2026-08-28, 15:12
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen
Tack!

Ja det var inte "prio ett" för snipans befälhavare att se sig om när han gick mitt i farleden. En otroligt tragisk händelse och förhoppningsvis en välbehövlig tankeställare för många ute på sjön.

A*bin: Genom kapellet har jag ingen sikt bakåt.

Förhörsledare: Innebär det då att när du ska ha full sikt runt båten så behöver du göra någon åtgärd för att se bakåt?

A*bin: Ja, det är ju det jag har gjort. Nu är ju inte bakåt, det är ju inte prio ett heller när man kör båt.
Och brodern som är sjökapten och jobbat på lotsstationen i Marstrand kommenterar:
Brodern: Jag vet ju också att på bryggan är det svårt att se. Så jag måste säga att jag verkligen klandrar varken lotsen eller skepparen. För jag kände att det kunde lika gärna ha varit jag som stod på bryggan. Jag har all förståelse för det.
Inte visste jag att Albins brorsa har den nautiska kompetensen. Har det framgått tidigare?
Citera
2026-08-28, 15:20
Moderator
farbror_barbros avatar
forts.

Lotsen (misstänkt=MT) är lite mindre stöddig när han konfronteras med det uppenbara, och kanske börjar inse att inte bara jobb utan hans frihet är i fara:
Citat:
FL: Så, lite till liksom själva misstanken som ju när det gäller oaktsamheten bygger ju mycket
på sjövägsreglerna och sådär. Grundläggande är ju regel 5 om noggrann utkik. Ständig och
noggrann utkik. Tycker du att du har uppfyllt det?
MT: Ja, det tycker jag.
FL: Inte upptäckt någonting på radarn?
MT: Nej, inte som jag inte har berättat.
FL: Nej. Jag har ju sett på radarbilden ifrån svarta lådan VDR-en.
MT: Okej.
FL: Och jag menar att man kan se olycksbåten.
MT: Okej.
FL: Det är ingenting du har sett eller?
MT: Givetvis inte, då hade jag väl naturligtvis gjort något åt det.
FL: Jaha. Regel 13 om upphinnande. Ja, det vet vi ju säkert av målspår. De var ju
medgångare. Du och fritidsbåten, ni var ju medgångare. Ni kom ikapp den. Det vet vi säkert av målspår både från den båten och ifrån Misje Verdes AIS och sådär. Och även deras
navigationssystem. Så att Misje Verde var ju upphinnande.
MT: Ja.
FL: Och då vet du vem som har väjningsplikten?
MT: Ja. Man har väjningsplikt när man är upphinnande.
FUP s.335-335
Citera
2026-08-28, 15:25
Medlem
Stockholmspiketens avatar
Bra att veta att det i normalfallet är si och så med utkik på stora fartyg. Kom ihåg att lotsen har många års erfarenhet både som befälhavare och lots.

Åklagaren: Hade han liksom bett dig att sköta detta helt och hållet eller hur kom det sig att det blev att han var så passiv på bryggan och ägnade sig mest åt kontorsarbete och du ensam hade hand om alltihop?

Lotsen: Det var inte mitt förslag men det är den arbetsfördelningen som i normalfallet råder med den här typen av fartyg.
Lotsen utvecklar:
Lotsen: Så om de ska få sova någon gång så kan man inte vara mer än en på bryggan. Eller ja, det kan man väl, men då får man inte sova. Då bryter man väl mot vilotiderna antar jag. Och det är praxis. Det här tonnaget så skulle jag säga att i 99% av fallen så är det så här.
Senast redigerad av Stockholmspiketen 2026-08-28 kl. 15:38.
Citera
2026-08-28, 15:25
Avslutad
Är snipans kapten och lotsens mobiltelefontrafik klargjord? Framkommer det i protokollen att det kan avskrivas att de båda inte distraherats av surfande eller samtal? Eller tvärtom?
Citera
2026-08-28, 15:42
Medlem
Utredningen gick snabbare än vad jag trodde, olyckan gick till precis så som många med mig antog, de blev rammade bakifrån av fartyget.

