet att handla med. Hyresrätter får inte köpas. Men de köps. Och de används som bytesvaror vid andra köp. En villa säljs då inte till det pris som enligt Lag ska vara offentligt och öppet redovisat utan säljs till en del öppet redovisat pris plus ett övertag av ett hyreskontrakt.

Marknaden med "brukshyror" fungerar bra för dem som har lyckats få ett förstahandskontrakt för en hyresrätt. Övriga får stå i bostadskö och hyra i andra hand. Människor lär sig ganska snabbt hur det fungerar. Unga människor i större städer bor kvar hemmas hos sina föräldrar trots att de unga är i familjebildande ålder och borde ha egna hem. Äldre ensamma människor bor kvar i sina villor om de inte lyckas ordna en hyresrätt med förstahandskontrakt m.m. M.m.

Marknadshyror införs alltså inte "bakvägen" utan är en grundläggande funktion i alla de samhällen där man politiskt har infört "brukshyra" vilket inte är något annat än ett spel för gallerierna. Synbarligen kan politiker genom rättsväsendet försöka styra priset för hyresbostäderna. Det blir en och annan hyresrätt som kanske får ett sänkt pris av en domstol. Men på det stora hela så är det marknaden (utbud och efterfrågan) som styr.

18 000 svenska kronor för en central modern 3-rumslägenhet i Stockholm eller Göteborg tycker jag är vad människor betalar i dagens penningvärde (2026). För 15 år sen betalade vi 15 000 för en trea i Stockholm city. Vi betalade 2 500 för en garageplats i huset. Sen är det en individuell smak och värderingsfråga om man tycker det är för dyrt eller ej. Personligen tycker jag det är smaklöst när det är "tjänstbostäder" och företag eller politiska organisationer betalar dessa hyror. Det kan kanske kallas "bakväg" ?

Att betala NOLL kr i månaden för en 271 kvm BR på standvägen är alltså värdelöst enligt dig bättre betala 50,000 kr mån

Jag skulle tycka det vore jättebra med en stor central våning med NOLL kr i årskostnad - uppenbarligen har jag fel i huvudet - ju dyrare desto bättre tycks det vara för många - kanske just dom bor i NOLL bostad o vill dra ifrån oss andra ekonomiskt.

Vad man aldrig talar om är - hur ska man få ihop pengar till en köpebostad med idiothöga hyror som innebär att man låses fast under hyreOrättsOket
Senast redigerad av SC430 2026-08-30 kl. 10:31.
Citera
2026-08-30, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Att betala NOLL kr i månaden för en 271 kvm BR på standvägen är alltså värdelöst enligt dig bättre betala 50,000 kr mån

Jag skulle tycka det vore jättebra med en stor central våning med NOLL kr i årskostnad - uppenbarligen har jag fel i huvudet - ju dyrare desto bättre tycks det vara för många - kanske just dom bor i NOLL bostad o vill dra ifrån oss andra ekonomiskt.

Vad man aldrig talar om är - hur ska man få ihop pengar till en köpebostad med idiothöga hyror som innebär att man låses fast under hyreOrättsOket

Ja vi har förstått att det finns en skara människor som anser sig ha rätt till andras egendom till ett godtyckligt pris.

Varför anser du att det är moraliskt korrekt? Gäller detta även när du säljer din egendom?
Citera
2026-08-30, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ja vi har förstått att det finns en skara människor som anser sig ha rätt till andras egendom till ett godtyckligt pris.

Varför anser du att det är moraliskt korrekt? Gäller detta även när du säljer din egendom?

Dom som tycker så har lärt sig av stat o kommun.

Ta lumpen några anser sig har rätt till andras arbetskraft o slaveri för nästintill ingenting.

Lyssna på Spencer Davis - Working On a Railroad
Citera
2026-08-30, 12:37
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Nej. Marknadshyra betyder det att man inte behöver köa för att få en hyresrätt. Om det finns köer till bostäder ligger hyran under marknadshyror. Jag bor i ett land där det faktiskt finns marknadshyror och man besöker en webbplats, tittar på lägenheterna, väljer en lämplig lägenhet, identifierar sig med bank-id eller liknande och sen har man ett avtal. Att hyra en bostad skiljer sig inte från typ ett köp av en bil eller dator.

Sen kan hyran vara 100 000 kr/månad för en attraktiv lägenhet men det är inte konstigare än att en ny Ferrari är också dyr. Det betyder inte att du måste betala 100 000 kr/månad för att få en vanlig lägenhet. Företagen bygger så många nya lägenheter att deras avkastning på husen blir 4 % eller 5 % per år.

Att något inte sker öppet och officiellt innebär inte det inte existerar.
Citera
2026-08-30, 12:38
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
De sakerna har ingenting med varandra o göra.

Det tycker jag. Ränteavdrag infördes för att ge möjlighet att köpa ett hem. Bruksvärdeshyran för att människor ska ha råd att bo. Båda ska bort med marknadslogik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in