2026-08-29, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Japp, jag är minimalist.
Bor nu i en etta på mindre än 30m2 och använder inte varje m2 ens här.
Så jag behöver ingen dyr jävla bautalägenhet, inte.

Ja, det låter ju inte illa, iförsig.
Och norska kronkalle attackerar väl inte en för utländska skulder, hoppas jag.

Nej det gör dom inte.
Men skulder tenderar att växa. Så hursomhelst skulle jag göra upp en plan så att räntorna inte skenar.
Brukar inte löna sig att stoppa huvudet i sanden. Du verkar ju vara runt 40års åldern så kanske dax att gnugga händerna och somna utan ågren.
Citera
2026-08-29, 10:35
Medlem
Citat:
Jo, om man investerar smart.

Det har jag inte gjort, nej, men bara för att man varit idiot betyder det väl inte att man är idiot resten av livet ?

Du skulle ju starta eget? Eller ska du lägga allt på rött? Eller är börsen din framtid?
Citera
2026-08-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snittscheeer
Nej det gör dom inte.
Men skulder tenderar att växa. Så hursomhelst skulle jag göra upp en plan så att räntorna inte skenar.
Brukar inte löna sig att stoppa huvudet i sanden. Du verkar ju vara runt 40års åldern så kanske dax att gnugga händerna och somna utan ågren.

Jag är 45 och jag orkar inte knega resten av livet för att nätt och jämt få existera.
Samt i länder jag inte ens trivs i ( Suomi ja Ruotsi = Finland och Sverige ).
Utan stålar är man körd och utan lån vet jag inte hur fan jag höjer mitt kapital.
Gotta have money to make money, right?
Citera
2026-08-29, 10:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag har gjort bort mig ekonomiskt i både Finland ( morsans land ) och Sverige ( mitt land ).
MEN,,,jag är ändåså gudomligt trött och less på både Finland och Sverige, så jag flyttar mer än gärna till Norge.

Jag får väl ta nåt sketet jävla städjobb till en början.
Där har jag aldrig varit skriven och jag är ren och oskyldig där, inte skyldig en enda krona där.

Jag undrar hur länge jag måste slava där för att få ut ett någonlunda schysst lån som jag kan investera i nåt.

Skulle nån som jobbat i Norge och tagit lån där kunna dela med sig av sina erfarenheter ?
Varför behöver du ta ett lån? Är det inte bättre att du skaffar ett jobb och börjar betala av dina skulder och sedan när det är gjort börja investera? Om du ska investera i krypto kommer du förlora alla dina pengar så det är ingen bra idé.
Citera
2026-08-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snittscheeer
Du skulle ju starta eget? Eller ska du lägga allt på rött? Eller är börsen din framtid?

Börsen, ja, men jag är inte smart som Buffett och vågar inte kasta in ALLT på börsen,
och att knega åt andra har jag försökt sen efter gymnasiet och det har inte varit succé.
Så ja, eget.
Citera
2026-08-29, 10:38
Medlem
Citat:
Nej, det inbillar jag mig inte heller.

Men att komma igång på existensminimum vet jag inte hur man gör.
Det räcker nätt och jämt för existens, bara.

Så, jag gillar Danmark men grejar inte deras språk hur fan jag än försöker.
Norskan känns mindre svår plus att lönerna ska vara schyssta.
Så jag kommer inte på nån annan lösning än Norge.
Sen så kan jag delbetala skulderna till både Sverige och Finland.
Nånting varje år.

Så vad tror du? 2 års slitande i Norge, eller måste det vara minst 3 ?
Tänker mig ett lån på 250000 i svenska kronor.
Du inbillar dig smörgåsbord när du knappt har råd med fika.. du har alltså Kronofogden i två länder efter dig och tänker fly landgränsen för att leva i paradis.. fungerar inte så
Citera
2026-08-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Varför behöver du ta ett lån? Är det inte bättre att du skaffar ett jobb och börjar betala av dina skulder och sedan när det är gjort börja investera? Om du ska investera i krypto kommer du förlora alla dina pengar så det är ingen bra idé.