Ang den snabba utredningen så lär det ju ha att göra med att flera andra myndigheter var med t ex statens haverikommission
Citera
2026-08-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej.
Givet vad som skett och vad som utretts så har du aldrig sett något liknande ske på 1-2 veckor.

Uppkäftigt och onödigt att säga emot bara för att du inte har upplevt detsamma som andra.

Det är bra för de överlevdande och anhöriga att åtal väcks fort.
Citera
2026-08-28, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ganska hårresande att se lotsen småsnacka och skämta med kaptenen om vindrutetorkare och manöversystemet strax innan han kör över en barnfamilj:

FUP s.122

Det står också klart att ändringen som lotsen gör av ’rain’-filter på X-band-radarn 21:06 och 21:22 kan ha påverkat förloppet. Snipan syntes bra innan men inte efteråt. Hade lotsen haft koll på snipan så hade han kunnat justera inställningen så att snipan syntes, alternativt insett att optisk utkik var nödvändig.

Detta är också en av många saker som är fel med sjöfart och en anledning till att olyckor kommer att fortsätta att ske trors de låga farterna och stora marginalerna på sjön:
kan någon föreställa sig en ”extra-pilot” (!) gå in i en cockpit på ett trafikflyg och styra ett flygplan han saknar utbildning på och dessutom börja trixa med inställningar på en radar han inte heller har utbildning eller erfarenhet av?
Idén vore absurd. Men inte på sjön.

Uppenbarligen så sågs ju snipan på radar så inställningarna var kanske inte så dumma ändå

Det är inte precis rocket science att ställa in regnklutter

Systemen är ju byggda enligt givna standards och använda liknande vokabulär.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-28 kl. 16:26.
Citera
2026-08-28, 16:24
Medlem
Förhören med lotsen säger ju allt. Befälhavaren hade överhuvudtaget ingen mental närvaro i navigation och utkik. Lotsen tyckte det var helt ok.

Lotsen själv använde X-bandaren, tyckte att Sikten från bryggan var usel p g a grävmaskinen, brydde sig inte om att kaptenen inte tog någon roll (för det är så det brukar vara), insåg att ekona syntes på X-bandarn med sedan blev svårare att se i regnet. Insåg att ekona hela tiden var väl synliga på s-bandaren som han aldrig använde. Var de facto ensam på bryggan när sikten var sisådär utan att klaga. Medger att det fanns fritt vatten att undvika kollision om han hade sett snipan.

Vad skall man säga. Befälhavaren är kokt och sedan helstekt. Lotsen kommer antagligen åka dit eftersom reglerna kräver att han avbryter lotsning i ett sådant läge. Huvuden borde rulla på Sjöfartsverket som tillåter en sådan usel lotskultur.

Pappan hade givetvis kunnat undvika olyckan i sista minut men man kan ju inte förvänta sig att ett stort fartyg kör i total blindo.

Må mamman och dottern vila i frid.
Citera
2026-08-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Uppenbarligen så sågs ju snipan på radar så inställningarna var kanske inte så dumma ändå
Inte minst sågs de väl på S-bandaren (som lotsen aldrig tittade på) och ok på x-bandaren även när regnskuren passerade.
Citera
2026-08-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen
Nej och det är därför man som befälhavare av en snipa med hela familjen ombord inte ska lägga sig mitt i farleden med skygglapparna på och hoppas på det bästa.

Precis som jag påpekat sedan dag 1!
Citera
2026-08-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Satan, jag slog huvudet rakt på spiken redan för två veckor sedan uppenbarligen!
För att citera lotsen från inspelningen (åklagaren läser från VDRn)

"Och sen så talar du senare under resan om att du, nu kan du det här fartyget så bra så nu
kan du gå in som befälhavare. Det enda du behöver lära dig är hur man sköter avlöningen av besättningen"

Nog slog du huvudet rakt på spiken. Lotsen ansåg det som ett skämt i förhöret men två människor dog.
Citera
2026-08-28, 16:28
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
forts.

Lotsen (misstänkt=MT) är lite mindre stöddig när han konfronteras med det uppenbara, och kanske börjar inse att inte bara jobb utan hans frihet är i fara:

FUP s.335-335
Jag tycker inte lotsen är stöddig över huvud taget. Däremot verkar åklagaren halvdement.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in