2026-08-28, 14:39
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Men det är ju ditt egna scenario att det blir världskrig eller Ukrainsk kapitulation.
Har inget med verkligheten att göra din korkade Vatnik.
Det är inte mitt scenario. Det är en hypotetisk fråga ställd av mig, som knappast är orimlig baserad på objektiv militär analys då NATO och Ryssland skulle hamna i direkt krig mot varandra.

Du får också gärna försöka ge dig på ett rakt svar på den hypotetiska frågan.
Citera
2026-08-28, 16:59
Medlem
Intressant...

Källor: Patriot-bristen ”bortom akut” – Europa saknar skydd mot ryska robotar
"USA:s brist på Patriot-robotar i Europa är ”bortom akut” på grund av Irankriget. Det uppger två källor inom Nato och USA:s militär för AP.
Patriot är avgörande för skyddet mot ryska ballistiska robotar. USA:s militär har ”definitivt” ingen chans att skydda Europa mot ihållande ryska attacker, och ”mycket begränsad förmåga att skjuta ner ens en enda robot på villovägar, enligt källorna."

https://omni.se/kallor-mer-an-akut-patriot-brist/a/Rjqb6J

Ser väldigt mörkt ut för hur det ska lösa detta för Ukraina... Läste att Ukraina desperat försökt fråga Sverige om dom kan få Sveriges robotar men Sverige har sagt nej nu helt plötsligt.. Nu börjar länder inse att det gett bort allt av sitt egna skydd.
Citera
2026-08-28, 18:00
Medlem
Du verkar totalt usel på svenska språket. Vad är det du inte förstår i skillnaden mellan hypotetisk och scenario?
Du framstår som totalt efterbliven och AI-driven.
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Det är inte mitt scenario. Det är en hypotetisk fråga ställd av mig, som knappast är orimlig baserad på objektiv militär analys då NATO och Ryssland skulle hamna i direkt krig mot varandra.

Du får också gärna försöka ge dig på ett rakt svar på den hypotetiska frågan.
Citera
2026-08-28, 18:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Intressant...

"USA:s brist på Patriot-robotar i Europa är ”bortom akut” på grund av Irankriget. Det uppger två källor inom Nato och USA:s militär för AP.
Patriot är avgörande för skyddet mot ryska ballistiska robotar. USA:s militär har ”definitivt” ingen chans att skydda Europa mot ihållande ryska attacker, och ”mycket begränsad förmåga att skjuta ner ens en enda robot på villovägar, enligt källorna."

Ser väldigt mörkt ut för hur det ska lösa detta för Ukraina... Läste att Ukraina desperat försökt fråga Sverige om dom kan få Sveriges robotar men Sverige har sagt nej nu helt plötsligt.. Nu börjar länder inse att det gett bort allt av sitt egna skydd.
Operation avväpna Nato!
Det bästa luftförsvaret som Ukraina har nu är när politiker från Väst besöker landet.
Mitt förslag är att EU kommissionen flyttar sitt säte till Ukraina och att statsledarna från Tyskland, Frankrike och UK bosätter sig i Kiev.
Om någon rysk missil mot förmodan ändå landar på dom är det ingen större förlust för folken i Europa.
Citera
2026-08-28, 18:37
Medlem
Hur var det med rapporteringen om det kraschade Gripenplanet? Du kanske ska krypa till korset och be om ursäkt för dina psykopatlögner istället för att bara fortsätta i samma spår.
Tror du någon med IQ över skostorlek tror på den skit du postar? Ni blir ju avklädda gång efter gång efter gång osv..
Citat:
Intressant...

Citera
2026-08-28, 18:53
Medlem
Citat:
Hur var det med rapporteringen om det kraschade Gripenplanet? Du kanske ska krypa till korset och be om ursäkt för dina psykopatlögner istället för att bara fortsätta i samma spår.
Tror du någon med IQ över skostorlek tror på den skit du postar? Ni blir ju avklädda gång efter gång efter gång osv..

Lögner? Jag jobbar inte på omni...
Citera
2026-08-28, 19:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Intressant...

För Ryssland kan anfalla vem som helst, när som helst? Vilket jävla skitland, Ryssland.
Citera
2026-08-28, 19:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Citat:

Eller den gången du påstod att F-16 plan siktats över Moskva? Vilket haveri du är….
Citera
2026-08-28, 19:44
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
En eskalering har ju varit möjlig ända sedan Putin satte foten i Ukraina. Jag tror att västvänliga personer har varit mycket mer medvetna om detta än rysstrollen, som sitter fast i en fantasi av något slag.

Vad bra att du fattar verkligheten: detta är ingen lek, och det är inte så kul att heja på ideologiska dumheter nu längre kanske?

