2026-08-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
99% av alla kristna har fel i sin tro men de är fortfarande kristna.

Ok, menar du att även Ku Klux Klan är kristna, fastän dom är rasister och tidigare lynchade svarta?

Citat:
Nej har endast bröder i den orden jag tillhör.

Så medlemmar i Katolska Kyrkan är dina bröder, men inte Jehovas vittnen, har jag förstått det rätt?
Citera
2026-08-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Svaret är Ja, man måste avhålla sig från blod, jag antog att du förstod det.

Kan du svara på min fråga: Säger bibeln ingenstans att ”ni får inte äta ett djurs blod för att rädda livet”?

Det är också en religiös regel att inte ha någon gud vid sidan av Gud, gäller den regeln enligt dig när människoliv och hälsa står på spel?
Gud har sagt att inte ha någon gud vid sidan av honom, Gud har också sagt att man ska avhålla sig från blod.

Och jag ifrågasatte om du verkligen tänker så om alla lagar och bud som Gud har gett, t.ex. om du skulle tillbe andra gudar för att rädda liv.

Jag visade dig redan, du verkar inte läsa mina inlägg. Vad tror du det betyder att man ska avhålla sig från något, t.ex. alkohol?

Om din läkare säger att du måste avhålla dig från alkohol, kan du istället för att dricka alkohol, ha infusion av alkohol in i blodet direkt?
Så hur kan du avhålla dig från blod om du för in blod via en transfusion?

Bibeln är tydlig med att man ska avhålla sig från blod:

"de måste avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod...
Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från kött som offrats till avgudar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt. Allt gott!«
" (Apg 15:20,28-29 Bibel2000)
Du svarar igen med en fråga, börja undra om du är lite korkad. Står det i bibeln att man inte får mottaga blodtransfusion för att rädda liv?

Ni har totalt missförstått vad betydelsen av att avhålla sig från blod betyder, eller är ni vegetarianer eftersom allt kött innehåller lite blod?

I en Watch Tower-text från 1887 behandlar Russell själva beslutet i Apg 15:9–29. Där säger han att dessa föreskrifter visserligen var goda råd, men:

“nor are these stated as law”

Han argumenterar alltså uttryckligen för att de inte gavs som lagar med straffbestämmelser för människor som blivit fria genom Kristus.
Citera
2026-08-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ok, menar du att även Ku Klux Klan är kristna, fastän dom är rasister och tidigare lynchade svarta?

Så medlemmar i Katolska Kyrkan är dina bröder, men inte Jehovas vittnen, har jag förstått det rätt?
Hur dum är du egentligen? Alla i den orden jag tillhör är mina bröder, de må vara JV, katoliker, pingstvänner eller protestanter, de skall alltså vara kristna och tillhöra samma orden som mig för att betraktas som bröder till mig. Så en katolik som inte är medlem i samma orden som mig är inte en broder, en katolik som är medlem i samma orden som mig är en broder. Kan det verkligen vara så svårt att förstå?
Citera
2026-08-23, 17:54
Medlem
Citat:

Man kan inte bara bli medlem bara för att man känner för det så en Ku Klux Klan medlem kan aldrig bli medlem i vår orden.
Citera
2026-08-23, 18:41
Medlem
Citat:
Du svarar igen med en fråga, börja undra om du är lite korkad. Står det i bibeln att man inte får mottaga blodtransfusion för att rädda liv?

Jag svarade redan, ja, man måste avhålla sig från blod=inte mottaga blod.

Citat:
Ni har totalt missförstått vad betydelsen av att avhålla sig från blod betyder, eller är ni vegetarianer eftersom allt kött innehåller lite blod?

Fast det är ju tillåtet, enligt bibeln måste man tappa ut blodet och täcka över det med jord, sedan kan man äta köttet även om det innehåller blod, är det så svårt att förstå?

"Om någon av israeliterna eller invandrarna under jakt fäller ett djur eller en fågel som får ätas, skall han tappa ut dess blod och täcka över det med jord." (3 Mose 17:13 Bibel2000)

Citat:
I en Watch Tower-text från 1887 behandlar Russell själva beslutet i Apg 15:9–29. Där säger han att dessa föreskrifter visserligen var goda råd, men:

Fast det är ju den heliga anden som säger detta, tillsammans med dom äldste och apostlarna:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 15:28-29 Bibel2000)

Menar du att det heliga anden säger är inte lag, utan man kan göra som man vill?

