2026-08-25, 12:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Var det han som var torsk på heroin? Eller var det brorsan? Hursomhelst är det kul att han startar bråk med Donald.
Hans bror.

Han är filterlös men det är roligt att nån käftar med Trump på hans nivå. Haha!

Kanadickerna har verkligen tröttnat på gubben rent generellt.
Citera
2026-08-25, 14:15
Medlem
Trump överväger att byta namn på Lake Ontario då relationerna med provinsen är sura.
https://globalnews.ca/news/12034026/donald-trump-lake-ontario/

Nya namnet borde bli Trumträsket istället för "Lake America".
Citera
2026-08-25, 15:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Ja. Helt orimligt att territoriet Kanada ska kunna bete sig hur som helst. De måste göra upp med sitt förflutna och inse att det finns regler att följa.

Viktigt: Kanada är inget land. Detta har deras högsta ledare redan fastslagit.
DOck är det donalds USA som beter sig hur som helst, och när de hade mer eller mindre färdigt avtal på bordet.
Så dumpar dom tre extremt överdrivna krav till på detta:

Det går bara läsa det som en enda sak, och att donalds saboterade förhandlingen.
Och att USA ville aldrig ha ett avtal, omöjligt tolka på annat sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Han kallades för daddy av Mark Rutte. Som dessutom tokhyllat honom.
Vi vet, och för rutte fattar det räcker säga fjäskande till donalds, så är hen mer medgörlig.
Men är du så korkad och tro det är något rutte tycker när kamerorna är avstängda?
Om så, så är du mer obegåvad än vad man trodde.

Och en sak donalds gråter över, det är att Kanada står upp för sig självt, för sånt har sjukliga narcissister mycket svårt för.
Citera
2026-08-25, 15:56
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
...
Han är filterlös men det är roligt att nån käftar med Trump på hans nivå. Haha!

Kanadickerna har verkligen tröttnat på gubben rent generellt.

Doug Ford kan i princip stänga ner exporten av elektricitet till USA, men det är förstås enklare göra elektriciteten helvetiskt dyr att importera för USA. Bl.a. Michigan, Minnesota och New York är beroende av kanadensisk elektricitet, så effekten av en "exporttariff" blir omfattande, kännbar och och väldigt direkt. Ifjol sade sig Ford beredd att lägga på en extra exporttariff på 25% på elpriset, men USA och Kanada kom överens innan det blev aktuellt.

Kanada är en mindre ekonomi, men Kanada har den största trumfen på hand eftersom hela 60% av USAs råoljeimport kommer från Kanada. Till det kommer förädlade fossila energiprodukter, naturgas och elektricitet. Nu väljer Kanada att inte ens hota med exporttariffer på olja och gas, men alla vet att det kortet finns där på handen, för Kanada att vid behov spela ut. Dvs. för att förtydliga så har Kanadas officiella kanaler inte sagt ett skvatt, däremot har diverse regionala politiker och motsvarande högljutt gjort gällande att de tyckar att Kanada ska ta till den "storsläggan" (men de har varken mandat att besluta nåt eller ansvaret för ett sånt beslut).

Enligt diverse ekonomiska experter är det mest sannolika "hårda kortet" som Kanada kommer att spela ut om handelskriget förvärras ett exportstopp på litium, grafit och/eller nickel. Det är avgörande strategiskt viktiga råvaror för USA där ett exportstopp skulle få direkta och stora effekter, eftersom USA i nuläget inte kan ersätta importen från Kanada med nån annan lösning. Och Kina körde ju samma taktik med jordartsmetaller och knäckte Trump den vägen...
Citera
2026-08-25, 16:10
Avslutad
Citat:
Haha!
Den där säger vad som helst.

– "Jag har en stor röv, så Donald Trump har mycket plats där han kan kyssa min röv."

Doug och Trump borde träffas.
Citera
2026-08-25, 16:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drprice
Doug och Trump borde träffas.
Ja, i direktsänd tv.
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Doug Ford kan i princip stänga ner exporten av elektricitet till USA, men det är förstås enklare göra elektriciteten helvetiskt dyr att importera för USA. Bl.a. Michigan, Minnesota och New York är beroende av kanadensisk elektricitet, så effekten av en "exporttariff" blir omfattande, kännbar och och väldigt direkt. Ifjol sade sig Ford beredd att lägga på en extra exporttariff på 25% på elpriset, men USA och Kanada kom överens innan det blev aktuellt.

