2026-08-23, 15:49
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Att skjuta en regeringschef som uppfattades som en kommunistkramare i tron att det skulle förebygga en ockupation kan vem som helst ha gjort. Oavsett om den som sköt tillhörde Stay Behind eller inte.

Att den som sköt tillhörde Stay Behind skulle inte på något sätt skydda den personen.

Det beror på om det var flera likasinnade medlemmar inblandade och vilka poster i samhället dessa hade. Om man ska kunna motverka en ockupation är det en fördel om man har inflytelserik position.
Citera
2026-08-23, 17:18
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för att du citerar och klargör vad som är citat och dina slutsatser/påståenden.

I https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00 står följande

Anders Björkman omtalar att han är säker på att sällskapet hade gått framför honom i minst fem meter och såg ut att ha trevligt och småpratade med varandra.

Plötsligt hörde Anders Björkman två stycken smällar som lät som "påsksmällare" ifrån sällskapet framför honom på cirka tre (3) meters avstånd och ser då hur den person som går i mitten plötsligt segnar ner på gatan, samtidigt som kvinnan som går längst ut skriker något som Anders Björkman uppfattade som utländskt språk.
Vad jag förstår handlar det om två moment.

Moment 1) En man, Olof Palme, två kvinnor varav en naturligtvis är Lisbeth Palme har gått framför Anders Björkman "i minst fem meter", hur länge och långt de gått framför Anders Björkman framgår inte, kan vara 10 meter exv.

Moment 2) Efter att ha hört skott såg Anders Björkman på tre meters avstånd hur Olof Palme "plötsligt segnar ner på gatan".

Den sammanfattande polismannen skrivet

"samtidigt som kvinnan som går längst ut skriker något som Anders Björkman uppfattade som utländskt språk"

vilket skiljer henne från Lisbeth Palme som gick i mitten.

Gärningsmannen som kliver ut från snedfönstret från Dekorima, enligt Inge Morelius, hamnar nu till vänster om Olof Palme, som ur Anders Björkmans synvinkel då befinner sig "i mitten", dvs mellan gärningsmannen och de två kvinnorna.

Polisens sammanfattningar är gjorda så att de kan tolkas lite hur som helst och jag avslutar denna diskussion med att jag förbehåller mig rätten att inte slutgiltigt slå fast vilka som befann sig på mordplatsen och om det var en eller två skyttar.

Inget vittne såg mer än en man i närheten av paret Palme när skotten kom. Närmast GM och paret Palme var vittnet Anders Björkman som var minst sju meter bort, vid Dekorimas ingång.

Inget vittne såg mer än en man skjuta.

Olof-kulan var samma ammunition som Lisbeth-kulan.

Att den chockade och onyktre Björkman uppfattar vad Lisbeth Palme säger efter skotten som ett utländskt språk gör henne inte till en annan kvinna än Lisbeth.
Citera
2026-08-23, 17:28
Medlem
avulsions avatar
Jag är ny i denna tråden, och jag är gammal nog att ha varit vuxen när Palme mördades.

På grund av sjukdom har jag de senaste veckorna varit konvalescent, och en del av tiden har jag lagt på att sätta mig in i de senaste 40 årens slutsatser, framsteg och idéer om mordet.

Jag har använt de mest avancerade AI:na för att få sammanfattningar, och jag har lyssnat på många timmars intervjuer och resonemang av kloka och pålitliga källor.

Min enkla slutsats är: MEN VAFAN???? Här ligger ju en hel kennel begravd!

Fram till nu har jag accepterat statens linje (dvs ordinarie utredningsresultat), men nu ställer jag definitiv mig på tvivlarnas sida.

Varför tvingar man inte de sista levande huvudpersonerna att avslöja allt de vet? Det vore ju en smal sak för riksdagen att ge Ingvar Karlsson m.fl. legal rätt att bryta eventuella sekretesslöften.

Som sagt; voff voff... här ligger det döda hundar!
Citera
2026-08-23, 17:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Förhandlingarna var troligen bara en av flera anledningar till att Palme måste bort. En väldig apparat fanns redan i form av Stay Behind.

Nu var frågan emellertid vilket konkret ärende av dignitet för en sakligt agerande anstiftare som kunde förväntas få ett annat utfall av att individen Palme inte fanns istället för fanns.

Och det förslag som nu framfördes var förhandlingar gällande så kallad kärnvapenfri zon. Och det tycks inte varit riktigt. Saken löpte på.

Om någon rörelse haft stolleidéer likt att individen Palme hade för avsikt att (och mandat att!) låta Sverige inkorporeras i Sovjetunionen eller liknande så är det en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Ingenting fötändrades.

Under Ingvar Carlssons första statsbesök till Norge den 24:e april 1986 i egenskap av statsminister stod frågan högst upp på agendan.

I Året i Fokus 1986 beskrivs ämnet som ett "tvistefrö" länderna emellan.

