2026-08-29, 20:05
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Eller linser då.
Jag har en mycket liten synnedsättning som inte påverkar mig alls i livet annat än att känna igen folk på håll. Jag ser inte ansiktsdrag ordentligt förrän på kanske 10-12 meters håll.
Jag fick för mycket länge sedan som 10-11-åring glasögon då närsynthet upptäcktes. Jag bar dessa glasögon i kanske en vecka, sedan åkte de ned i byrålådan för att aldrig tas fram igen.
Alla mina storasyskon hade glasögon, liksom mina föräldrar. Jag hade noterat att deras syn blev sämre vartefter, som om bärandet av glasögon i sig gjorde synen sämre. Detta ville jag undvika.
När jag ca 8 år senare skulle ta körkort, hade jag visserligen aningen nedsatt syn, men inte tillräckligt för att glasögon skulle vara villkorat för att få köra bil. Det var ju skönt.

Senare i livet blev jag uppmärksam på att folk i regel blir mer långsynta och jag tänkte, att min lilla närsynthet skulle jämna ut sig när jag blev äldre. Och det har visat sig stämma till viss del. Tidigare kände jag inte igen folk (på stan t.ex.) på kanske 8-10 meters håll. Avståndet för när jag känner igen folk har ökat någon eller ett par meter.

Nu ska det sägas att jag känner igen folk jag känner bra, som t.ex. närstående, goda vänner och kollegor på bra mycket längre håll, även om jag inte ens ser deras ansikte. Jag känner igen deras "gestalt", hållning och kroppsspråk etc.

Så problemet gäller människor jag inte riktigt känner. Span, ytliga bekanta etc. Detta kan få konsekvenser när man möter kvinnor ute. De kan bli förolämpade eller besvikna av att inte genast bli igenkända. Om män känner sig förolämpade skiter jag i, men med kvinnor är det annorlunda.

Ibland ser jag på rätt långt håll att en kvinna söker ögonkontakt med mig, men jag kan inte se vem hon är! Då undviker jag i regel att besvara ögonkontakten, ser ner i marken eller så tills vi är tillräckligt nära varann (om vi möts). Då brukar hon avvika med blicken, kanske för att hon kände sig dissad.
Det händer också, om jag befinner mig i en stor lokal, att en kvinna ser på mig från håll och att jag bara kan uppfatta att det är en sexig tjej där borta som söker ögonkontakt, men jag kan inte upprätta en sådan. Det är också störande.

I båda fallen ovan skulle jag kunna agera bättre i raggningshänseende om jag såg bättre på håll. Men samtidigt är det både dyrt och ett jädra nerköp med glasögon. För att inte tala om hur meckigt det blir att börja pula med linser på gamla dar. Dessutom är glasögon en återvändsgränd när det kommer till synen. Den blir sämre av det.

Är det någon som känner igen sig i detta?
Hur skulle ni göra om ni vore i min sits?
Citera
2026-08-29, 20:17
Medlem
J.Doessons avatar
Kan inte läsa allt nu men ja det tycker jag. Testa båda 👌🏻
Citera
2026-08-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Kan inte läsa allt nu men ja det tycker jag. Testa båda 👌🏻
Jag är en äldre man som inte alls behöver glasögon, förutom för att känna igen kvinnor på håll.
Citera
2026-08-29, 20:32
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Dessutom är glasögon en återvändsgränd när det kommer till synen. Den blir sämre av det.

Så du har gått igenom livet halvblind, av rädsla för att få pyttelite sämre syn av att ha glasögon som gjort att du får falkblick och kunnat ge kvinnor din mest sugande och sexiga blick?

För att inte tala om alla subtila "kom och knulla mig" - signaler du missat från kvinnor!

Ja herregud, vi andra har knullat oss svettiga åt höger och vänster, när du stått och låtsas va cool och låtsats kunna se bra fast du sett dåligt som en mullvad....
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-08-29 kl. 20:35.
Citera
2026-08-29, 20:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag är en äldre man som inte alls behöver glasögon, förutom för att känna igen kvinnor på håll.

