2026-08-28, 07:04
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Dagens ungdom lol dom är så hemska, men att tatuera sig med blyerts som man gjorde för hundra år sedan eller bläck....

Lugna ner er, billacken är förmodligen inte skadligare än ovan nämnda.

Ja, det är extremt farligt och potentiellt livshotande att använda billack till att tatuera med.

Billack är en industriell kemikalie som är framtagen för metalltor, inte för att injiceras i levande mänsklig vävnad.

Att trycka in billack under huden innebär akuta och långsiktiga hälsorisker:

Akuta risker och skadorSvåra kemiska brännskador och vävnadsdöd:

Billack innehåller starka lösningsmedel (som toluen, xylen och aceton). När dessa kommer i kontakt med underhuden orsakar de en kraftig kemisk reaktion som kan fräta sönder cellerna och leda till nekros (att huden dör).

Livshotande allergisk chock (Anafylaxi):

Billack innehåller extremt aggressiva allergener, bland annat isocyanater. Att få detta direkt i blodomloppet kan utlösa en omedelbar, systemisk allergisk chock som i värsta fall blockerar luftvägarna.

Blodförgiftning (Sepsis): Billack är inte en steril produkt. Den innehåller bakterier eller svampar som injiceras djupt under hudbarriären, vilket snabbt kan leda till en allvarlig infektion och blodförgiftning.
Citera
2026-08-28, 07:19
Medlem
HBTKuks avatar
Vilka dumheter. Man ska använda eltandborste och Bic-bläck.

En förtappad generation.
Citera
2026-08-28, 07:48
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Enligt henne köper eleverna tatueringsmaskiner av sämre kvalitet billigt online, det har hänt att de använt billack som färg.

Att det ”har hänt” betyder gissningsvis att en eller två personer har tatuerat sig med billack, inte att det är en ny trend. Jag tror heller inte att ”maskiner av sämre kvalitet” är mycket värre än nåt hemmabygge, och jag betvivlar starkt att skolsyrran Sofia är en auktoritet i frågan om kvalitativa tatueringsredskap.
Citera
2026-08-28, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.sverigesradio.se/artikel/unga-i-stromsund-tatuerar-sig-hemma-nu-varnar-skolan

Hur är man funtad om man tatuerar sig med billack?

Fick mig att tänka på dom som drack tvål på offentliga toaletter i den mån att man började med skumtvål. Det här låter oxå galet, men är väl en kostnadsfråga
Citera
2026-08-28, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
En grej som var het när jag var ung var att sniffa lim/thinner och boffa tändargas. Detta hör man inget om nuförtiden. Jag tror det är betydligt mer hälsosamt att tatuera sig med billack än att sniffa sig askalas på lösningsmedel.

Men du lever än?🙂👍
Citera
2026-08-28, 09:09
Medlem
LKKINGENs avatar
Sen får man skit i varje tråd man tar upp det faktum att intelligensen i Sverige har sjunkit för varje årskull sedan 1975 och att mobilberoendet gör att inte hjärnan utvecklas optimalt
Citera
2026-08-28, 09:20
Medlem
skvallertackas avatar
Låt dom.

Darwinismen har alltid rätt i slutändan.
Citera
2026-08-28, 09:39
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Jävla klåpare - tatueringarna lär ju se förjävliga ut hur som helst.
Citera
2026-08-28, 09:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja, det är extremt farligt och potentiellt livshotande att använda billack till att tatuera med.

Billack är en industriell kemikalie som är framtagen för metalltor, inte för att injiceras i levande mänsklig vävnad.

Att trycka in billack under huden innebär akuta och långsiktiga hälsorisker:

Akuta risker och skadorSvåra kemiska brännskador och vävnadsdöd:

Billack innehåller starka lösningsmedel (som toluen, xylen och aceton). När dessa kommer i kontakt med underhuden orsakar de en kraftig kemisk reaktion som kan fräta sönder cellerna och leda till nekros (att huden dör).

Livshotande allergisk chock (Anafylaxi):

Billack innehåller extremt aggressiva allergener, bland annat isocyanater. Att få detta direkt i blodomloppet kan utlösa en omedelbar, systemisk allergisk chock som i värsta fall blockerar luftvägarna.

Blodförgiftning (Sepsis): Billack är inte en steril produkt. Den innehåller bakterier eller svampar som injiceras djupt under hudbarriären, vilket snabbt kan leda till en allvarlig infektion och blodförgiftning.

Först blir man fundersam vem som ens kommer på tanken att testa detta och om någon iallafall började med att läsa innehållsförteckningen på billack. Tydligen var det heller ingen som funderade när det var ett par stycken märken som indikerar fara på på förpackningen.

Man blir fan mer och mer förvånad vad våra ungdomar väljer att stoppa i sig, det slickas på grodor, man beställer piller från internet utan en aning om vad innehållet egentligen är, man köper lustgas och suger i sig för att stoppa syretillförseln och mycket mer.
Med tanke på allt de kan hitta på nätet så borde även risken med alla dessa idiotideer dyka upp någon gång i flödet.

Kan tyvärr inte tycka synd om någon av dessa människor då de helt enkelt tycks vara för dumma för att finnas på denna värld.
Citera
2026-08-28, 11:09
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
En grej som var het när jag var ung var att sniffa lim/thinner och boffa tändargas. Detta hör man inget om nuförtiden. Jag tror det är betydligt mer hälsosamt att tatuera sig med billack än att sniffa sig askalas på lösningsmedel.
Dom håller på med lustgas
Citera
2026-08-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Dom håller på med lustgas

Lustgas? Rena nybörjartakterna.
Citera
2026-08-28, 11:33
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar