Citat:
Ursprungligen postat av
1717-1776
Du svarar igen med en fråga, börja undra om du är lite korkad. Står det i bibeln att man inte får mottaga blodtransfusion för att rädda liv?
Jag svarade redan, ja, man måste avhålla sig från blod=inte mottaga blod.
Citat:
Ursprungligen postat av
1717-1776
Ni har totalt missförstått vad betydelsen av att avhålla sig från blod betyder, eller är ni vegetarianer eftersom allt kött innehåller lite blod?
Fast det är ju tillåtet, enligt bibeln måste man tappa ut blodet och täcka över det med jord, sedan kan man äta köttet även om det innehåller blod, är det så svårt att förstå?
"
Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord." (3 Mose 17:13 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
1717-1776
I en Watch Tower-text från 1887 behandlar Russell själva beslutet i Apg 15:9–29. Där säger han att dessa föreskrifter visserligen var goda råd, men:
“nor are these stated as law”
Fast det är ju den heliga anden som säger detta, tillsammans med dom äldste och apostlarna:
"
Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 15:28-29 Bibel2000)
Menar du att det heliga anden säger är inte lag, utan man kan göra som man vill?
Citat:
Ursprungligen postat av
1717-1776
Han argumenterar alltså uttryckligen för att de inte gavs som lagar med straffbestämmelser för människor som blivit fria genom Kristus.
Nej självklart inte enligt det tidigare förbundet, men det finns ju Kristi lagar:
"
För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag. " (1 Kor 9:21 Bibel2000)
"
Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag." (Gal 6:2 Bibel2000)
Ett av lagarna är att utesluta kristna som inte följer Jesu lagar och bud:
"
Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud... Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling." (2 Joh 9-11 Bibel2000)
"
Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta...
vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond." (1 Kor 5:1-2,11-13 Bibel2000)
Även Jesus talade om detta:
"
Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum... Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. "(Matt 18:15,17 Bibel2000)
Låter ni era bröder i eran orden begå brott utan konsekvenser?