Krypto, ytterst lite om ens det. Svårt att veta vilket som är nästa Bitchcoin.
Jo, men jobbet måste vara i Norge, för i både Sverige och Fittland, oj, menar Finland, så tar kron-Kalle en rejäl del av lönen utan nåd.
Svårt att investera av sina matpengar, liksom.

Varför lån ? För att starta eget ASAP, men om man nu lyckas spara tillräckligt av sin lön så kanske man inte behöver lån, trots allt.
Det vore ju grejt.
Citera
2026-08-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-21
Du inbillar dig smörgåsbord när du knappt har råd med fika.. du har alltså Kronofogden i två länder efter dig och tänker fly landgränsen för att leva i paradis.. fungerar inte så

Perkele, jag förväntar mig inte att röda mattan ska rullas ut och att banktjejerna kommer fram och trycker upp tuttarna i bröstet på mig och ger mig pussar och kramar och att bankdirektören kommer leende med en portfölj fullsmockad med norska tusenlappar. Självklart inte.

Utan jag försöker på ett realistiskt sätt att lösa min sorgliga situation.
Citera
2026-08-29, 10:45
Medlem
Citat:
Perkele, jag förväntar mig inte att röda mattan ska rullas ut och att banktjejerna kommer fram och trycker upp tuttarna i bröstet på mig och ger mig pussar och kramar och att bankdirektören kommer leende med en portfölj fullsmockad med norska tusenlappar. Självklart inte.

Utan jag försöker på ett realistiskt sätt att lösa min sorgliga situation.
Mhm arbeta, dra ner på utgifter öka inkomst. Räcker inte med ett städjobb du måste avancera kanske skaffa extra jobb. Att dra till ett annat land när du redan förstört två känns sådär smart. Men du verkar ju inte vara mentalt stabil heller
Citera
2026-08-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-21
Mhm arbeta, dra ner på utgifter öka inkomst. Räcker inte med ett städjobb du måste avancera kanske skaffa extra jobb. Att dra till ett annat land när du redan förstört två känns sådär smart. Men du verkar ju inte vara mentalt stabil heller

Hur mentalt stabil kan man vara när man bott i två länder med överdrivet långa och mörka vintrar, kalla otrevliga människor, fittstrejkande bitterfittor till tjejer, släktingar som vänder en ryggen och svårt att tjäna pengar ?

Du, jag bor, äter och konsumerar redan så billigt det går. Lägre än detta och jag svälter.
Jag pallar inte ett till jobb efter en städdag. Då är jag hungrig och trött.

Så som jag ser det så är jag körd i "mina" två länder.
Men man kan väl lära sig av misstag?
Jag är inte ung längre. Dum, kanske, men inte lika dum som förr.
Citera
2026-08-29, 11:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Krypto, ytterst lite om ens det. Svårt att veta vilket som är nästa Bitchcoin.
Jo, men jobbet måste vara i Norge, för i både Sverige och Fittland, oj, menar Finland, så tar kron-Kalle en rejäl del av lönen utan nåd.
Svårt att investera av sina matpengar, liksom.

Varför lån ? För att starta eget ASAP, men om man nu lyckas spara tillräckligt av sin lön så kanske man inte behöver lån, trots allt.
Det vore ju grejt.
Kron-kalle samarbetar med Norge, så du är körd. Sluta undgå ansvar för dina idiotiska handlingar och ta ansvar över ditt liv istället. Du kommer aldrig bli rik genom att fly kronis och sedan ta ett blancolån för att starta ett "företag" som går i konken två månader senare.

Skaffa ett jobb, betala av din lån och sedan börjar du sakta men säkert investera.
Citera
2026-08-29, 11:10
Medlem
Citat:
Hur mentalt stabil kan man vara när man bott i två länder med överdrivet långa och mörka vintrar, kalla otrevliga människor, fittstrejkande bitterfittor till tjejer, släktingar som vänder en ryggen och svårt att tjäna pengar ?

Du, jag bor, äter och konsumerar redan så billigt det går. Lägre än detta och jag svälter.
Jag pallar inte ett till jobb efter en städdag. Då är jag hungrig och trött.

Så som jag ser det så är jag körd i "mina" två länder.
Men man kan väl lära sig av misstag?
Jag är inte ung längre. Dum, kanske, men inte lika dum som förr.
Du får alltså inte ligga och därav skuldsätter du dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in