2026-08-22, 09:37
Medlem
Det finns redan flera sådana grupper på Facebook. Problemet är snarare att de riktiga techies du söker sällan stannar särskilt länge. Ganska snabbt fylls grupperna av vibe-kodare som snackar i nattmössan, presenterar AI-genererade påståenden som fakta och saknar förmåga att faktiskt verifiera det tekniska. När signal/brus-förhållandet blir för dåligt försvinner de kunniga och kvaliteten dör rätt fort. Ska det fungera behövs därför hård moderering och ett tydligt tekniskt kvalitetskrav.
Citera
2026-08-22, 09:45
Medlem
Är själv teknikintresserad men ser inte caset.
T.o.m. SweClockers är på utgående för mig personligen och jag tror inte jag är ensam.

Här på FB får jag mina behov relativt tillfredsställda och fyller upp med YouTube. Ditt forum/sida känns som att det kommer fylla ett behov som inte finns, om du inte verkligen kommer på något unikt.
Citera
2026-08-22, 15:08
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reactor2
Det är frågan, eller bör valfri AI vara svaret på hens frågor? Jag själv är dålig på AI, men sajten får man ändå välja själv på.
Du besvarar din egen fråga här: Du är själv erkänt dålig "på AI", så sannolikheten att du kommer att utveckla någonting som andra vill använda, och att det också är bättre än de existerande alternativen, är så låg att den tyvärr inte är mätbar.
Citera
2026-08-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Det finns redan flera sådana grupper på Facebook. Problemet är snarare att de riktiga techies du söker sällan stannar särskilt länge. Ganska snabbt fylls grupperna av vibe-kodare som snackar i nattmössan, presenterar AI-genererade påståenden som fakta och saknar förmåga att faktiskt verifiera det tekniska. När signal/brus-förhållandet blir för dåligt försvinner de kunniga och kvaliteten dör rätt fort. Ska det fungera behövs därför hård moderering och ett tydligt tekniskt kvalitetskrav.

Jag tänker lite som stackoverflow, där användarna får tjäna poäng och tillslut moderera själva. Forma sajten till det de själva vill. Förhoppningsvis något bra och lärande.
Citera
2026-08-25, 23:12
Avstängd
Nu har en "ny" förmåga inom AI poppat upp. Hhaha. Hon kallar sig "professor", Sylvia Schwaag Serger, men låter som en typisk nazihora, något slags tyska som aldrig lärt sig grundläggande svenska - efter 60 år sisådär... Nu är hon plötlsligt IVA:s AI-expert och rapar upp floskler som hon fått betalt av PR-bolag att säga (jag vet det, jag har själv fått erbjudandet så jag känner igen formuleringarna). Hon måste väl dryga ut sin nazipension på något sätt, kan man tänka sig.

Sylvia aka "NAZI-TYSK" Schwaag Serger borde väl ha åldern inne för att tänka själv, kan man tänka. Om inte upprepandet av denna rappakalja är Sylvia aka "NAZI-TYSK" Schwaag Sergers egna tankar. Som hon tror att hon tänkt själv - fast de mjölkas ut i triljoner från Bay Areas PR-byråer. Sen att hon till och med skryter över att hon är tysk - hur kan man skryta över något sådant - är som spiken i kistan på denna person som borde varit ett lik för längesen.
Citera
2026-08-26, 02:47
Medlem
Bra ide om du har marketing skills.

Saknas ett teknikforum.

Gör det till en tech nyhetsnsida också så man har anledning att besöka sidan även om ingen postar. Tex nya repos från github etc
Citera
2026-08-26, 05:20
Avstängd
Det finns 10000 olika AI-sidor. Alla är positiva därför att de är betalade av AI-geeks såklart. Det är en värdelös teknik, men med jävligt proffsig marknadsföring och framför allt - proffsig makt. De trycker på alla skiten vare sig de vill det eller ej. Jag vill det ej.

AI är värdelös skit som prackas på folk som arbetar. Det är det "seriösa" med det. Och rätt smart av AI-bros, alla AI-bros är för övrigt i samarbete, Google, Amazon, Microsoft, Apple, Nvidia - det är exakt som Opec (oljesamarbetet) med den skillnaden att alla GAFAM (bryr mig inte om jag kanske glömt någon) har sina huvudkontor och sina ekosystem på samma lilla plätt, som är Bay Area, dvs San Francisco med omnejd. Rätt sjukt. Men den lilla plätten av jorden ÄGER resten av jorden.
Citera
2026-08-26, 05:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Det finns 10000 olika AI-sidor. Alla är positiva därför att de är betalade av AI-geeks såklart, geekesns geek, inget är förstås direkt. Det är en värdelös teknik, men med jävligt proffsig marknadsföring och framför allt - proffsig makt. De trycker på alla skiten vare sig de vill det eller ej. Jag vill det ej.