Men om det skulle bli en eskalering är ju korten omvända. Då är det Ryssland som är underdog, och en väldigt liten sådan.
Den som är mest rädd för detta är av förståeliga skäl Moskvaregimen.
Du... Jag sprang på detta från 2019. Urklippt från Lethal Aid to Ukraine, sida 100. De tog risken och nu får ukrainarna betala med livet. Vad har du för ursäkt på detta tro?
Citat:
Risk
An increase in U.S. security assistance to Ukraine would likely lead to a commensurate increase in both Russian aid to the separatists
and Russian military forces in Ukraine, thus sustaining the conflict at a somewhat higher level of intensity.20 Lieutenant General Ben Hodges, the former commanding general of U.S. Army Europe, argued against giving Javelin anti-tank missiles to Ukraine for precisely this reason.

Alternatively, Russia might counter-escalate, committing more troops and pushing them deeper into Ukraine. Russia might even preempt U.S. action, escalating before any additional U.S. aid arrives. Such escalation might extend Russia; Eastern Ukraine is already a drain. Taking more of Ukraine might only increase the burden, albeit at the expense of the Ukrainian people. However, such a move might also come at a significant cost to Ukraine and to U.S. prestige and credibility. This could produce disproportionately large Ukrainian casualties, territorial losses, and refugee flows. It might even lead Ukraine into a disadvantageous peace.
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR3000/RR3063/RAND_RR3063.pdf
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-08-28 kl. 19:51.
Citera
2026-08-28, 20:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ok. Med det svaret låter det som att du gör ett antagande att Ryssland inte skulle eskalera till ett fullskaligt krig om Europeiska NATO går in med soldater i Ukraina, utan skulle behålla krigsföringen inom Ukraina.
Om Ryssland försöker angripa in i Europa så stoppar vi dem vid gränsen.

Beskjuter de Europa med ballistiska missiler så skjuter vi tillbaka.

Det kommer inte dröja länge innan Ryssland är totalförstört.

Men så länge vi inte korsar gränsen med trupper så kan inte Ryssland i världens ögon använda kärnvapen. Det är konstant de som eskalerar.

Citat:
Om jag då förtydligar att det (i det hypotetiska scenariot) skulle göra det då? Alltså total mobilisering i Ryssland.
Kommer innebära massflykt från Ryssland av dess befolkning. Folk vet såklart vad Putin håller på med men så länge det inte involverar dem så skiter de i det. Ryssland kan inte massmobilisera utan att landet faller in i kaos.

Citat:
Finland, Norge, Sverige, Estland, Lettland blir bombade. Krig i östersjön. Belarus, Serbien dras med och allt möjligt. All bets are off så att säga.
Vad ska Ryssland bomba med? De använder ju hela sin kapacitet i Ukraina?

Citat:
Är du för eller emot att skicka in Europeiska soldater om Zelenskyj skulle ge ultimatumet jag har skrivit?
Jag är för att stoppa Ryssland i Ukraina med allt vad det innebär. Men det betyder bara att man försvarar mot Rysslands aggression och ingenting annat.

Citat:
Jag skrev säkerhetsgarantier från väst. Kan du vara snäll och hålla dig till det hypotetiska scenariot jag faktiskt skrev istället för att flyga ut i andra saker annars slutar jag svara. Skuldfrågan osv leder in på bakomliggande faktorer och där håller vi inte med varandra.
Är väl najs med lite ombyte?
Jag förstår att du inte vill prata om skuldfrågan då du inte kan försvara den utan att framställa dig själv som en idiot.

Men jag anser att Ryssland har rätt att behålla Krim plus garantier från väst att inte angripa Ukraina någonsin. Att de ska få behålla övriga fyra oblaster i Ukraina anser jag inte rättvist på något sätt.
Senast redigerad av Conception 2026-08-28 kl. 21:02.
Citera
2026-08-28, 21:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Läste att Ukraina desperat försökt fråga Sverige om dom kan få Sveriges robotar men Sverige har sagt nej nu helt plötsligt.. Nu börjar länder inse att det gett bort allt av sitt egna skydd.
Berätta var du läste det för du har inte direkt 100% trovärdighet på detta forum milt sagt.
Citera
2026-08-28, 21:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är inte Omni som påstår någonting. Att det kan vara så svårt att härleda källor för vissa.

Två anonyma källor berättar för AP att det ser så ut.

Kommer du ihåg när en anonym källa berättade för NY Times angående Ratcliffes uppdrag i Moskva och du envetet sade att man inte kan lita på NY Times för att de helt enkelt hittade på allting.

Berätta lite mer om det är du snäll. Hur menade du egentligen? Är Omni (eller i detta fall då AP) supertrovärdiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in