2026-08-28, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liooonesss77801
Hur mycket källa finns i dom uppgifterna ?
Jag vet inte.
Enligt en användare här figurerar hon i en annan tråd här på Flashback.
Citera
2026-08-28, 10:25
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Nej. Han misshandlade mamman så hon fick skyddad identitet. Att grabben tvingades bo kvar med pappan är en gåta.

Det finns väl egentligen inte så många alternativ? Antingen fick pappan ensam vårdnad i en vårdnadstvist eller så skrev mamman över vårdnaden på honom frivilligt. Det måste vara väldigt svårt att ha gemensam vårdnad när den ena föräldern har skyddad identitet.
Citera
2026-08-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Så bara amerikanska (?) exempel, förutom ett svenskt och där var det tre namn för att han hade två efternamn.

Nja.
Med jänkarna som exempel på uppmärksammade fall, 330 miljoner innevånare jämfört med tio mn gör att man har ett betydligt större problem att skilja folk åt, både samhällets stöttepelare liksom dess avskräde till psykopater som för det stora helas skull borde tigas ihjäl och bara refereras till som den småkukade idioten från den avskyvärda händelsen i x-stad. Utan åtminstone en initial finns risken för förväxling av hjältar och losers.

Men nu lever vi ju i en kultur där tyvärr det omvända gäller, man vänder inte ryggen åt psykopatmördare utan fascineras. Illustrerat i exempelvis de skapade artistnamnen i Marilyn Mansons band. Konsekvent förnamn+efternamn från popkultur samt ökända mördares. Verkar vara ett koncept som inte upprör om man säljer miljoner plattor och biljetter. Bojkotter funger inte. Chockrock är inget nytt. Det spektakulära sticker ut i bruset. Och trissas upp ett snäpp. Hur ska man särskilja sig härnäst?

True crime i dess riktiga bemärkelse, utanför tonårstiktok och svärdsvevande, är en storsäljare. Det har påståtts att en mycket stor andel av tittare, lyssnare och läsare av true crime är kvinnor. Den som vet kan ju bekräfta eller bevisa att det är fel.
Citera
2026-08-28, 11:40
Medlem
HGs avatar
Citat:
Nej. Han misshandlade mamman så hon fick skyddad identitet. Att grabben tvingades bo kvar med pappan är en gåta.

Svenska socialtjänsten är ett mysterium och deras beslut är oftast felaktiga eller otillräckliga.

Socialförvaltningen har absolut stor skuld i detta fall för att det skulle gå som det gick.
Citera
2026-08-28, 12:27
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det finns väl egentligen inte så många alternativ? Antingen fick pappan ensam vårdnad i en vårdnadstvist eller så skrev mamman över vårdnaden på honom frivilligt. Det måste vara väldigt svårt att ha gemensam vårdnad när den ena föräldern har skyddad identitet.

Jo. Alternativet hade varit familjehem om mamman inte var i skick att ta hand om sonen. Att låta sonen bo kvar hos fadern är direkt skadligt. Våld som barn bevittnar räknas som våld också gentemot barnen. På så vis har fadern indirekt och direkt utsatt också Liam för våld när han misshandlade Liams mamma. Det är vanligen en skräck för barn att bo kvar med våldsutövaren och särskilt om det dessutom ska vara ens förälder som ska vara en trygg person.
Citera
2026-08-28, 12:29
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Svenska socialtjänsten är ett mysterium och deras beslut är oftast felaktiga eller otillräckliga.

Socialförvaltningen har absolut stor skuld i detta fall för att det skulle gå som det gick.

Jag har själv arbetat inom socialtjänsten för många många år sedan och kan nog hålla med dig om att det finns felaktiga och otillräckliga utredningar och beslut. Men majoriteten är good enough och bra. Problemet är att det inte uppmärksammas i media. Samtidigt är det oerhört allvarligt när fel begås. Det räcker med ett fel så sabbar man många gånger ett helt liv.
Citera
2026-08-28, 12:39
Avstängd
Jon10s avatar
Citat:

Här ställer jag mig undran.

Hur kan det komma att en person som är ifrån ett främmande land vilket Ungern är får vistas kvar i Sverige efter ha misshandlat en kvinna så pass hårt att hennes identitet blir skyddad?

Hans medborgarskap bör upphävas och deportera honom till Ungern.

Han har förbrukat sin rätt att vistas i Sverige.

Hade Sverige varit ett land med sunda värderingar så hade aset varit deporterad för länge sedan.
Senast redigerad av Jon10 2026-08-28 kl. 12:42.
Citera
2026-08-28, 13:05
Medlem
Mannen som Liam var familjehemsplacerad hos har ju ett, så att säga, stökigt förflutet. Droger, MC-gäng och sånt. Nån som vet om han är 100% omvänd idag och hur soc kunde veta det tillräckligt säkert för att de skulle tycka det var en god idé att placera en sån här person hos honom?

Ber om ursäkt om detta redan har diskuterats, jag har skummat igenom tråden men inte läst allt.
Citera
2026-08-28, 13:08
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickelilltroll45
Mannen som Liam var familjehemsplacerad hos har ju ett, så att säga, stökigt förflutet. Droger, MC-gäng och sånt. Nån som vet om han är 100% omvänd idag och hur soc kunde veta det tillräckligt säkert för att de skulle tycka det var en god idé att placera en sån här person hos honom?

Ber om ursäkt om detta redan har diskuterats, jag har skummat igenom tråden men inte läst allt.

Det kan ju verka vansinnigt, helt klart. Om personen så att säga inte gjort en helomvändning i sitt liv och lämnat allt bakom sig. Alla har ju rätt att få en andra chans, tänker jag.
Citera
2026-08-28, 13:19
Medlem
Vilka extrema restriktioner. Enligt häktningsframställan för 16-åringen krävde åklagaren att han inte ens fick synas i bild från videolänken han deltog från. Ingen fick ens se honom. Mycket ovanligt krav.

Ja, jag är lite efter.
Citera
2026-08-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Vilka extrema restriktioner. Enligt häktningsframställan för 16-åringen krävde åklagaren att han inte ens fick synas i bild från videolänken han deltog från. Ingen fick ens se honom. Mycket ovanligt krav.

Ja, jag är lite efter.

Brukar väll vara högre sekretess kring barn? Kan ju vara pga hans ålder.
Citera
2026-08-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Anstiftan till mord kan ge livstid:

Ref: Helge Fossmo, Knutby.
Mördaren fick vård.

Borde bli samma här.
Finns ingen anstiftan så det blir svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in