2026-08-25, 08:24
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
En kropp kan säker ha omfattande skador även om man inte skulle bedöma våldet som använts som övervåld. Men särskilt troligt borde det inte vara. Två-tre slag och två-tre hugg borde t ex inte kunna ge något som beskrivs som omfattande skador.

Jag har dessutom för mig men kan såklart minnas fel, att det har talats inte bara om omfattande skador utan även omfattande våld. Att våldet också varit både trubbigt och utfört med något vasst föremål tyder också på att våldet som använts har varit omfattande. Att man någonstans i en misshandel byter tillhygge typ.

Men vi lär väl få veta så småningom exakt hur många slag och hugg som utdelades, hur lång tid misshandeln pågick osv. Och det är ju skillnad på övervåld och övervåld också.
Det här tycker jag är konstigt att du tycker. Kan övervåld också ha att göra med kraften i dessa kanske.
Citera
2026-08-25, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det här tycker jag är konstigt att du tycker. Kan övervåld också ha att göra med kraften i dessa kanske.
Jo, det kanske är att dra gränsen för hårt. Två slag kan ge en sprucken skalle samt en avslagen käke. Och två hugg kan i princip vara dödande var för sig. Och dessa skador får väl ses som omfattande.

Jag tror ändå att det som skett är något annat och att de omfattande skadorna är ett resultat av ett övervåld. Men, vi får väl se.

Att kraften i våldet skulle kunna göra att man talar om övervåld, tror jag inte. Jag tänker att ett till två extremt hårda slag med en hammare i huvudet inte är övervåld, hur galet det än låter. Vill man döda måste det ju till en viss mängd grovt våld. Femtio betydligt mindre kraftiga slag med en hammare i någons huvud, det ser jag däremot som övervåld.

Jag kanske tänker fel men för mig är övervåld mer våld än vad som ”behövs”. Även om målet är att döda bör man kunna avsluta våldet när målet är uppnått. Fortsätter man är det något annat.
Citera
2026-08-25, 09:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Min gode bonde. Det är förvisso ingen orimlig tanke, men jag skulle akta mig för att låta gärningens övervåld tjäna såsom genväg in i mannens barnaår. Svåra vedermödor under uppväxttiden kunna förvisso lämna djupa själssår, men därav följer icke att varje blodig gärning bär med sig ett facit från barnkammaren.

Att söka utläsa mannens uppväxt ur själva gärningen är ungefär som att vilja författa hela Iliaden efter att allenast hava funnit Trojas ruiner. Man kan förnimma att något förfärligt timat, men man vet ännu icke vilka oförrätter, lidanden eller andra omständigheter som fört människan därhän.

Jag skulle därför gärna veta vad som timat under hans barnaår och i föräldrahemmet, men tills vidare må den dörren stå på glänt.

Ty en människas livsbok låter sig icke uttydas ur en enda blodbestänkt sida ens om man heter Kung Salomo.

Jag håller med dig.

En människa är komplex. Både arv och miljö samverkar.
Och man kan se på syskon, att den ena inte är lik den andra, även om det kan finns vissa gemensamma drag.

Jag tänker på t ex Arbogakvinnan. Hon verkar ju ha haft föräldrar som stöttat henne. Medan i andra fall har barn farit förskrckligt illa i sitt hem, men de har på något underligt sätt ändå trots det klarat sig någorlunda.
Citera
2026-08-25, 11:04
Medlem
Tintin257s avatar
Nu har Expressen fångat upp advokatbytet men kallar den nya advokaten felaktigt för Tomas Persson. Ett uttalande från den nye är inte oväntat att han inte gör några uttalanden så länge förundersökningen pågår. I övrigt inget nytt alls.
Citera
2026-08-25, 11:43
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jo, det kanske är att dra gränsen för hårt. Två slag kan ge en sprucken skalle samt en avslagen käke. Och två hugg kan i princip vara dödande var för sig. Och dessa skador får väl ses som omfattande.

Jag tror ändå att det som skett är något annat och att de omfattande skadorna är ett resultat av ett övervåld. Men, vi får väl se.