Citat:
Han argumenterar alltså uttryckligen för att de inte gavs som lagar med straffbestämmelser för människor som blivit fria genom Kristus.

Nej självklart inte enligt det tidigare förbundet, men det finns ju Kristi lagar:

"För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag. " (1 Kor 9:21 Bibel2000)

"Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag." (Gal 6:2 Bibel2000)

Ett av lagarna är att utesluta kristna som inte följer Jesu lagar och bud:

"Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud... Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling." (2 Joh 9-11 Bibel2000)

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta...
vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 5:1-2,11-13 Bibel2000)

Även Jesus talade om detta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum... Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. "(Matt 18:15,17 Bibel2000)

Låter ni era bröder i eran orden begå brott utan konsekvenser?
Citera
2026-08-23, 18:47
Medlem
Citat:
Hur dum är du egentligen?

Hur ska jag kunna veta hur eran orden fungerar utan att du har förklarat? Det är ju mest en mening i taget som du ger, du ger ju ingen längre förklaring.

Citat:
Alla i den orden jag tillhör är mina bröder, de må vara JV, katoliker, pingstvänner eller protestanter, de skall alltså vara kristna och tillhöra samma orden som mig för att betraktas som bröder till mig.

Ok tack för förklaringen, hur skulle jag kunna veta detta utan att du förklarar?

Citat:
Så en katolik som inte är medlem i samma orden som mig är inte en broder, en katolik som är medlem i samma orden som mig är en broder. Kan det verkligen vara så svårt att förstå?

Jag har aldrig satt mig in i något liknande, så hur ska jag kunna förstå hur det fungerar?

Var i bibeln talas det om en sådan orden som ni har?
Citera
2026-08-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.

Om engelska känns ok rekommenderar jag varmt ”The Bible in a year” podcast med Fr. Mike Schmitz.
En kvart sisådär om dagen. Han läser, sen kommenterar och sätter i modern kontext för en enklare praktisk förståelse av texterna i en annars ganska komplicerad samling text, i synnerhet för nya läsare.

Tillgänglig på de flesta plattformar med podcasts
Citera
2026-08-23, 18:51
Medlem
Citat:
Man kan inte bara bli medlem bara för att man känner för det så en Ku Klux Klan medlem kan aldrig bli medlem i vår orden.

Varför kan Ku Klux Klan aldrig bli medlem i eran orden, men det kan Jehovas vittnen fastän "Jv har fel i sin tro" som du sade?
Citera
2026-08-23, 18:56
Medlem
Citat:
Hur dum är du egentligen?

Jag är genuint intresserad av att förstå hur du tänker och tror. Tror du att denna attityd är till hjälp för att er orden ska komma i god dager och att ni ska få nya medlemmar? Eller du kanske inte bryr dig?
Citera
2026-08-23, 20:54
Medlem
Citat:

Inga lagar säger den falska profeten!

2 Thessalonikerbrevet 3
[6] Vi föreskriver er i herren Jesu Kristi namn att dra er undan de bröder som lever utan ordning och inte följer de regler de har fått genom oss.

[14] Om någon inte rättar sig efter det vi säger här i brevet, peka då ut honom så att han ställs utanför – kanske tar han varning.

Apostlarna hade lagstiftande makt, och rätten att döma och utesluta syndare.

Tänk på att de tillät oss att äta allt kött, och att de dömde Ananias till döden (Apg 5).
Citera
2026-08-24, 16:19
Medlem
Berit85s avatar
Jag vill bara påpeka att ihärdigheten och livslängden på den här tråden säger en del om hur tokigt det kan bli om man låter sitt tänkande präglas alltför mycket av religiösa skrifter.... man blir helt enkelt knäpp tillslut.
Citera
2026-08-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag vill bara påpeka att ihärdigheten och livslängden på den här tråden säger en del om hur tokigt det kan bli om man låter sitt tänkande präglas alltför mycket av religiösa skrifter.... man blir helt enkelt knäpp tillslut.

Just så. Det var bra att du startade tråden.......och inte lät dig imponeras av bibelbonkarna. Vill du studera Bibeln, så gör det kritiskt. Det finns gott om kurser i bibelhistoria som anlägger ett kritiskt förhållningssätt.
Men förhoppningsvis har du allaredan fått avsmak för bibelbonkeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in