Som verkar inte ha några probs alls med sexiga kvinns som verkar ragga på dig överallt! Det är kanske just för du ser lite dåligt. De försöker signalera, du struntar i det. De blir kränkta och försöker då än mer!
Citera
2026-08-29, 20:37
Medlem
Är man så jävla ful så man måste göra sig till en glasögonorm för att få ragg....Då är det jävligt illa!
Citera
2026-08-29, 20:38
Medlem
Glasögon drar ner utseendepoängen ordentligt så du går miste om kvinnor p.g.a. det med, men linser kan vara lösningen på ditt problem.
Citera
2026-08-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Så du har gått igenom livet halvblind, av rädsla för att få pyttelite sämre syn av att ha glasögon som gör att du får falkblick och kunnat ge kvinnor din mest sugande och sexiga blick? För att inte tala om alla "kom och knulla mig" - signaler du missat från kvinnor! Ja herregud, vi andra har knullat oss svettiga när du stått och låtsas se bra fast du sett dåligt som en mullvad....
Ja. Så är det, fast jag inte tänkt på det eller bekymrat mig över det förrän på senare år. Frågan är alltså om det är värt att skaffa linser nu. Kan man ö.h.t. ge en sugande och sexig blick genom ett par glasögon?
Mina ögon är f.ö. min starkaste tillgång utseendemässigt. Jag har fått komplimanger för dem genom åren. Det är därför jag tänker linser. Men det verkar bara så jädra jobbigt att börja med som gammal hund.
Citera
2026-08-29, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Som verkar inte ha några probs alls med sexiga kvinns som verkar ragga på dig överallt! Det är kanske just för du ser lite dåligt. De försöker signalera, du struntar i det. De blir kränkta och försöker då än mer!
Ja, även det händer faktiskt! Så det största problemet är kvinnor jag är flyktigt bekant med, eller heta granntjejer etc. Mer okända span, typ en snygg tjej jag flörtat med på Ica för något år sedan, tror förmodligen att jag inte kände igen henne i hastigheten och kanske gör ett nytt, tydligare försök att fånga min uppmärksamhet. Är hon då våldsamt attraktiv blir jag själv istället blyg - men det är en annan historia.
Citera
2026-08-29, 20:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ja, även det händer faktiskt! Så det största problemet är kvinnor jag är flyktigt bekant med, eller heta granntjejer etc. Mer okända span, typ en snygg tjej jag flörtat med på Ica för något år sedan, tror förmodligen att jag inte kände igen henne i hastigheten och kanske gör ett nytt, tydligare försök att fånga min uppmärksamhet. Är hon då våldsamt attraktiv blir jag själv istället blyg - men det är en annan historia.

Ok fattar. Då om redan kända verkar du mer nonchalant! Vilket kan vara ett minus.

Tror ju dock ärligt aldrig glasögon faktiskt är bra sett till om vi ska till mating. Kvinnorna kommer söka efter den allra bästa rent biologiskt. Då kan ju detta med glasögon på se som ett minus. Kvinnan kommer tänka nix våra kids kommer så dåligt. Vidare till nästa!
Citera
2026-08-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ok fattar. Då om redan kända verkar du mer nonchalant! Vilket kan vara ett minus.
Precis!
Citat:
Tror ju dock ärligt aldrig glasögon faktiskt är bra sett till om vi ska till mating. Kvinnorna kommer söka efter den allra bästa rent biologiskt. Då kan ju detta med glasögon på se som ett minus.
Många bär glasögon idag även om linser nog faktiskt är vanligare, särskilt i de yngre generationerna. Så glasögon är mest ett utseendeminus, vågar jag påstå. Särskilt om man har erkänt vackra ögon.
Citera
2026-08-29, 21:36
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ibland är det bara så 😊
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in