Det är en konstruerad motivbild grundad på föreställningen att det var en fråga som helt var avhängig Olof Palme.

Bevisligen var så inte fallet.

Ett liknande fall rör det förestående statsbesöket till Sovjetunionen vid vilket mer normala diplomatiska förbindelser skulle återupptas efter att ha varit bottenfrusna sedan u-båtsbesöket i Karlskrona, vilket samtliga partier i Riksdagen stod bakom. Vid detta besök fanns en gammal tvist gällande de två staternas ekonomiska zoner i Östersjön på agendan och det framförs påståenden om illojalitet mot riket hos Palme som mordmotiv på hög nivå. Även denna fråga puttrade individoberoende på och löstes småningom. Fanns ingen grund för att på förhand tro något annat.
Citera
2026-08-25, 01:54
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Jag är ny i denna tråden, och jag är gammal nog att ha varit vuxen när Palme mördades.

På grund av sjukdom har jag de senaste veckorna varit konvalescent, och en del av tiden har jag lagt på att sätta mig in i de senaste 40 årens slutsatser, framsteg och idéer om mordet.

Jag har använt de mest avancerade AI:na för att få sammanfattningar, och jag har lyssnat på många timmars intervjuer och resonemang av kloka och pålitliga källor.

Min enkla slutsats är: MEN VAFAN???? Här ligger ju en hel kennel begravd!

Fram till nu har jag accepterat statens linje (dvs ordinarie utredningsresultat), men nu ställer jag definitiv mig på tvivlarnas sida.

Varför tvingar man inte de sista levande huvudpersonerna att avslöja allt de vet? Det vore ju en smal sak för riksdagen att ge Ingvar Karlsson m.fl. legal rätt att bryta eventuella sekretesslöften.

Som sagt; voff voff... här ligger det döda hundar!

Många hundar, men du får komma ihåg att det bara kan varit 1 person som höll i vapnet den aktuella kvällen. Har du det med dig blir det "enklare" att hitta en hypotes. Men det är som sagt inte en hypotes i detta fallet utan det kryllar av dom och det har det gjort genom senaste 40 åren. Men det betyder inte att mordet inte går att lösa. Men AI hade jag skippat iallafall, då blir det ännu mer soppa av det hela. Bästa "tipset" för dig som ny är att inte låsa dig vid grejor och ha som utgångspunkt att inte bli allt för konspiratorisk vad än för teori du dras in i
Citera
2026-08-25, 04:12
Medlem
Det finns en Olof-kula av samma ammunition i Gästrikland.

Jag vet vart…

Dags att börja lyssna!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Inget vittne såg mer än en man i närheten av paret Palme när skotten kom. Närmast GM och paret Palme var vittnet Anders Björkman som var minst sju meter bort, vid Dekorimas ingång.

Inget vittne såg mer än en man skjuta.

Olof-kulan var samma ammunition som Lisbeth-kulan.

Att den chockade och onyktre Björkman uppfattar vad Lisbeth Palme säger efter skotten som ett utländskt språk gör henne inte till en annan kvinna än Lisbeth.
Citera
2026-08-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freefork

Christer Pettersson har ju tex gjort en del kryptiska uttalananden som "vapnet finns inte på jordens yta" (=under vattnet?) och tex "var tog vapnet vägen.... finnen säger att han vet var det ligger' (vem är finnen, är det hans bästa vän Risto Birkstrand som han träffar dagen därpå, eller Harri Miekkalina etc?). Finns säkert massa fler uttalanden och tips, vet inte om det finns någon som dykt ner i det och kanske har nån längre analys av det någonstans. Även CP:s gamla flckvän Anki Sjöberg hade ju en del info i sina brev och är säkert hörd flera gånger. Har någon tillgäng till dessa brev/förhör? Lennart Håård / AB har det säkert, men vet inte om det finns i utredningen att tillgå omaskat, hade varit intressant att läsa.

Vet du var dessa uttalanden från Christer kommer ifrån?
Ja, breven från Anki skulle man vilja läsa.
Citera
2026-08-28, 14:42
Medlem
MOP-intresserade Sigge Eklund gör en stor grej av detta i senaste avsnittet av sin podd:

https://www.sverigesradio.se/artikel/borasare-hittade-revolver-vid-magnetfiske-i-transassjon

Men vapnet är väl för kortpipigt. Spontant är väl heller inte platsen intressant.
Citera
2026-08-28, 17:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
MOP-intresserade Sigge Eklund gör en stor grej av detta i senaste avsnittet av sin podd:

https://www.sverigesradio.se/artikel/borasare-hittade-revolver-vid-magnetfiske-i-transassjon

Men vapnet är väl för kortpipigt. Spontant är väl heller inte platsen intressant.

