2026-08-15, 14:04
Medlem
Wads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Lag från ligor rankade typ 7-20, svenska lag är underdogs men borde vara jämnt. Men fine lägg till Cluj och Luzern på Difs så blir det 9/12 typ. Tänkte inte på dem tbh

För Bajen hade alla ni åkt ut mot plus Charleroi. För Dif räknade jag Rijeka, Nicosia, Gent, Molde, Poznan, Pantathinaikos, Legia, Pafos, Rapid. Sedan ser jag de faktiskt bara spelade oavgjort mot Linz så fel där.
Jag vet inte riktigt varför du börjar prata om Djurgården och deras motståndare i själva huvudturneringen. Mitt inlägg handlade om snacket om att ”Bajen alltid skämmer ut Sverige” och att man ”alltid floppar i Europakvalet” är jäkligt överdrivet om man ser till vilka lag man ställts mot och hur matcherna sett ut.
Ingenstans jämförde jag med hur Djurgårdens väg sett ut till turneringen. Inte heller tog jag upp Djurgårdens motståndare i själva huvudturneringen.
Men eftersom du tog upp det vill jag påstå att Bajen haft oflyt med lottningen och mött mycket bättre lag när man ställts mot både Basel och Twente, än vad Djurgården har ställts mot för lag i sitt kvalspel.
Citera
2026-08-26, 22:32
Medlem
Ezzelinos avatar
Mjällby torde knappast åstadkomma något mirakel borta mot Red Bull Salzburg hemma.

Men inom kort har Norge två lag i Champions League: Bodö Glimt är klara, och Viking Stavanger leder hemma med 3-1 mot Dinamo Zagreb efter oavgjort borta med dryga kvarten kvar. På planen startade Viking med åtta spelare med norskt medborgarskap, en dansk, en australiensare och en nyazeeländare.

Lite svårt att begripa varför norrmännen lyckas så mycket bättre än svenskarna i de europeiska cuperna nu.
Citera
2026-08-27, 10:25
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Lite svårt att begripa varför norrmännen lyckas så mycket bättre än svenskarna i de europeiska cuperna nu.
Bättre ekonomi, Viking har truppvärde runt 50M Euro och Bödö/Glimt runt 80M Euro. Rikaste svenska runt 30. Hur de har kommit dit är en annan fråga.
Citera
2026-08-27, 10:59
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Bättre ekonomi, Viking har truppvärde runt 50M Euro och Bödö/Glimt runt 80M Euro. Rikaste svenska runt 30. Hur de har kommit dit är en annan fråga.

Ja, det har du rätt i. Bodö och Viking har klart högre marknadsvärde. Sedan blir det mer beskedliga summor för klubbarna i Eliteserien. Klassiska Rosenborg exempelvis på femteplats ekonomiskt med 22 miljoner euro.

https://www.transfermarkt.com/eliteserien/marktwerteverein/wettbewerb/NO1

I Sverige har Hammarby i topp ett marknadsvärde på 33 miljoner euro. Femteplacerade laget är AIK med 20 miljoner euro.

https://www.transfermarkt.com/allsvenskan/marktwerteverein/wettbewerb/SE1
Senast redigerad av Ezzelino 2026-08-27 kl. 11:50.
Citera
2026-08-27, 11:44
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ja, det har du rätt i. Bodö och Viking har klart högre marknadsvärde. Sedan blir det mer beskedliga summor för klubbarna i Eliteserien. Klassiska Rosenberg exempelvis på femteplats ekonomiskt med 22 miljoner euro.

https://www.transfermarkt.com/eliteserien/marktwerteverein/wettbewerb/NO1

I Sverige har Hammarby i topp ett marknadsvärde på 33 miljoner euro. Femteplacerade laget är AIK med 20 miljoner euro.

https://www.transfermarkt.com/allsvenskan/marktwerteverein/wettbewerb/SE1
Man brukar prata om 51%-regeln som en nackdel för Sverige, men om jag förstått rätt har Norge samma regel. Gissar på att det i grunden har en bättre talangutveckling, kanske mer resurser läggs i unga år, men det är bara en gissning.
Citera
2026-08-27, 21:01
Medlem
Karppas avatar
Så inget svenskt lag gick till gruppspel? Hur svagt är Allsvenskan när t.o.m. Finland fick med ett lag, Kuopion PS till Conference League.
Citera
2026-08-27, 21:35
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Så inget svenskt lag gick till gruppspel? Hur svagt är Allsvenskan när t.o.m. Finland fick med ett lag, Kuopion PS till Conference League.
Jo, Mjällby kommer att spela i conference.
Citera
2026-08-28, 00:49
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Va!!!? 😮

Har du levt under en sten? Vi (MFF) har varit totalt värdelösa i Europa under flera säsonger. Man kan inte leva på gamla meriter. Byt ut oss mot Elfsborg så låter det bättre .
Citera
2026-08-28, 09:02
Medlem
analkings avatar
Citat:
Mjällby torde knappast åstadkomma något mirakel borta mot Red Bull Salzburg hemma.

Norge är ett mycket bättre idrottsland än Sverige. I sverige är det ett uppdelat samhälle och detta speglar sig i idrotten med. Förr var sverige extremt bra i lagsporter då laget sattes framför jaget mff 1979 och blåvitt 82 och 87. Samt infividuellt i sporter tex borg stenmarklinda haglund frank andersson thomas wassberg.
Norge har ju världens bästa anfallare k fotbollför tillfället med.
Citera
2026-08-28, 09:03
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Man brukar prata om 51%-regeln som en nackdel för Sverige, men om jag förstått rätt har Norge samma regel. Gissar på att det i grunden har en bättre talangutveckling, kanske mer resurser läggs i unga år, men det är bara en gissning.

Ja de har annan struktur på det från förbundet som jag förstått det.
Citera
2026-08-28, 16:11
Medlem
Känns som något slags rekord att Mjällby lyckades få 3 lag från Asien när de skall spela ”Europaspel”..
Citera
2026-08-28, 16:14
Medlem
baggebo1s avatar
Atalanta borta blir en rolig men svår match. I övrigt kan Mjällby gå rent. Hoppas att de gör en Djurgården!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in