Att kraften i våldet skulle kunna göra att man talar om övervåld, tror jag inte. Jag tänker att ett till två extremt hårda slag med en hammare i huvudet inte är övervåld, hur galet det än låter. Vill man döda måste det ju till en viss mängd grovt våld. Femtio betydligt mindre kraftiga slag med en hammare i någons huvud, det ser jag däremot som övervåld.

Jag kanske tänker fel men för mig är övervåld mer våld än vad som ”behövs”. Även om målet är att döda bör man kunna avsluta våldet när målet är uppnått. Fortsätter man är det något annat.
Du skrev att två tre hugg OCH två tre slag inte var övervåld. Men jag kan inte termen.
Citera
2026-08-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Nu har Expressen fångat upp advokatbytet men kallar den nya advokaten felaktigt för Tomas Persson. Ett uttalande från den nye är inte oväntat att han inte gör några uttalanden så länge förundersökningen pågår. I övrigt inget nytt alls.
Ja, fel igen.
Expressen 25 aug:

"Tingsrätten entledigar advokat Daniela Zanetta Raitso från uppdraget som försvarare”, står det i tingsrättens beslut.
Zanetta Raitso vill inte kommentera draget i närmre detalj.
Har du valt att lämna eller har han bett om en ny försvarsadvokat?
– Han har inkommit med en bytesbegäran till tingsrätten som tingsrätten beviljat. Mer än så kan jag inte säga, säger hon.

Han företräds nu av advokat Tomas Persson som inte heller vill kommentera bytet eller misstankarna som riktas mot mannen."
Visst, en reporter kan självklart fråga den första offentliga försvararen: "Har du valt att lämna?"
Även om Zanetta VILLE bli entedigad, så tror jag det var bra att i så fall avstå från att kommentera det, vilket Zanetta också gjorde.

Kanske ställdes frågan eftersom det ju, så som det behöver vara, finns en begäran om entledigande (inkommen EFTER att TN framställde om byte av offentlig försvarare).

Hade det varit en riktigt erfaren krimreporter (med erkänt goda kanaler) så hade jag på allvar funderat över om reportern kanske hört skvaller om anledningen till advokatbyte.

Spekulerar:
- TN kanske ville byta av egen önskan (missnöje med försvararen), och/eller
- Zanetta kanske ville kliva av.

OM Zanetta ville bli entledigad: Kanske upplystes TN av Z om att Z avser lämna in en begäran om att entledigas, men det kan vara en fördel för dig att du själv begär ett byte?
I så fall kan en eventuell inställning från Z (bli entledigad) vara anledningen till TNs egna framställan i frågan.

Men det kan ju precis lika gärna handla om att TN ville byte, och då också ville skriva med egna ord.

I ett tidigare inlägg - om bytet av offentlig försvarare - finns den häktades framställan (inklistrad).

I brist på nya uppgifter från åklager eller liknande så får man väl nöja sig med att diskutera redan kända uppgifter samt spekulera. Jag har i varje fall inte hört att det framkommit något nytt.
Någon annan som vet? Eller någon annan som har egen kännedom om t ex MGM och vill berätta något?

Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-25 kl. 12:01.
Citera
2026-08-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Tycker jag har läst hela tråden men verkar missat var dessa detaljer framkommer (övervåld och hugg)?

Då har du nog sovit igenom tråden? Använd sök funktionen?

Det Har framkommit tidigt i tråden! Hon skulle ha blivit utsatt för omfattande våld och även knivhuggen /vasst föremål enligt tv4 mfl! Även dykningar pågår efter kniv eller liknande föremål.

Citat Från tv4

Kvinnan hittades död i sitt fritidshus på Sollenkroka ö i Värmdö kommun på tisdagseftermiddagen förra veckan.

