2026-08-26, 21:14
Medlem
Både Rosenborg och Feyenoord förlorade sina första matcher i Europa cup kvalet. Borde vara bra för Sveriges rankning om Norge och Nederländerna tappar lag tidigt, men de har en match till på sig att vända. Och så ligger väl inte Ukraina och Belgien inte så långt bakom heller.
Citera
2026-08-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Champions League-kval ikväll (vilket jag hade missat). Schröder gjorde 1-0 i första halvleken mot Ajax på en frispark. Matchen pågår och kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=KNSH2p-Jv7E

Schröder skulle åtminstone ha gjort ett mål till, hade nästan ett friläge i andra halvleken.

Såg frisparksmålet, snyggt! Har aldrig sett henne göra den typen av mål, vilket skott hon hade! Bra att hon kommit igång med målskyttet, Real Madrid får valuta för pengarna.
Citera
2026-08-26, 21:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Både Rosenborg och Feyenoord förlorade sina första matcher i Europa cup kvalet. Borde vara bra för Sveriges rankning om Norge och Nederländerna tappar lag tidigt, men de har en match till på sig att vända. Och så ligger väl inte Ukraina och Belgien inte så långt bakom heller.

För övrigt så förlorade alla de tre holländska lagen sina matcher ikväll.
Citera
2026-08-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
För övrigt så förlorade alla de tre holländska lagen sina matcher ikväll.

Ja, fast rent rankingmässigt så kan nog både PSV och Ajax plocka fler poäng i Europa cup än i CHampions League. Åtminstone har de potential att gå längre där, men visst måste man vinna några matcher för att komma över 7 p, som är det man är garanterad i Champions League (hoppas de inte har ändrat reglerna från förra året.. har ej kollat). Så det är bara Feyenoord än så länge som de riskerar att tappa helt och hållet.
Citera
2026-08-26, 22:14
Avstängd
Negercps avatar
Kul att se Tottenham prestera mot ett ändå svagt motstånd som Charlton.
Vi måste verkligen se till att Viaplay ger oss möjligheten att se matcher med engelska kommentatorer.
Citera
2026-08-26, 22:47
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Finns en litet chans att Brann åker ut också. Bara 2-1 mot Austria wien hemma är inte så imponerande. Norska ligan på dekis? Överraskande seger för Köge borta mot PSV också. Danska ligan har ju varit hopplös de senaste åren och fallit genom rankingen.
Senast redigerad av Flundran90 2026-08-26 kl. 22:51.
Citera
2026-08-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Finns en litet chans att Brann åker ut också. Bara 2-1 mot Austria wien hemma är inte så imponerande. Norska ligan på dekis? Överraskande seger för Köge borta mot PSV också. Danska ligan har ju varit hopplös de senaste åren och fallit genom rankingen.

Fast de åker inte ur Europa så för rankingens vidkommande är de inte ute. Men ute ur CL i så fall ja. Jag tänkte bara på det här med att det kan spela stor roll att ha 3 lag kvar i spel så länge som möjligt. Tappar man ett tidigt är det dåligt för landets snitt. Skulle också ge Sverige lite andrum om Norge och Nederländerna tappade lag tidigt, ifall vi också gör det.

Tror ändå Brann slår Wien och kvalar in. Men de verkar ha ett visst glapp mellan bästa och tredje bästa lag i Norge. Det var liknande förra året. Förvånad att Köge vann, ja! Håller med man blir inte riktigt klok på danska ligan. Ena minuten verkar det som nivån är bedrövlig, nästa stund helt ok. På pappret ska ju PSV vara ett av de allra bästa lagen i Champions path kvalet sett till ligans ranking.
Citera
2026-08-27, 00:42
Medlem
Hade helt glömt detta men Köges damlag köptes ju av amerikanska ägare för ett tag sen. Herrlaget verkar också ha amerikanska ägare men det är inte samma. Damlaget är samma ägare som de som äger Kansas City i NWSL. De vill att Köge ska vinna Champions League. Dit är det väl en bit kvar men kanske har man ändå börjat en satsning som nu börjar ge resultat.

https://youtu.be/EWqg16p8BlM?feature=shared

Vet inte hur det funkar i Danmark, men verkar som de äger klubben/laget helt och hållet? Tänk om svenska lag också kunde säga ”ja tack” om det dök upp två dollarmiljonärer som vill ge en pengar. Har de ögonen på Danmark så lär de nog ha ögonen på Sverige också. Det hade väl inte varit så himla tokigt? De har ju inte ens döpt om laget eller något annat hemskt.
Citera
2026-08-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ja men hur ska man rimligen kunna ha en sån förväntning? Det finns spelare i de lagen, särskilt i Juventus kan jag tänka mig, som har högre lön än någon spelare i Hammarbys eller Malmös herrlag. Förutsättningarna är helt olika och klyftan kommer antagligen att växa, inte minska.

Det behövs ett uppvaknande någonstans inom svensk damfotboll (och svensk fotboll generellt kanske). Hela Sveriges identitet som bra nation inom damfotboll på klubbnivå bygger på att det saknas konkurrens i någon större utsträckning. Nu finns det konkurrens och det kommer bara att komma fler och fler bra lag. Man kan inte klara sig mot professionellt motstånd utan pengar. Där måste man göra något skyndsamt. Att envist hålla fast vid att endast biljettintäkter och nationella tv-sändningar ska få bidra till budgeten medan man förbjuder investeringar, externt ägande samt vägrar att prova nya sätt att nå ny publik har redan dödat svensk herrfotbolls internationella konkurrenskraft, och kommer att göra det även på damsidan på sikt om ingenting ändras.

För övrigt anser jag att Ella Lindvall klagar alldeles för mycket över att Europa cup är tråkigt. Vad är det för verklighetsfrånvänd inställning? Vi ska vara glada att det finns annars hade det inte blivit något europaspel för två av tre svenska lag per år. Vad Per Lagerström har sagt har jag inte hört.

Nu har jag på grund av regnet hittat hit också... Jag som egentligen inte gillar att skriva.
Men du har helt rätt i det här. Man kan gilla eller hata det, även inte bry sig ett skvatt.
Nu är det som det är och satsar man inte på lite nya idéer så kommer man ganska kvickt rasa i fotbolls hierarkin. Ella är verklighets frånvänd och gör inte sitt jobb ordentligt.
Viss underhållning finns i att läsa referaten från matcher som hon troligtvis trots på plats inte sett.
Måste finnas så många unga fotbollsintresserade journalister som skulle vilja ha det jobbet och göra det så mycket bättre.
Citera
2026-08-29, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Nu har jag på grund av regnet hittat hit också... Jag som egentligen inte gillar att skriva.
Men du har helt rätt i det här. Man kan gilla eller hata det, även inte bry sig ett skvatt.
Nu är det som det är och satsar man inte på lite nya idéer så kommer man ganska kvickt rasa i fotbolls hierarkin. Ella är verklighets frånvänd och gör inte sitt jobb ordentligt.
Viss underhållning finns i att läsa referaten från matcher som hon troligtvis trots på plats inte sett.
Måste finnas så många unga fotbollsintresserade journalister som skulle vilja ha det jobbet och göra det så mycket bättre.

Vad trevligt 👍🏻 tack! Man får se hur det utvecklar sig. Häcken tycker jag verkar ligga bäst till av svenska lag att hänga med internationellt. Ang Lindvall så menade jag inte att hon är en dålig journalist. Det vet jag ärligt talat inte för har inte läst så mkt av henne. Men läste den artikel om att Europa cup kändes tråkigt.
Citera
2026-08-29, 17:27
Medlem
Citat:
Vad trevligt 👍🏻 tack! Man får se hur det utvecklar sig. Häcken tycker jag verkar ligga bäst till av svenska lag att hänga med internationellt. Ang Lindvall så menade jag inte att hon är en dålig journalist. Det vet jag ärligt talat inte för har inte läst så mkt av henne. Men läste den artikel om att Europa cup kändes tråkigt.
Ska man vara lite bussigare mot Lindvall så kan uppdraget inte alltid vara så roligt. Ganska ensam i den där fotbollskanalen och får kanske inte mycket utrymme.
Skriva gör hon förstås mångfalt bättre än en själv men damfotbollen skulle behöva fler artiklar och gärna några med lite mer djup.
Citera
2026-08-30, 22:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Felicia Schröder gör två mål och blir utvisad i derbyt mot Atletico Madrid. Ja, hon gör iaf avtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in