Finns några ytterligare uppgifter om vad det skulle röra sig om för typ av revolver eller andra omständigheter som ligger till grund för att göra en stor grej av den?
Citera
2026-08-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Finns några ytterligare uppgifter om vad det skulle röra sig om för typ av revolver eller andra omständigheter som ligger till grund för att göra en stor grej av den?

Nä. Inte annat än Eklunds långt drivna spekulationer. AI ger att det är en 357:a. Sjön ligger utanför Borås. Willy Glaser bör regelbundet ha passerat den på väg till sitt huvudkontor i Göteborg. Anderssons försvarsskytteförening kan ha deltagit i tävlingar där 1989. På den nivån. Magnetfisket gav även fynd av patroner. Eller om det nu var hylsor.

Har vi nåt annat på den trakten? Eller gör piplängden vidare diskussion överflödig?
Senast redigerad av Bemp 2026-08-28 kl. 20:33.
Citera
2026-08-29, 05:32
Medlem
Lebels avatar
Palmemordet40 har "uppslag":

Åklagaren fick inte svar från Säpo och Must - Vad man frågade om måste inte ha med mordet att göra.

Medgivande från Sydafrikas militära säkerhetstjänst 2015 - Dokumenten skapades av två skojare i början av 00-talet.

Polispatrull 3625 - Var i tjänst nästa dag.

Felaktigt avfärdande av "Skuggan" - En man med en halv meter stor sportbag måste inte ha skuggat Palme även om vittnet är trovärdigt.

Säpo på ledningscentralen mordnatten - Långt efter midnatt.

Varningarna om det förestående mordet - Måste inte ha med mordet att göra.

Diplomatbuggningen - Vladimir Nezjinskij visste inte innan journalister visste.

Säpos övervaknings-PM - Att polisen fick tips om män som liknade "Skuggan" var inte konstigt när Holmér avslöjade signalementet.

Övningen Gustav på Gotland - Var hemma i Västergötland före midnatt.

Personer i Stay Behind ute på mordkvällen - En stockholmare och en skåning sågs i Kungsträdgården vid sex-tiden på kvällen.

Säpo-operationen Cosi fan tutte på mordkvällen - Började efter midnatt på Sturegatan 10 nästan en kilometer från mordplatsen.

Säpos försvunna personakt om Olof Palme - Att den är försvunnen måste inte betyda att den är förstörd.

Harvardaffären och den försvunna överklagan - Ofog av två ynglingar hos Länsrätten på Krukmakargatan 19.

Efterlysning av walkie-talkie-observationer - Se nedan.
Citera
2026-08-29, 05:33
Medlem
Lebels avatar
Före efterlysningen av walkie-talkie-tips den 19 mars kom fyra tips (som var okända för allmänheten före 2020). De har knappast intresse:

EAC10016 (5 mars) - Kvinna ser "apparat med antenn" på instrumentbrädan i tom bil väster om Sveavägen cirka 22.55.

EA1559 (11 mars) - Man med walkie-talkie utanför Vingresors kontor på Sveavägen 29 mellan 09.00 och 10.00 en eller flera dagar före mordet.

EFD1837 (14 mars) - Förhören 1993 visade att ingen av kvinnorna såg en man med walkie-talkie.

D2946 (14 mars) - Man med walkie-talkie på Barnhusgatan vid Drottninggatan mellan 16.00 och 17.00.

Den 19 mars kom ytterligare tre walkie-talkie-tips (som var okända för allmänheten före 2020). De har knappast intresse heller:

EAA4057 - Man med walkie-talkie i porten till Sveavägen 29 någon dag före mordet.

EAA2289 - Man går Kammakargatan västerut längs Adolf Fredriks kyrkogård mellan 16.30 och 17.00 och bär en walkie-talkie.

EAB4592 - Man med walkie-talkie stiger ur "Securitasbil" vid Kungsgatan 6 20.45.

Resterande tips den 19 mars och tidigare är kända sedan tidigare:

Z8075 (5 mars) - vittnet Ulla Strömbeck-Larsson ser en civilklädd polis och en väktare vid Gamla Stans tunnelbanestation.

EBE898 (6 mars) - den anonyma brevskrivaren "Skelleftehamnsvittnet" saknar trovärdighet.

EBB1701 (registrerat 12 mars) - anonym brevskrivare skriver om fyra män och en radioröst på Holländargatan cirka 21.00.

EAA1884 (14 mars) - vittnena Margareta och Per A ser en man med walkie-talkie på Tunnelgatan väster om Olofsgatan cirka 20.00.

EBC2327 (19 mars) - vittnet Sunniva T ser en väktarbil och en väktare vid Drottninggatan 88.

Ingen av dessa walkie-talkie-män har en tänkbar funktion i en attentatsgrupp. Den enda tänkbara funktionen var att övervaka färden till biografen (om man inte visste vart paret Palme var på väg).

Två walkie-talkie-män har en tänkbar funktion: EAC6951 (Karin G) och kanske Z9077 (om det var en walkie-talkie som Leif C såg).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in