Pogge 3,20 min ledning efter sträcka 4... med en struken sträcka
Han har alla tröjor......
Ja, det är otroligt.
Jag brukar tänka att det är svårt att säga nåt om det där om alla tiders främsta cyklist. Vi kan ju mest läsa om Coppi och Merckx, vi har ju liksom inte följt deras karriärer i direktsänd teve, men det Pogge gör nu får mig bara att tappa andan.
Dagens etapp innehåller en kortare gravelsträcka uppför förstakategoriaren på slutet. Är det någon som tror något annat än att Pogačar är ensam där?
Om han vill blir det så. Men helt säkert är det väl kanske inte. Hans till synes gränslösa "kannibalism" (jfr med Eddy Merckx, aka "Kannibalen"), dvs. lusten att vinna allt som han rimligen kan, mildrades en aning i går när han lugnt rullade i mål på plats 50 och inte, som i förra spurten Brennan vann, skulle vara med och hugga om segern där också. Det skulle kunna bli en godkänd utbrytning med UAE-cyklister (Jay Vine, Pablo Torres) som tillåts göra upp om etappsegern i dag, och att Pogacar siktar på att vinna i morgon. Vi får se.
Lite intressant info på PCS om att ingen tagit mer än 3 etappsegrar under de senaste årens Vuelta:
Blev ju lite rafflande idag trots att Pogge som vanligt vann. Han hade uppenbarligen blivit grovt felunderrättad över radion. De e lugnt, närmaste snubbe ligger 40 sekunder bakom fick han höra. Sekunderna senare susar Mas förbi ”like a rocket” enligt Pogges beskrivning. Pogge tvingades tända om, det tog en stund. Men sen slutade det som det brukar.
Snälla, söta, rara Pog. Kan vi låta utbrytningen få en ärlig chans idag?
Den vidunderlige slovenen kommer nog att vänta till någon lämplig etapp där UAE skickar fram Almeida, Vine, Torres i utbrytning: han kan förmodligen tänkas unna lagkamrater någon enstaka etappseger. Såg att Almeida är 53 minuter efter inför dagens etapp. De som valde honom för 16 krediter valde fel denna gång.