2026-08-26, 09:23
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Att det skulle vara kört för L är ett narrativ som rödgröna driver i syfte att demoralisera högern.

Två miljoner bestämmer sig sista veckan.

Tippar att L klarar spärren och att Tidö vinner valet givet att alla fått det bättre under Tidö.

Så här. Ett L på 3,8 % blir en katastrof. Ett L på 0,6 % är ok.
Snart byter de partiledare och vips så ska de öppna gränser och hata på SD igen. De byter ju åsikter lika ofta som jag byter kallingar. Lika bra att dra av plåstret nu. De behövs inte längre.

Tips till dig. Om du tror L klarar spärren får du bra betalt hos spelbolagen.
Senast redigerad av Grevelesevi 2026-08-26 kl. 09:26.
Citera
2026-08-26, 09:30
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Så här. Ett L på 3,8 % blir en katastrof. Ett L på 0,6 % är ok.
Snart byter de partiledare och vips så ska de öppna gränser och hata på SD igen. De byter ju åsikter lika ofta som jag byter kallingar. Lika bra att dra av plåstret nu. De behövs inte längre.

Tips till dig. Om du tror L klarar spärren får du bra betalt hos spelbolagen.

Ni är många som inte hängt med i svängarna. L har kastat ut sina vänsterliberaler, de är inte längre med i partiet. L kommer alltså inte att svänga om till ett vänsterliberalt parti igen.

L ökar så det är bara att taktikrösta på L annars faller Tidö.

(Tack för tips men håller mig till aktier och valutor.)
Citera
2026-08-26, 09:51
Medlem
Citat:
Nja, de har ju inte alls bytt åsikt om SD särskilt mycket fram och tillbaka. Snarare konstant närmat sig samarbete steg för steg. Lägg till att väldigt många vänsterliberaler lämnade partiet efter Jimmie-kramen och de fick många nya medlemmar med Alexander Bard i spetsen så skulle jag säga att ingenting alls talar för att de kommer gå tillbaka till SD-hat. Det är ju bara hittepå från människor som hatar liberalism.

Min förhoppning är ju att de blir riksdagens variant av Medborgerlig samling och driver sänkta skatter och mer frihetlig politik som sanna liberaler. Där tror jag att de hade kunnat hitta hem.
Citera
2026-08-26, 09:58
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Nja, de har ju inte alls bytt åsikt om SD särskilt mycket fram och tillbaka. Snarare konstant närmat sig samarbete steg för steg. Lägg till att väldigt många vänsterliberaler lämnade partiet efter Jimmie-kramen och de fick många nya medlemmar med Alexander Bard i spetsen så skulle jag säga att ingenting alls talar för att de kommer gå tillbaka till SD-hat. Det är ju bara hittepå från människor som hatar liberalism.

Min förhoppning är ju att de blir riksdagens variant av Medborgerlig samling och driver sänkta skatter och mer frihetlig politik som sanna liberaler. Där tror jag att de hade kunnat hitta hem.

Ett ihopmix av L, MED och Örebropartiet vore intressant. De skulle nog samla 4 %.
Fast nu snackar vi rent teoretiskt. Praktiskt? knappast.
Citera
2026-08-26, 09:59
Medlem
Citat:

Ja, att gå i en liberalkonservativ riktning med låga skatter, hårdare straff och stram invandring är strategiskt, eftersom det kan locka fler stödröster från Moderaterna eller de som skulle tänka att kasta sin röst i sjön genom MED.
Citera
2026-08-26, 11:06
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Att det skulle vara kört för L är ett narrativ som rödgröna driver i syfte att demoralisera högern.

Två miljoner bestämmer sig sista veckan.

Tippar att L klarar spärren och att Tidö vinner valet givet att alla fått det bättre under Tidö.

OM det blir som du säger så är det den största och bästa överraskningen på bra länge. I så fall ska jag kyssa mitt håriga arsle med glädje.

Vågar dock inte tro på Tidöseger. Men hoppas, det gör jag.
Citera
2026-08-26, 11:13
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:

Många medlemmar i MED har talande nog anslutit sig till L efter omsvängningen.

De förstod väl att MED inte ska vara ett parti utan en tankesmedja.

Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
OM det blir som du säger så är det den största och bästa överraskningen på bra länge. I så fall ska jag kyssa mitt håriga arsle med glädje.

Vågar dock inte tro på Tidöseger. Men hoppas, det gör jag.

Du bidrar väl med en taktikröst på L för att säkra det önskade resultatet?
Citera
2026-08-26, 11:14
Medlem
Citat:
Ett ihopmix av L, MED och Örebropartiet vore intressant. De skulle nog samla 4 %.
Fast nu snackar vi rent teoretiskt. Praktiskt? knappast.
En perfekt mix av de 3 partierna hade haft potential för betydligt mer än 4%.
Citera
2026-08-26, 11:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ny mätning från Ekot:

S 31,3 (−1,2)
SD 19,7 (+0,5)
M 18,9 (+1,2)
V 7,6 (−0,2)
MP 6,5 (+0,2)
C 5,9 (−1,1)
KD 5,8 (−0,3)
L 2,2 (+0,5)
Övriga 1,9 (+0,3)

Rödgröna: 51,3%
Tidö: 46,6%

Här är staplarna:

https://www.sverigesradio.se/artikel/tido-partierna-knappar-in-pa-oppositionens-ledning
Citera
2026-08-26, 11:41
Medlem
Citat:
Ny mätning från Ekot:

S 31,3 (−1,2)
SD 19,7 (+0,5)
M 18,9 (+1,2)
V 7,6 (−0,2)
MP 6,5 (+0,2)
C 5,9 (−1,1)
KD 5,8 (−0,3)
L 2,2 (+0,5)
Övriga 1,9 (+0,3)

Rödgröna: 51,3%
Tidö: 46,6%
Titta där, de dödgröna tappade 2% medan tidö-partierna tog 2%. Gör det en gång till (lite drygt) och vi slipper Maggan haggan som statsminister.
Citera
2026-08-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Här är staplarna:

https://www.sverigesradio.se/artikel/tido-partierna-knappar-in-pa-oppositionens-ledning

Minns jag rätt var försprånget i både Demoskop och ekots mätning till kraftig fördel för rödgröna två veckor innan valet 2022.
Citera
2026-08-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ni är många som inte hängt med i svängarna. L har kastat ut sina vänsterliberaler, de är inte längre med i partiet. L kommer alltså inte att svänga om till ett vänsterliberalt parti igen.

L ökar så det är bara att taktikrösta på L annars faller Tidö.

(Tack för tips men håller mig till aktier och valutor.)

Och vart har de tagit vägen då? Hur är det med Stockholm och andra kommuner och dessas liberala pampar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in