2026-08-27, 19:46
Medlem
krommees avatar
Hej!

Jag behöver råd om hur jag bör göra i en situation med ett andrahandskontrakt för en bostadsrätt.

Jag skrev på ett andrahandskontrakt den 1 augusti 2026. Hyresperioden enligt avtalet är september 2026 - maj 2027. Uthyrningen skulle även godkännas av bostadsrättsföreningen. (Efteråt) Den var alltså icke godkänd vid avtalsskrivandet.

Den 13 augusti frågade jag uthyraren om föreningen hade godkänt uthyrningen. Hon svarade att det inte var godkänt ännu och att jag skulle "anta det" om hon inte hörde något. Alltså inga klartecken, därav sa jag aldrig upp nuvarande kontrakt där jag har en månads uppsägningstid.

Sedan dess har jag inte hört något alls från förrän idag då deposition skulle betalas. Men fortfarande inte fått ordagrant att uthyrningen godkänts av föreningen.

Problemet är att jag under tiden inte har kunnat säga upp min nuvarande lägenhet. . Jag informerade även uthyraren om detta redan när vi skrev kontraktet skrevs.

Hur bör jag göra nu?

Kan jag säga upp avtalet redan nu och hänvisa till en månads uppsägningstid, eller finns det möjlighet att häva/komma ur avtalet eftersom föreningens godkännande aldrig meddelats?
Kontraktet torde ju vara ogiltigt då föreningen inte godkänt, eller om dom godkänt vet jag inte, om ni förstår mig.

Och kan uthyraren kräva depositionen på 8 000 kr trots att föreningens godkännande fortfarande är oklart?
Citera
2026-08-27, 19:58
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Hej!

Jag behöver råd om hur jag bör göra i en situation med ett andrahandskontrakt för en bostadsrätt.

Jag skrev på ett andrahandskontrakt den 1 augusti 2026. Hyresperioden enligt avtalet är september 2026 - maj 2027. Uthyrningen skulle även godkännas av bostadsrättsföreningen. (Efteråt) Den var alltså icke godkänd vid avtalsskrivandet.

Den 13 augusti frågade jag uthyraren om föreningen hade godkänt uthyrningen. Hon svarade att det inte var godkänt ännu och att jag skulle "anta det" om hon inte hörde något. Alltså inga klartecken, därav sa jag aldrig upp nuvarande kontrakt där jag har en månads uppsägningstid.

Sedan dess har jag inte hört något alls från förrän idag då deposition skulle betalas. Men fortfarande inte fått ordagrant att uthyrningen godkänts av föreningen.

Problemet är att jag under tiden inte har kunnat säga upp min nuvarande lägenhet. . Jag informerade även uthyraren om detta redan när vi skrev kontraktet skrevs.

Hur bör jag göra nu?

Kan jag säga upp avtalet redan nu och hänvisa till en månads uppsägningstid, eller finns det möjlighet att häva/komma ur avtalet eftersom föreningens godkännande aldrig meddelats?
Kontraktet torde ju vara ogiltigt då föreningen inte godkänt, eller om dom godkänt vet jag inte, om ni förstår mig.

Och kan uthyraren kräva depositionen på 8 000 kr trots att föreningens godkännande fortfarande är oklart?

Du har inget godkänt kontrakt, så VAD ska Du då betala för?
Citera
2026-08-27, 20:02
Medlem
För att kunna ge ett tillförlitligt svar behöver man se kontrakten för att se formuleringarna. Det går inte anta en massa. Man bör givetvis sätta ett sista datum för godkännande Annas blir det inget bra kontrakt.
Citera
2026-08-27, 20:07
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
För att kunna ge ett tillförlitligt svar behöver man se kontrakten för att se formuleringarna. Det går inte anta en massa. Man bör givetvis sätta ett sista datum för godkännande Annas blir det inget bra kontrakt.

Det står inget om godkännande alls...

