Citat:
Ursprungligen postat av
Undermedvetenh3t
När var detta? Vilken region och vad för avdelning arbetade du på?
Tror du jag berättar var jag jobbade? Är du rolig? Jag har jobbat i sjukvården i 30 år. Det har inte funnits en enda avdelning där personalen inte hunnit gå på muggen under ett helt arbetspass. De allra flesta har tagit lunchrast, frukostpaus, eftermiddagskaffe, rökpauser mm.
Det här ständiga tjatet om att man aldrig hinner äta eller gå på toa är ren och skär lögn. Att det ofta är stressigt och underbemannat är ingen lögn men att man skulle springa oavbrutet och aldrig hinna sitta är en kraftig överdrift. Så är det inte.
Periodvis är det förstås värre och på olika avdelningar vårdas olika typer av patienter. På vissa avd är patienterna uppegående och andra ligger de till sängs och måste hjälpas upp och ned. Det blir förstås tungt. Patienter hos ortopeden, neurologin, geriatriken mm kan vara oerhört fysiskt tungt.
Jobbar man med fel kollegor kan det också bli extremt jobbigt pga att de inte gör det de ska, gör fel så det måste rättas till eller att de är för långsamma. Men oftast hinner man ändå ta sin lagstadgade lunchpaus (såvida man inte jobbar natt för då har man bara matuppehåll OM det finns möjlighet) och gå på muggen. Ingen arbetsgivare, avdelningschef eller kollega kan/får säga "
nej du får inte gå på toaletten". Ingen tjänar på att ha piss och skitnödig personal som stressar runt med magknip och överfylld blåsa.