AI är värdelös skit som prackas på folk som arbetar. Just exakt det - arbetar. Vilket förlänar det hela en touche av "seriositet". Det är det "seriösa" med det. Och rätt smart av AI-bros, alla AI-bros är för övrigt i samarbete, Google, Amazon, Microsoft, Apple, Nvidia - det är exakt som Opec (oljekartellen) med den skillnaden att GAFAM alla har sina huvudkontor och sina ekosystem på samma lilla plätt, som är Bay Area, Calfonraoa, dvs San Francisco med omnejd. Rätt sjukt. Men den lilla plätten av jorden ÄGER resten av jorden. Sätt en fucking atombomb utanför kusten och kör en tsunami över skiten!!!

Det sjuka är att dessa Californa-företag även äger formaten JPEG, Word, Visa och Mastercard och kan med en handvändning förstöra alla dina "sparade" filer för gott. Som knappast är särskilt sparade alltså. Det gäller även betalsystemen Visa, Mastercard. Allt ägt av amerikanska företag.

Samtidgit sitter något fet, tysk fitta från IVA, Kungliga Vetenskapsakademin, och påstår att AI är så BRAAA och en massa annat tyskt svammel (hon kan liksom inte uttala svenska ord, vilket hon, den tyska fittan, dessutom är stolt över). Jag klarar bara inte av tysk brytning, jag dör.

Sen upprepar den tyska feta fittan exakt de orden som finns i varenda mejl om AI just nu. Det är exakt det hon gör. Som en jävla Hitler Jugend. Dessutom stolt alltså över sin brist på uttalsfärdighet.

Hur kan ens IVA, som jag hade respekt för, städsla ett sådant totalsågspån. Har noll respekt för IVA och skiter totalt vad dom tänker om mig förstås också.

Hur kan man vara stolt över inkompetens? En tysk nazist kan förstås det. Som en IVA-tyskfitta som hålls under armaran av IVA, som ingen lyssnar på. Men med regimbyte hoppas jag också att nazisiska tyska IVA-fittor åker ut. Sverige är värt mer än nazistiska tyskluder! Vi ska öht minimera tyskar till ett minimum för att säkerställa kvalitet på livet. Döda naziludren eller skicka ut dem ur Sverige! Ingen skit vi behöver!
Senast redigerad av christerst 2026-08-26 kl. 05:40.
Citera
2026-08-26, 05:47
Medlem
Skulle säga att problemet inte är tekniken utan användarna.

Folk kommer inte lämna Reddit eller Stack Overflow bara för att det finns en kopia. Du måste ha nåt som är så pass mycket bättre att folk faktiskt har en anledning att byta.
Citera
2026-08-26, 08:44
Medlem
Citat:
Jag tänker lite som stackoverflow, där användarna får tjäna poäng och tillslut moderera själva. Forma sajten till det de själva vill. Förhoppningsvis något bra och lärande.

Jag saknar Jodel-appen, som håller på att självdö. Super-anonym (skriver du som tredje person i en tråd så blir din identitet 3 i just den tråden), de som skriver många uppskattade inlägg blir automatiskt moderatorer, flera moddar röstar i varje enskilt ärende, det är starkt modererat enligt principen "var trevlig". Något du kan inspiration av? Det tråkiga med den var att den var inget för medelålders kände jag på slutet. Den lokala begränsningen var intressant men borde inte ha gällt alla forum.

Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Jodel_(app) .
Citera
2026-08-26, 08:59
Medlem
Citat:
Jag utvecklar en ny sida, tänk reddit, stackoverflow etc men bara för techis, håller på att skapa eget AI istället för det som redan finns. Men finns ett sådan intresse tror ni? Eller overflow?

Det kan vara intressant. Lägg ut länken när du har en prototyp att visa upp så får vi testa.

Jag önskar ett teknikforum som filtrerar ut vad som verkligen är viktiga nya trender inom t.ex. IT-branschen. Vad beskriver exjobbsrapporter, forskningsartiklar och whitepapers för teknologier just nu? Det är bra fingervisare på vilka nya tekniktrender som företagen börjar undersöka. Man sätter exjobbare på att nosa på nya ideer och experimentera innan man verkligen bestämmer sig för att genomföra dem, och då blir man plötsligt mer hemlig. Exjobbsrapporter och forskningsartiklar finns öppet tillgängliga på https://scholar.google.com och https://www.diva-portal.org/ .

Jag gillar nyhets-appen Omni, som refererar dagspress över hela världen. Den har också vissa tech-nyheter, men den refererar tyvärr inte facktidningar som Ny teknik och IDG. Omni skrivs av journalister, men jag tror att AI-genererade referat av artiklar kan vara helt okej.

Jag saknar en bra nyhetstjänst för vetenskapsnyheter.
Senast redigerad av guru1966 2026-08-26 kl. 09:02.
Citera
2026-08-26, 19:51
Medlem
Citat:

Går ändå inte att få till det, kolla på valfri vibegrupp i facebook forum. Folk har hybris där och dom kan inte ett skit om tekniken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in