2026-08-29, 08:48
Medlem
Nu är man väl själv inget supergeni men iaf i topp 5% i dom tester jag gjort.
Jobbade i industrin i ett par år med väldigt monotont arbete, lägg delarna på rätt plats och tryck på en knapp, upprepa 500 gånger.
Man såg ju helt klart utrymme för förbättringar och tidsbesparingar men det var ingen idé att nämna något för den övriga personalen då dom satt fast med sina vanor efter 20+ år på fabriken.
Kan ju inte säga att jag blev hjälp av någon intelligens på arbetet men man var ju inte trött i skallen efter ett arbetspass och kunde lägga mer energi på privata saker än nu när man har ett jobb som kräver tänkande.
Citera
2026-08-29, 09:08
Medlem
AlanGarners avatar
Hur gammal var hon? Jag tänkte att hon kanske jobbade extra medans hon pluggade? Mens det är klart var hon 40+ så faller ju den tesen.

Vissa jobb går ju att sänka arbetskraven på om det är brist på folk, tex milkshakeservering.

På andra jobb går inte det, hade man sänkt antagningskraven på de här IT jobben som indierna gör så hade de inte klarat jobbet alls.

Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit
Extremt intelligenta arbetar inte på hamburgerrestauranger. Det skulle isåfall vara ena ordentliga kufar som bara arbetar ensamma med att städa undan på borden. Man hittar inte extremt intelligenta personer bland kunderna heller.

Det är inte skitlätt att få underbetalda skitjobb om man konkurrerar med folk som går på lönebidrag. Du kan också ha fel ålder eller vad det nu vore som är till din nackdel. Vete tusan om jag skulle få dela ut reklam åt Svensk Direktreklam. Men jag gjorde det när jag var 14.

Verksamheter i sig hade fungerat bättre men utbudet på tjänsterna hade varit mindre. Exempel: antalet avgångar med tåg hade varit så få att allmänheten hade klagat. I min bransch sänkte man antagningskraven när det blev brist på folk. Det har man väl gjort på IT också. Brist på folk! Då flyger man in den indiska befolkningen till Sverige.
Citera
2026-08-29, 09:35
Medlem
Jag har blivit nekad jobb på grund av att jag anses för smart för tjänsterna jag sökt. Att jobba som kundtjänstpersonal med högskoleutbildning gillade inte arbetsgivaren.
Citera
2026-08-29, 09:55
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul

Exempelvis så beställde jag en milkshake på Max. Max är kända för att anställda lågbegåvade. Jag valde bordsservering för min milkshake och satt mig ner och väntade, sedan efter några minuter så började en av de anställda ropa upp mitt nummer. Jag tänkte att jag väntar lite sedan kanske hon fattar, men det gjorde hon inte. Fem minuter senare gick jag fram och sade att jag valt bordsservering och då bara svarade hon "det såg jag inte".

Hahahhahahhaha

För arbetsgivare är det ju en fördel om personen inte är för smart för då fattar den ju att jobbet suger och söker sig vidare snabbt.
Citera
2026-08-29, 10:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det finns en märklig uppfattning att det är bättre att ha korkade personer till vissa jobb. Tanken går ut på att en för intelligent person hade blivit understimulerad av ett för enkelt jobb. Sanningen är att det alltid är bättre med intelligenta personer till alla jobb. För det första så finns det massor med intelligenta personer som inte gör så mycket och trivs så. Det finns folk som inte kan sitta still, men det är en helt annan sak, och ofta handlar det om folk som måste göra fysiska saker hela tiden.

För det andra så när man anställer en person som är lågbegåvad till ett enkelt jobb så blir det alltid sämre utfört och ineffektivt. Exempelvis så beställde jag en milkshake på Max. Max är kända för att anställda lågbegåvade. Jag valde bordsservering för min milkshake och satt mig ner och väntade, sedan efter några minuter så började en av de anställda ropa upp mitt nummer. Jag tänkte att jag väntar lite sedan kanske hon fattar, men det gjorde hon inte. Fem minuter senare gick jag fram och sade att jag valt bordsservering och då bara svarade hon "det såg jag inte".
Varför väljer du bordsservering när endast har beställt en milkshake? Helt ärligt så förstår jag varför de inte serverade den till bordet.
Citera
2026-08-29, 11:03
Medlem
Citat:
Det finns en märklig uppfattning att det är bättre att ha korkade personer till vissa jobb. Tanken går ut på att en för intelligent person hade blivit understimulerad av ett för enkelt jobb. Sanningen är att det alltid är bättre med intelligenta personer till alla jobb. För det första så finns det massor med intelligenta personer som inte gör så mycket och trivs så. Det finns folk som inte kan sitta still, men det är en helt annan sak, och ofta handlar det om folk som måste göra fysiska saker hela tiden.

För det andra så när man anställer en person som är lågbegåvad till ett enkelt jobb så blir det alltid sämre utfört och ineffektivt. Exempelvis så beställde jag en milkshake på Max. Max är kända för att anställda lågbegåvade. Jag valde bordsservering för min milkshake och satt mig ner och väntade, sedan efter några minuter så började en av de anställda ropa upp mitt nummer. Jag tänkte att jag väntar lite sedan kanske hon fattar, men det gjorde hon inte. Fem minuter senare gick jag fram och sade att jag valt bordsservering och då bara svarade hon "det såg jag inte".

Resonemanget förutsätter att de som jobbar på ett jobb alltid är motiverade. Så är det inte. En motiverad medelmåttig person slår en omotiverad smart person på de allra flesta arbetssuppgifter som inte är extremt komplexa.

Hur motivation samspelar med intelligens vet jag inte. Men säkert finns det massor av högintelligenta som presenterar mediokert helt enkelt eftersom de inte är motiverade.
Citera
2026-08-29, 14:47
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Jag tror att intelligenta personer skulle drivas till vansinne med att arbeta exempelvis i en industrilokal och göra monotona arbetsuppgifter åtta timmar om dagen i flera års tid.
Vissa, många inte
Citera
2026-08-29, 17:27
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Varför väljer du bordsservering när endast har beställt en milkshake? Helt ärligt så förstår jag varför de inte serverade den till bordet.

Varför har de denna möjlighet om man inte ska använda den? Skärmen jag beställde på hade kunnat vägra bordsbeställning och säga att det bara var för mat. Hela saken faller om kunden inte kan veta med säkerhet att maten/drycken kommer. Då hade det varit bättre att de haft en skylt där det står "tyvärr får man inte välja bordsservering då vår personal är dum i huvudet".
Citera
2026-08-29, 17:29
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickesnacki
Resonemanget förutsätter att de som jobbar på ett jobb alltid är motiverade. Så är det inte. En motiverad medelmåttig person slår en omotiverad smart person på de allra flesta arbetssuppgifter som inte är extremt komplexa.

Det stämmer inte alls. Du kan ge en korkad person världens enklaste arbetsuppgift, sedan missförstår de något och allt blir fel. Det absolut bästa är en smart och lat person, då de alltid hittar sätt att få saker att rulla på med minimal ansträngning.
Citera
2026-08-29, 17:38
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Som det ser ut nu så sköts vissa jobb av person med en IQ på 90. Hade vi istället ändrat det till 105 så hade samhället funkat mycket bättre.

Visst, en direkt konsekvens hade givit ett bättre resultat gällande arbetsprestation. Fast sen blir lite samma problem som i huvudfrågan.

Dessutom byter du inte ut idioter mot genier. 90-105 är lågbegåvade mot normalbegåvade. Visst, hade vi levt i ett vacuum, hade det fungerat i praktiken. Men vart ska alla med IQ 90 ta vägen? Då blir de arbetslösa och allt som följer med det..
Citera
2026-08-29, 17:48
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Visst, en direkt konsekvens hade givit ett bättre resultat gällande arbetsprestation. Fast sen blir lite samma problem som i huvudfrågan.

Dessutom byter du inte ut idioter mot genier. 90-105 är lågbegåvade mot normalbegåvade. Visst, hade vi levt i ett vacuum, hade det fungerat i praktiken. Men vart ska alla med IQ 90 ta vägen? Då blir de arbetslösa och allt som följer med det..

Folk med ett IQ på 90 finns inte rent naturligt i ett samhälle, utan vi har valt det. I Japan har de gjort tvärtom, så där finns knappt några med IQ på 90.
Citera
2026-08-29, 18:56
Medlem
godboys avatar
Rent generellt är det väl bra om arbetstagaren är hyfsat intelligent, men sen kommer ju de allra flesta som är åtminstone lite smarta ta sig vidare i livet. Att dessutom jobba på skräpställen som hamburgerkedjor är dessutom vanligtvis ett genomströmningsjobb för studenter.

Sen är inte IQ allt, jag jobbar med extremt smarta människor runt mig som har läst fysikerprogrammet och de är nästan alla lite udda, lite lätt autism. De är grymt duktiga på sitt jobb och är vanligtvis mycket duktiga lab-teoretiker. Dock så faller de titt som tätt på att de inte riktigt inte förstår att allt inte är applicerbart i verkligheten. Jag jobbar i röntgenvärlden och där finns givetvis massa protokoll och önskemål om hur en patient ska ligga för att få bästa bild, men det är inte alltid i verkligheten möjligt p g a att patienten faktiskt inte får upp armar över huvudet eller kan ha benen i en viss vinkel.

Så i ovan kan du vara smart på pappret men du kan inte applicera det verkligheten eftersom du inte fattar att patienter kan (ofta) är orörliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in