Citat:
Ursprungligen postat av
Roidbert
Tack för ditt svar. Jag kommer att använda Cat till att börja med. Har fått ett positivt intryck baserat på de inlägg som har skrivits här i tråden. De som är bakom sajten verkar vara helt reko.
Gäller yttrandefrihet på deras forum? Om någon säljer skräp, kommer det att exponeras? Eller brukar admins ta bort negativa kommentarer? Min tidigare erfarenhet är på hushboard och där var korruptionen utbredd. Säljarna betalade admin för att rensa alla negativa inlägg.
Jag har följt Catharsis sedan jag råkade hamna där som darknet-flykting kort efter att Archetyp torskade förra sommaren varpå jag blev snabbt imponerad av hur bra sajten flöt på redan i det tidiga stadiet. Det dröjde inte länge innan fler och fler svenska köpare och säljare började trilla in som också gillade vad de såg. Forumdelen var grogrund för att ett svenskt community kunde växa fram och feedback på funktioner skrevs ut öppet i forumet och mycket av denna feedback lyssnades på då man kunde se i realtid hur admin anpassade sig utifrån vad folket hade att säga.
Vad gäller censur och korruption är det inte något jag märkt av, men när köpare och säljare blivit nedtystade eller bannade verkar det oftast ha funnits underlag för detta. Jag har sett vissa inlägg som har antydit att admin dömt dispyter till säljarens fördel i dennes enskilda fall, men när det står ord mot ord mellan en säljare med 95% levererade varor och en köpare med några få ordrar under bältet så är det nog oftast rättvist att som admin landa i att det är mindre sannolikt att en respekterad säljare har dragit en fuling än att köparen dragit en fuling i hopp om att få dubbla varor skickade eller har ovetandes fått sina varor plockade av snuten och direkt börjar veva med dispyt utifrån ett förhastat antagande om att man blivit utsatt för scamming. Scamming förekommer både bland säljare och köpare samtidigt som snuten beslagtar försändelser i postgången mer än aldrig förr och därför känner jag rent krasst att man som kund får stå sitt kast om denne t ex beställt något icke-spårbart ifrån en säljare som uttryckligen skrivit i sin Terms Of Agreement att denne enbart erbjuder ersättning för spårbara paket som kommit bort. Med det sagt så är det sällsynt med scams bland de populära säljarna och extremt få dead drops försvinner.
Nu kom jag av mig lite här vad gäller själva forumdelen, men kort sagt så har jag som användare efter ett år inte noterat att trådstartarna och inläggen skulle vara hårt modererade eller censurerade. Jag rekommenderar som sagt att du reggar ett konto och läser och postar i forumet själv för att känna efter helt enkelt. Detta är en gratis och relativt enkel tröskel att ta sig över och det finns ingen form av köptvång för att joina och delta i Catharsis-communityt, inser du att det inte är något för dig är det bara att stänga Tor-Browsern och blir du bannad är det bara att gå vidare eller regga ett till konto och göra ett nytt försök.
Jag vet ju varken vilka forum eller diskussionsämnen du upplevt som censurerade tidigare och vet därför inte vad du har att jämföra med riktigt. Nu säger jag inte att detta gäller just dig, men jag vill poängtera det är en sak att kritisera Catharsis eller säljare på en rimlig nivå i det öppna forumet och en helt annan sak att posta inlägg som handlar om t ex förberedelse till vapenbrott, brott mot minderåriga eller att fråga efter drogrelaterade självmordstips, men att de sistnämnda diskussionsunderlagen eventuellt kan tystas ned är nog mindre att betrakta som censur och mer som att ses som att man till viss mån behöver städa bort vissa synnerligen problematiska inlägg, både ur en moralisk och juridisk synpunkt. Detta kan man tycka vad man vill om, men även på darknet så finns det oftast någon slags gräns för yttrandefriheten och tillåter man allt så riskerar det att marknadens rykte påverkas onödigt negativt vilket exempelvis kan leda till att myndigheter blir ännu mer taggade på att rikta resurser åt att stänga ner just den sidan.
Ett annat tips är att DM:a direkt till Catharis-användare som regelbundet förekommer i forumet då de nog har störst erfarenhet av hur forumet fungerar och styrs.