Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Men att kalla någon som inte är en biologisk fader för "fader", för att den anses ha ett bättre förhållande till Gud, att "en katolsk präst kallas fader för att han representerar Kristus på jorden" är att upphöja en människa till någon som människan inte är. Jesus är tydlig med att kristna ska se varandra som bröder, inte att vissa är upphöjda "fäder" som vet vad barnen behöver.
Ingen kyrka säger att präster representerar "Kristus på jorden". Påven representerar Petrus enligt katolska kyrkan, och har en titel som är "vicarius Christii"...och som alltid är det sammanhanget i ord som har betydelse av vad det betyder...i sammanhanget.
Citat:
Vad säger du, om du skulle träffa påven, kan du kalla honom för en broder?
Nej varför skulle jag göra det? Han är biskop så jag använder passande titel utifrån mitt samfund. Vill han att jag kallar honom Papa gör jag såklart det.
Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jesus kallade inte Abraham för fader men menade att andra gjorde det.
Han kallade Abraham för fader, inte
sin fader, men likväl fader för andra; samma ord ( ἀβραὰμ ὁ
πατὴρ i Johannes, och καὶ
πατέρα μὴ i Matteus - skillnaden är böjningen på ordet baserat på om det är subjekt eller objekt).
Problemet är att de som drar "kalla ingen fader" rycker det ur sitt sammanhang. Jesus talar inte bokstavligen (vilket han sällan gör), han talar likt stereotypen av rabbis är idag; överdrifter, likheter, jämförelser. Läser man hela stycket i sin helhet talar han ganska tydligt att suverän auktoritet och härlighet är till Gud, och auktoriteter (vilket ett normalt samhälle har) ska vara ödmjuka tjänare till Gud.
Både Paulus och de tidiga kristna - som läste evangelierna på originalspråk - hade inga problem att använda ordet "fader".