Kanada är en mindre ekonomi, men Kanada har den största trumfen på hand eftersom hela 60% av USAs råoljeimport kommer från Kanada. Till det kommer förädlade fossila energiprodukter, naturgas och elektricitet. Nu väljer Kanada att inte ens hota med exporttariffer på olja och gas, men alla vet att det kortet finns där på handen, för Kanada att vid behov spela ut. Dvs. för att förtydliga så har Kanadas officiella kanaler inte sagt ett skvatt, däremot har diverse regionala politiker och motsvarande högljutt gjort gällande att de tyckar att Kanada ska ta till den "storsläggan" (men de har varken mandat att besluta nåt eller ansvaret för ett sånt beslut).

Enligt diverse ekonomiska experter är det mest sannolika "hårda kortet" som Kanada kommer att spela ut om handelskriget förvärras ett exportstopp på litium, grafit och/eller nickel. Det är avgörande strategiskt viktiga råvaror för USA där ett exportstopp skulle få direkta och stora effekter, eftersom USA i nuläget inte kan ersätta importen från Kanada med nån annan lösning. Och Kina körde ju samma taktik med jordartsmetaller och knäckte Trump den vägen...
Låter som ljuv musik. Kanada har trumpfkort på handen kan man säga.

Synd att det inte täcker Mar-a-Lago. Eller Trumps bunker?
Så att han får strömlöst och inte kan bygga mer.

Skämt å sido.
Det jag även gillar är den enighet och kampvilja som ses hos kanadensiska folket parallellt med detta.
Han rövar sig på samma sätt som mot grönländarna med sitt översitteri om 51 delstaten.
De är också värda en eloge.
Citera
2026-08-25, 16:53
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ja, i direktsänd tv.

Absolut.

Det skulle jag stiga upp fast mitt i natten för att få se live.
Citera
2026-08-25, 16:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Absolut.

Det skulle jag stiga upp fast mitt i natten för att få se live.
Ja, haha!
Doug & Don Live är en diplomatisk fight man inte vill missa.
Jag tror Doug skulle sopa golvet med Don men det skulle kunna få konsekvenser för Kanada.
Citera
2026-08-25, 16:59
Avslutad
Citat:
Ja, i direktsänd tv.

Låter som ljuv musik. Kanada har trumpfkort på handen kan man säga.

Synd att det inte täcker Mar-a-Lago. Eller Trumps bunker?
Så att han får strömlöst och inte kan bygga mer.

Skämt å sido.
Det jag även gillar är den enighet och kampvilja som ses hos kanadensiska folket parallellt med detta.
Han rövar sig på samma sätt som mot grönländarna med sitt översitteri om 51 delstaten.
De är också värda en eloge.

It’s a reprisal of a role Doug Ford played a year ago as
the Canadian who most gets under Trump’s skin.

https://financialpost.com/news/economy/trump-trades-wild-insults-with-doug-ford
Citera
2026-08-25, 17:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ja, haha!
Doug & Don Live är en diplomatisk fight man inte vill missa.
Jag tror Doug skulle sopa golvet med Don men det skulle kunna få konsekvenser för Kanada.

No shit! Jag håller med. Doug är smartare, mer snabbtänkt och rappare i käften, men han har absolut inget sinne för proportioner och ingen som helst handbroms, eller nödbroms för den delen...
Citera
2026-08-25, 17:04
Medlem
Kanada ger Trump svar på tal i handelskriget: ”Han är en förlorare”
https://yle.fi/a/7-10104079
Citera
2026-08-25, 18:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drprice
It’s a reprisal of a role Doug Ford played a year ago as the Canadian who most gets under Trump’s skin.

https://financialpost.com/news/economy/trump-trades-wild-insults-with-doug-ford
Ja, jag minns när han gick bananas ifjol. De fick dra honom tillbaka, typ hala in honom.
Trump är 'king of bankruptcies'.

Nu sa han:
"Som jag sa tidigare, han är den typen av kille i skolan som skulle ta dina lunchpengar ena dagen, ta av dig din mössa nästa dag och sedan stjäla dina löparskor.
Men jag tänker inte ta några råd från en kille som är kungen av konkurser. Han beskattar faktiskt sitt eget folk, tar ut tullar på sitt eget folk."
Citat:
No shit! Jag håller med. Doug är smartare, mer snabbtänkt och rappare i käften, men han har absolut inget sinne för proportioner och ingen som helst handbroms, eller nödbroms för den delen...
Han har rätt i sak men är föör filterlös i denna fråga.
Men rolig när han fräser som en katt. Dessa skulle ha gått en rond utanför Vita huset istället.

Doug Vs Don Freedom 250.

"Jag har varit med i den här sporten mycket längre än han. Jag har en hud som en alligator.

Och du tror att en förolämpning från honom sårar mig? Nå, kom igen, kompis. Jag är redo. Kom igen. Jag har haft att göra med killar som du hela mitt liv, och gissa vad? Ni blir alla förlorare för att du är en förlorare."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in