2026-08-25, 13:18
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Din första mening låter ju tryggt
Vad menar du med att sköldkörteln flyttat sig, sitter den inte i halsen?
Och nej det är inga myggbett eller andra bett.

Men man borde väl få symtom på något sätt?

Har aldrig haft det tidigare. Vet man vart sådana sitter eller är dom lite överallt?

Usch det låter inte trevligt. Vad bygger du det på?

Jag förstår hur du menar. Jag avvaktar några dagar för att se om det blir bättre eller sämre men kontaktar så klart vårdcentralen om det inte försvinner.
Det är inte en knöl utan känns med som en svullnad. Det går liksom inte att ta på den som med en knöl. Sen är det svårt då det kanske är mer inåt än ut. Det är liksom som en bula, som när man slagit i en kroppsdel.

Edit. Eller man kanske skulle kalla det en knöl i alla fall. Svårt att bedöma.

50. Dricker inte alkohol. Är inte överviktig. Dricker inte kaffe eller andra koffeindrycker, ingen tobak eller nikotin. Äter normalt.
Du har fått symtom. Svullnad. Ta det på allvar.
Citera
2026-08-25, 13:26
Moderator
v50s avatar
Citat:
Men det är dom som läkare brukar känna på om man tex är förkyld, som sitter ganska långt upp på varsin sida av halsen? Nästan under käken. Eller är det halsmandlar kanske.
Lymfkörtlar kan bli förstorade om man är sjuk men de brukar gå tillbaka i storlek efter en tid de brukar läkarna kolla på när de känner runt halsen såvitt jag vet. Kontakta vården om du är orolig bättre kolla en gång för mycket än en gång för lite så att säga.
Citera
2026-08-25, 13:32
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Du har fått symtom. Svullnad. Ta det på allvar.
Frågan va det är symtom på.
Låter dumt men vill ju inte springa på vårdcentralen i onödan.
Gillar dessutom inte sjukhus. Men jag hör dig.
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Lymfkörtlar kan bli förstorade om man är sjuk men de brukar gå tillbaka i storlek efter en tid de brukar läkarna kolla på när de känner runt halsen såvitt jag vet. Kontakta vården om du är orolig bättre kolla en gång för mycket än en gång för lite så att säga.
Nja, tror att de går bort. Dom verkar sitta på andra ställen när jag googlar (pinsamt hur dålig koll jag har.
Som jag skrev tidigare så kommer jag att gå till vårdcentralen om det inte förbättras inom några dagar.
Citera
2026-08-25, 13:40
Medlem
Lägg några fingrar mot det området på halsen och svälj. Om knölen rör sig (uppåt) så är det sannolikt nåt m sköldkörteln.

Det var så min läkare på hälsocentralen gjorde med mig när jag sa att jag hittat en knöl på samma ställe.

Fick göra biopsi på onkologen o sen blev det op. Äter Levaxin för resten av livet nu.
Citera
2026-08-25, 13:43
Medlem
Karmans avatar
Hur stor är svullnaden och hur känns den? Mjuk eller hård? Det kan vara en fettknöl som ligger under huden? Eller någon svullen körtel som flera varit inne på.
Citera
2026-08-25, 13:48
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunkentuss
Lägg några fingrar mot det området på halsen och svälj. Om knölen rör sig (uppåt) så är det sannolikt nåt m sköldkörteln.

Det var så min läkare på hälsocentralen gjorde med mig när jag sa att jag hittat en knöl på samma ställe.

Fick göra biopsi på onkologen o sen blev det op. Äter Levaxin för resten av livet nu.

Jättesvårt att säga. Allt rör sig ju när man sväljer men visst åker det med lite.
Vad var knas för dig? Hur upptäckte du det från början?
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur stor är svullnaden och hur känns den? Mjuk eller hård? Det kan vara en fettknöl som ligger under huden? Eller någon svullen körtel som flera varit inne på.
Tror inte det är en fettknöl. Det är större men det syns som en svullnad, om man vet vad man tittar efter.
Det är liksom ingen knöl man kan ta tag i, så ytligt sitter det inte. Och man har ju massa senor osv ivägen också.
Citera
2026-08-25, 14:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag upptäckte av en slump att jag har en svullnad på höger sida av min hals. Jag vet inte hur länge jag haft det. Upptäckte det för 3 dagar sedan och det har varken blivit större eller mindre.
Det är långt ner på halsen, under adamsäpplet nästan längst ner på halsen till höger.
Det gör inte ont och känns inget. Tittar man noga i spegeln så syns det även utifrån.
Det syns inget på huden, alltså inget insektsbett och jag har inte slagit i eller gjort något speciellt.
Märker inget när jag andas eller sväljer.
Tror jag mår bra annars. Inga direkta sjukdomskänslor och är generellt en frisk person.

Vad har man för något som kan ge svullnad på halsen?
Sköldkörteln sitter väl där någonstans eller? Kan de va något med den?

Någon som haft liknade och vad var det då pga av?

Mitt råd är att du inte går till läkare utan i stället litar på folk i denna tråd.
Citera
2026-08-25, 14:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Tror inte det är en fettknöl. Det är större men det syns som en svullnad, om man vet vad man tittar efter.
Det är liksom ingen knöl man kan ta tag i, så ytligt sitter det inte. Och man har ju massa senor osv ivägen också.
Ok, ring vårdcentralen och kolla med dem. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Citera
2026-08-25, 14:17
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Frågan va det är symtom på.
Låter dumt men vill ju inte springa på vårdcentralen i onödan.
Gillar dessutom inte sjukhus. Men jag hör dig.

Nja, tror att de går bort. Dom verkar sitta på andra ställen när jag googlar (pinsamt hur dålig koll jag har.
Som jag skrev tidigare så kommer jag att gå till vårdcentralen om det inte förbättras inom några dagar.
Det finns många orsaker till svullnad som symtom på halsen. Det är därför det behöver undersökas.
Citera
2026-08-25, 17:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Din första mening låter ju tryggt
Vad menar du med att sköldkörteln flyttat sig, sitter den inte i halsen?
Och nej det är inga myggbett eller andra bett.

Men man borde väl få symtom på något sätt?

Har aldrig haft det tidigare. Vet man vart sådana sitter eller är dom lite överallt?

Usch det låter inte trevligt. Vad bygger du det på?

Jag förstår hur du menar. Jag avvaktar några dagar för att se om det blir bättre eller sämre men kontaktar så klart vårdcentralen om det inte försvinner.
Det är inte en knöl utan känns med som en svullnad. Det går liksom inte att ta på den som med en knöl. Sen är det svårt då det kanske är mer inåt än ut. Det är liksom som en bula, som när man slagit i en kroppsdel.

Edit. Eller man kanske skulle kalla det en knöl i alla fall. Svårt att bedöma.

50. Dricker inte alkohol. Är inte överviktig. Dricker inte kaffe eller andra koffeindrycker, ingen tobak eller nikotin. Äter normalt.
Rökt förut?
Citera
2026-08-25, 17:47
Medlem
Jag har haft en knöl på halsen i flera år. Fick den undersökt med ultraljud, var en svullen lymfkörtel och inget farligt.
Citera
2026-08-25, 17:48
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Rökt förut?
Nej, inte mer än testat några gånger när man var tonåring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in