2026-08-24, 22:32
Medlem
Nu är jag inte krögare själv, men har träffat ett par genom åren, och de verkar alla vara av åsikten att det är betydligt mer lukrativt att driva en bar riktat mot en äldre publik, snarare än en nattklubb för folk mellan 20-25.

Eftersom jag själv också bor i en stad där begreppet "nattklubb" utrotats var jag faktiskt nyfiken, är det så att dagens ungdom helt enkelt slutat att fara dit, eller har de bara inget vettigt ställe att fara till? Så jag frågade en "räv" i krog-branschen och han svarade typ att det inte är ekonomiskt försvarbart att driva en verksamhet riktat mot en yngre, dansglad publik när han tjänar lika mycket, om inte mer och till hälften av huvudvärken av att ha en klassisk gubb-krog eller lounge-bar. Dessa ställen rymmer betydligt mindre folk, men den genomsnittlige kunden spenderar också betydligt mer. Slagsmål och hög fylla är relativt ovanligt, mindre droger och krävs inte dubbel bemannig i dörren och polisen behöver inte ha en pikét parkerad utanför.

Han hade för något år sedan en större lokal där det typ en gång i månaden var "nattklubb" med åldersgräns 20 i dörren. Rätt seriöst uppstyrt med bra DJ, marknadsföring etc. Intresset var enormt, men han drog egentligen inte in några större summor. Mycket åts upp av högre personalkostnader och skador på lokalen. Dessutom fick han en varning av någon myndighet samt ordningsmakten eftersom det av förklarliga anledningar givetvis drog till sig "fel" sorts klientel också. Droger, fylla och slaggis. Projektet blev rätt kortlivat.

Slutsatsen jag drar är då att väldigt många unga hade uppskattat om det fanns fler nattklubbar, men det är relativt få krögare som orkar med huvudvärken att driva något sådant, när det finns lättare pengar att tjäna på annat håll.
Citera
2026-08-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Nu är jag precis över den åldern, men jag går inte på krogen och har aldrig gjort(i fest/dricka-syfte, har gått ut tidigt på kvällen med vänner/maken samt varit på små konserter på krogar, dvs mycket mer städat och lugnt) därför att jag aldrig började dricka, jag gillar inte berusade människor, jag gillar inte alldeles för hög musik(och jag har blivit hemskt intolerant mot dålig musik), jag trivs inte i högljudda miljöer, gillar inte folk som går ut och feströker och sedan drar med sig stank in samt att "mörka tendenser" i samhället blir ännu mörkare i onyktert tillstånd.

Du är alltså extremt introvert? Lite autistisk som inte tål höga volymer etc?
Låter så iaf.
Citera
2026-08-27, 19:48
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Låter så iaf.

Verkar vara en helt fantastiskt rolig människa att umgås med..
Citera
2026-08-27, 19:48
Medlem
Fishy75s avatar
Jag tycker det är för dyrt och upplevelsen i krogen i Sverige är totalt jävla värdelös. Det är bättre i Tyskland eller Polen om man nu vill uppleva "krogen". Alkohollagarna i Sverige förstör utelivet helt enkelt.
Citera
2026-08-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
Verkar vara en helt fantastiskt rolig människa att umgås med..

Ja så kan det ju vara.
Vissa introverta o autistiska är fantastiskt roliga privat.
Citera
2026-08-27, 23:29
Medlem
Pungsvings avatar
Korvfest och hyenor på stan. Snarare något man vill betala för att slippa.
Citera
2026-09-04, 04:57
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Låter så iaf.
Jag är hälften introvert och hälften extrovert, skulle jag säga. Är social och engagerad i många sammanhang, bara inte partybaserade sådana. Dock helt utan autism.
Citera
2026-09-04, 09:07
Medlem
När jag själv var ung på 90 talet så gick alla dit där det inte fanns några svartskallar och negrer.
Men nu har ju politikerna importerat flera miljoner kriminella invandrare så det kanske inte finns svartskalle och neger befriade uteställen längre för svenska ungdomar?

Sedan har ju i stort sett dom kriminella gängen tagit över hela restaurang/krog branschen, vilket jag tror gör att många svenskar inte vill gå dit för att gynna dom kriminella kulturberikarna.

Som någon annan skrev tror jag ungdomarna har hittat nya sätt att umgås där dom kan undvika svartskallar och negrer!
Citera
2026-09-04, 15:08
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
När jag själv var ung på 90 talet så gick alla dit där det inte fanns några svartskallar och negrer.
Men nu har ju politikerna importerat flera miljoner kriminella invandrare så det kanske inte finns svartskalle och neger befriade uteställen längre för svenska ungdomar?

Sedan har ju i stort sett dom kriminella gängen tagit över hela restaurang/krog branschen, vilket jag tror gör att många svenskar inte vill gå dit för att gynna dom kriminella kulturberikarna.

Som någon annan skrev tror jag ungdomarna har hittat nya sätt att umgås där dom kan undvika svartskallar och negrer!

Man slipper invällare på pubbar för det mesta. I alla fall muslimer då de inte dricker alkohol.
Citera
2026-09-04, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishy75
Man slipper invällare på pubbar för det mesta. I alla fall muslimer då de inte dricker alkohol.

Jepp, men tror många ungdomar tycker det känns "gubbigt" att hänga på en pub. Pubarna själva bär delvis också skulden när de sätter 23-årsgräns.
Citera
2026-09-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Jag är hälften introvert och hälften extrovert, skulle jag säga. Är social och engagerad i många sammanhang, bara inte partybaserade sådana. Dock helt utan autism.

Ah ok, ja så kan det ju vara. Vissa gillar bara inte Vissa sociala sammanhang.
Citera
2026-09-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Skillnaden är mycket stor, extrem skulle jag säga mot 20 år sedan.
Det är en kombination av sociala medier, en viss hälsotrend och hälsomedvetenhet. Det är nog bara konstatera att sociala medier tog över krogens roll och att hälsotrenden möjligen blev en bieffekt av att folk inte riktigt vet vad dom ska göra, istället för att tillbringa två, tre dagar med bakfylla.

Trenden är dessutom global i stort. Det blir också spinoffeffekter, det ses ner på dom som dricker, det anses kanske muppigt, för 20 år sedan var nog den allmänna uppfattningen tvärtom. Alltså krogen användes förr mera som en arena för att vara någon, idag fylls ett sådant behov av exempelvis sociala medier. Vilket sedan gjort sociala grupperingar mera slutna, med för och nackdelar det medför.

Hälsotrend?
With all due respect nu tror jag du är inne på helt felaktiga teorier.
Svenskar är mer onyttiga och mer överviktiga just nu jämfört mot vad vi Någonsin har varit.
Och ju yngre människor, desto mer övervikt jämfört mot för 20 år sedan.

Men ja, svenskar dricker ca 20% mindre alkohol nu jämfört mot för 20 år sedan.
Men det kan ju helt enkelt bero på att just krogkulturen gått ner så ordentligt.
Dom två hänger ju ihop.

Men svenskar verkar väga upp denna minskning med alkoholkalorier, med att äta ännu mer kalorier istället. Man har typ bytt ut ett ohälsosamt alkohol leverne, till mer onyttig mat istället.

Vilket som är mest skadligt på sikt kan säkert diskuteras.
Vi får ju mycket mindre socialt liv av man inte går ut och sitter hemma och svullar istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in