Citat:
Ursprungligen postat av
lavsduns
Mentaliteten och rotvälskan de pratar i Skåne passar inte ihop med ”uppSverige”. Långsamma, tröga, enormt antal invandrare,och historiskt har det ju ändå tillhört Danmark en gång, näää, lika bra att bli av med eländet, om nu Danmark vill köpa vill säga, kan ju bli en slant. Landskapet är vackert måste erkännas.
Jag själv är född och uppväxt i Skåne och tycker faktiskt att det här är en ganska intressant tanke att leka med. Inte för att jag på allvar tror att någon kommer stå och sälja Skåne till Danmark på Blocket, utan för att jag ibland faktiskt undrar hur det hade varit om vi tillhörde Danmark istället.
Rent geografiskt är det ju egentligen ganska logiskt.
Jag har ungefär fem timmar med bil till Berlin. Till Stockholm tar det ungefär sex timmar. Ändå förväntas jag känna att Stockholm är den naturliga platsen att blicka mot.
För mig känns det nästan tvärtom.
Köpenhamn ligger på andra sidan Öresund. Jag kan ta tåget dit utan att ens behöva tänka särskilt mycket på det. Det är en stad som på många sätt känns närmare Skåne än Stockholm gör. Vad som händer i Köpenhamn kan ärligt talat vara betydligt mer relevant för mig än vad som händer uppe i Stockholm.
Och det handlar inte bara om avstånd.
Som skåning känner jag personligen en större kulturell likhet med Danmark än med många andra delar av Sverige. Jag tror dessutom att ganska många skåningar känner igen sig i det här med att man först och främst ser sig som skåning. När man sedan åker norrut är det lätt att börja prata om “svenskarna” som om man själv står lite bredvid och tittar på. 😄
Sedan finns det faktiskt en hel del saker med Danmark som jag personligen gillar.
Lönerna är generellt högre. Danskarna brukar dessutom ligga väldigt bra till i internationella undersökningar om livskvalitet och hur nöjda människor är med sina liv.
Man kan köpa alkohol i vanliga butiker.
Samhället känns på många sätt friare och mindre ängsligt.
Och framför allt gillar jag den danska mentaliteten. Danskar är ofta mer raka och direkta. Man behöver inte gå runt tre varv runt ämnet innan man vågar säga vad man egentligen tycker.
Svenskar är ju ibland fantastiska på det där, att dom hellre håller käften och väntar tills personen lämnat rummet så dom kan börja prata skit om den personen då den inte hör. Eller hänga upp anonyma lappar i tvättstugan om hur jävligt det var att inte rensa ludden.
Medan dansken snarare:
Säger det direkt till ditt ansikte utan att linda in det i bomull eller skriva en anonym lapp om ditt agerande.
- Hva fan laver du, er du idiot? Så hade dansken sagt till dig!
Och sedan är saken ur världen och man dricker varsin öl. 😂
Jag tycker ändå att det finns en kulturell skillnad där som jag personligen uppskattar.
Därför tycker jag faktiskt att det är lite synd att diskussionen om Skånes förhållande till Danmark ofta reduceras till “skåningar pratar konstigt” eller “Skåne tillhörde Danmark en gång i tiden”.
Det finns betydligt mer intressanta saker att diskutera än så.
Hur hade ekonomin sett ut?
Hur hade arbetsmarknaden sett ut?
Hur hade relationen till Köpenhamn utvecklats?
Hur hade skånsk kultur utvecklats om den fått fortsätta inom en dansk samhällsmodell istället för den svenska?
Jag tycker inte att man behöver hata Sverige för att leka med tanken. Det är fullt möjligt att tycka om människor från andra delar av Sverige och samtidigt konstatera att Skåne geografiskt och kulturellt har en ganska speciell position.
Jag har betydligt närmare till Köpenhamn än Stockholm.
Jag känner större kulturell igenkänning i Danmark än i stora delar av Sverige.
Och om någon i Köpenhamn skulle fråga mig varifrån jag kommer, skulle mitt första svar utan tvekan vara:
Skåne.
Inte Sverige.