Alltså kontraktet skrevs innan godkännande av styrelse/förening.. Om de godkänt sedan dess eller inte vet jagi nte för personen som tänkt hyra ut har inte hört av sig, sedan det skrevs, jag tog kontakt en vecka efter utan svar då också. vilket jag sparat.
Citera
2026-08-27, 20:13
Medlem
krommees avatar
I kontraktet finns ett kapitel där det står:

Det åligger hyresvärden att inhämta godkännande från sin hyresvärd till andrahandsuthyrningen
Citera
2026-08-27, 20:15
Medlem
Citat:
I kontraktet finns ett kapitel där det står:

Det åligger hyresvärden att inhämta godkännande från sin hyresvärd till andrahandsuthyrningen

Men det bör givetvis villkoras med att hyresvärden söker godkännande omgående och ett sista datum för godkännande. T ex kolla upp när föreningen har sina möten och sätta datum utefter detta.
Citera
2026-08-27, 20:18
Medlem
Citat:
Det står inget om godkännande alls...

Alltså kontraktet skrevs innan godkännande av styrelse/förening.. Om de godkänt sedan dess eller inte vet jagi nte för personen som tänkt hyra ut har inte hört av sig, sedan det skrevs, jag tog kontakt en vecka efter utan svar då också. vilket jag sparat.

När man köper en brf. krävs ett godkännande av köparen av föreningen. Dö skriver man in att detta godkännande kräv och ett sista datum detta godkännande ska vara gjort. Då är kontraktet bindande mellan köpare och säljare men upphör om köparen inte blir godkänd innan detta datum. Detta kontakt bör utformas på liknade sätt.
Citera
2026-08-27, 20:19
Medlem
krommees avatar
Jo det finns inget sånt i kontraktet, så antar att som värst får jag betala en månad, om det går till civilrättslig domstol? T.ex
Citera
2026-08-27, 20:29
Medlem
Citat:
Jo det finns inget sånt i kontraktet, så antar att som värst får jag betala en månad, om det går till civilrättslig domstol? T.ex

Så kan det gå när amatörer ger sig på att utforma kontrakt. Grattis, du har ett kontrakt där det inte är säkert att godkännandet kommer före det datum kontraktet löper ut.

Men du kan flytta in innan om du blir insläppta av hyresvärden. Det är denne som bär risken att bli av med lägenheten genom tvångsförsäljning om hen hyr ut utan godkännande. Detta är dock inte gjort i en handvändning och sannolikt inte före maj 2027
Citera
2026-08-27, 20:37
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Hej!

Hur bör jag göra nu?

Kan du inte själv kontakta Brf och fråga om
uthyraren ens har frågat som???

Det hade jag gjort.

Om de säger nej så betala inget alls!

Du kan ju kontakta dom redan imorgon.
Senast redigerad av 1335991 2026-08-27 kl. 20:41.
Citera
2026-08-27, 20:45
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Så kan det gå när amatörer ger sig på att utforma kontrakt. Grattis, du har ett kontrakt där det inte är säkert att godkännandet kommer före det datum kontraktet löper ut.

Men du kan flytta in innan om du blir insläppta av hyresvärden. Det är denne som bär risken att bli av med lägenheten genom tvångsförsäljning om hen hyr ut utan godkännande. Detta är dock inte gjort i en handvändning och sannolikt inte före maj 2027
Ja alltså, jag letar annat, då jag inte fått svar och kan inte vänta vänta, jag kontaktade en gång, och har nu skrivit att jag vill avsluta kontraktet då jag fortfarande itne fått någon info om hyresvärd och jag sa att jag hade en månads uppsägningstid, riktig soppa..

Hon som skulle hyra sa jag skulle anta det var ok.
Medans jag antog att det inte var ok, då jag inte fick annat svar...
Citera
2026-08-27, 20:46
Medlem
krommees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Kan du inte själv kontakta Brf och fråga om
uthyraren ens har frågat som???

Det hade jag gjort.

Om de säger nej så betala inget alls!

Du kan ju kontakta dom redan imorgon.
Men nu har jag betalat hyra i nuvarande boende för kommande månad och har fortf en månadsuppsägning..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in