2026-08-24, 22:09
Medlem
Fyrfaldets avatar
Ser hela tiden folk som sitter och skriver långa inlägg om varför man måste vara försiktig med vad man säger.

Varför?

Om man tycker något så kan man väl säga det.

"Men tänk om någon blir kränkt"

Jaha?

Ska man gå runt och anpassa varje mening efter den mest lättkränkta personen på internet?

Det är ett diskussionsforum.

Folk kommer vara oense. Det är hela poängen.

Sen verkar vissa tro att man automatiskt har fel bara för att någon annan blir arg.

Det är ungefär som att säga att jag har fel för att någon inte håller med.

Hur fungerar det egentligen?
Citera
2026-08-24, 22:14
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Jaha du menar här på flashback, jag trodde du menade i vanliga livet utanför nätet, jag brukar säga vad jag tycker både här och irl!
Citera
2026-08-24, 22:26
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Inte på Flashback väl?
Citera
2026-08-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Ser hela tiden folk som sitter och skriver långa inlägg om varför man måste vara försiktig med vad man säger.
Kan du länka några sådana?
Citera
2026-08-24, 22:56
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Kan du länka några sådana?
(FB) Vissa kvinnor förstörde min relation till kvinnor.
Citera
2026-08-25, 10:20
Medlem
Det är postmodernismens och sociala mediers fel. Allting ska relativiseras, upplevelser ska delas och tas in, och framför allt är du unik och rättfärdigad. Det är ett fruktansvärt brott att trampa någon på tårna och ingenting är ditt fel, det är vad terapeuterna säger i alla fall.
Citera
2026-08-25, 10:49
Medlem
Janos avatar
Citat:
(FB) Vissa kvinnor förstörde min relation till kvinnor.
Det inlägget var ju bara en uppmaning att tänka till eftersom skribenten tyckte att det citerade inlägget var korkat/ogenomtänkt. Inte någon typ av censur uppmaning där man inte ska få säga vad man egentligen tycker.
Citera
2026-08-25, 10:53
Medlem
Comitiums avatar
Jag brukar skrika framför teven. Ofta.
Citera
2026-08-25, 23:02
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jano
Det inlägget var ju bara en uppmaning att tänka till eftersom skribenten tyckte att det citerade inlägget var korkat/ogenomtänkt. Inte någon typ av censur uppmaning där man inte ska få säga vad man egentligen tycker.
Tror du jag saknar läsförmåga?
Citera
2026-08-29, 18:33
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Varför?
Ptja, rätt som det är så kommer det någon tok och vill ta bort ens yttrandefrihet (eller något ännu värre) bara för att man har sagt något som token inte gillar.

På ett forum som Flashback behöver man inte vara så försiktig dock eftersom man är anonym här. Men i verkligheten så kan saker som t ex jag säger börja påverka hela mitt liv om jag inte är försiktig med vad jag säger..
Citera
2026-08-29, 18:59
Medlem
Folk är generellt inte försiktiga med vad de säger först när de inte vill riskera något obehag.

Det är ofta de som själva vräker ur sig saker som är opassande som först av alla också blir kränkta av att höra människor uttrycka egna åsikter.

Jag hör ofta människor påstå att alla mina problem kommer av att jag gör dittan och dattan fel eftersom de inte förstår andras situationer.

Givetvis nu när jag skäller ut myndigheter mm så reagerar de negativt men tidigare agerade de oavbrutet fel mot mig. Dessutom så får jag plötsligt rättigheter i hälften av fallen av att bli arg jämfört med när de bara såg mig som försvarslös medan jag försökte få hjälp med sådant jag har haft full rätt att få hjälp med..

Det lönar sig lika mycket som man förlorar på, att bli förbannad. Att vara diplomatisk, lugn och sansad med människor som redan har en fientlig agenda emot dig, är däremot något som leder till mer utsatthet.

Har själv en vän som ofta säger att jag gjort dittan eller dattan fel när jag reagerat negativt på djupare orättvisor mot mig. Det enda jag tänker av det är hur mycket privilegier han levt med genom hela sitt liv för att totalt sakna förståelse för andras situationer. Andra människor blir istället förbluffade till imponerade av att jag vågar höja rösten och ryta i åt myndighetspersoner. Men som någon sa senast så handlar det om att jag idag kan göra det till skillnad från många andra som riskerar skada om de inte tar den stryk som "samtal" eller andra "beteenden" från myndigheter innebär.

Finns ingenting som stör mig så mycket som "tillrättavisningar" från folk som aldrig upplevt något överhuvudtaget. De ser det som att de får mycket mer än andra för att de gör saker rätt och i det så kommer även det med varför somliga som då är "fel" får negativa sanktioner. Men om någon redan är fel bara genom att existera så försvinner även det med att de nödvändigtvis måste göra eller ha gjort fel från början också.

Ibland kostar det lika mycket att anpassa sig som att göra revolt. Jag kan t.ex inte sluta se ut som jag gör, och jag är mycket väl medveten idag om att jag diskriminerats hårt baserat på underliggande sexuellt raseri där man tyckt illa om mig pga mitt utseende och att jag varit en ung kvinna. Kul när man inte är snygg nog för att kunna leva på det, men inte tillräckligt ful för att bemötas som en människa. Be folk att dra åt helvetet, det kan jag dock.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-08-29 kl. 19:01.
Citera
2026-08-30, 19:53
Medlem
nerdnerds avatar
Beror väl lite på vad man vill uppnå? Om man faktiskt vill övertyga kan det ju vara idé att lirka lite. Vill man bara ventilera och tjafsa loss kan man kalla någon för idiot.

Men ffa, varför vara sån snöflinga om åsikter som folk har? Att vara emot något är ju för fan inte alls samma sak som att vilja förbjuda något. Att önska att folk ska sila snacket mer är också bara en åsikt.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-08-30 kl. 20:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in