Åklagaren uppger att det fanns spår av ”omfattande våld” på kroppen. Enligt uppgifter till TV4 Nyheterna handlar det om åtminstone knivskador.

https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort
Senast redigerad av sylla 2026-08-25 kl. 12:22.
Citera
2026-08-25, 13:53
Medlem
Citat:

Hur vet man att namnet på advokaten är felaktigt? Finns det andra källor?
Citera
2026-08-25, 13:56
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Hur vet man att namnet på advokaten är felaktigt? Finns det andra källor?
Ja, enligt tidigare inlägg i tråden från To. Ivrig där underlag från Tingsrätten fanns med så heter advokaten Tomas Nilsson och är en del av Sju advokater.
Citera
2026-08-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ja, enligt tidigare inlägg i tråden från To. Ivrig där underlag från Tingsrätten fanns med så heter advokaten Tomas Nilsson och är en del av Sju advokater.

Ok tack! Det missade jag.
Citera
2026-08-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Jag tror att du är inne på något väsentligt. Efterklokheten är en försåtlig historieskrivare; den har en osviklig förmåga att förvandla villrådighet till strategi och stundens panik till en omsorgsfullt utarbetad plan.

Om förloppet verkligen varit sådant som du skisserar kan det mycket väl ha rört sig om en serie hastigt hopkomna beslut, där det ena påbudet framtvingat det nästa och där varje ny omständighet kastat ännu en käpp i hjulet. När anhöriga anlände torde spelplanen ha förändrats på nytt, och de tänkta utvägarna kan raskt ha blivit lika få som de blivit föga brukbara.

Att han sedermera blev kvar där han påträffades behöver därför icke nödvändigtvis innebära att detta var avsikten från begynnelsen. Ibland havererar icke flykten, istället är det själva föreställningen om att det ännu finnes en flyktväg som havererar.

Jag skulle således akta mig för att i efterhand ikläda honom Machiavellis mantel och tillskriva honom en sinnrik plan för varje tänkbar eventualitet. Det som från läktaren ter sig som ett parti schack kan, för den som står mitt på brädet, vara ett febrilt famlande efter nästa ruta.

FUP får så småningom skilja de verkliga avsikterna från de efterhandskonstruktioner som vi andra så gärna spinner kring dem.

Ty människan handlar i stundens mörker; det är först efteråt som historieskrivaren tänder lampan och inbillar sig att vägen hela tiden varit upplyst.

Kanske var det lite så även med själva mordet. Han började med att ilsket misshandla henne, för att sedan som en reaktion på sin egen dumhet ta till kniven. Det finns ett psykologiskt begrepp för denna kända reaktion, där man först blir arg och agerar dumt, för att sedan bli rasande på sin egen dumhet och då i hastigt mod agera ännu dummare mot den man redan var arg på. Det var ju den personens ”fel” att man agerade dumt. Tyvärr har jag glömt vad psykologerna kallar det. Jag tror det var så det gick till.

Vad i honom som initialt fick honom så arg att han började slå däremot, det får psykologerna utreda.
Citera
2026-08-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Kanske var det lite så även med själva mordet. Han började med att ilsket misshandla henne, för att sedan som en reaktion på sin egen dumhet ta till kniven. Det finns ett psykologiskt begrepp för denna kända reaktion, där man först blir arg och agerar dumt, för att sedan bli rasande på sin egen dumhet och då i hastigt mod agera ännu dummare mot den man redan var arg på. Det var ju den personens ”fel” att man agerade dumt. Tyvärr har jag glömt vad psykologerna kallar det. Jag tror det var så det gick till.

Vad i honom som initialt fick honom så arg att han började slå däremot, det får psykologerna utreda.

Jag tror att du är inne på något, även om jag icke är säker på att psykologerna har givit just denna kedjereaktion ett enda namn. Det närmaste torde vara självriktad ilska i förening med det som kallas förskjuten aggression (det närmsta biskopen, med sin magra kunskap i ämnet, kunnat åminna sig).

Det är inte svårt att föreställa sig den olycksaliga kedjan: först ilskan, sedan den överilade handlingen, därefter insikten om den egna dumheten och så, i stället för ånger, ännu en våg av vrede, denna gång med den andre som bekvämt föremål för skulden.

En människa kan således först tända elden, bränna sig på den och därefter förbanna den som stod närmast när lågorna slog upp.

Vad som i så fall först tände vreden är däremot en helt annan fråga. Där bör nog psykologerna få sitt ord, snarare än vi amatörpsykologer med våra små skrivbord och stora förklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in