2026-08-24, 20:49
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Halvdansk. På farsans sida har jag svenska anor ner till 1500 talet.
Hade tyckt det vore roligare med lite annat skit i generna, seriöst.
Citera
2026-08-24, 21:06
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hur långt bak i tiden ska vi gå? Hur många generationer?
Är jag pursvensk när jag härstammar från vallonerna?
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Tack att du ställde frågan. Jag undrar oxå eftersom jag oxå har vallonskt blod.
En gammal definition som använts inom släktforskning är en persons sexton anor.

En generation bakåt härstammar man från två personer.
Två generationer bakåt härstammar man från fyra personer.
Tre generationer bakåt härstammar man från åtta personer.
Fyra generationer bakåt härstammar man från sexton personer. Dessa är dina sexton anor.

Begreppet kommer ursprungligen från överklassen. Om alla dina sexton anor var adliga, så är du "ren adel".

Begreppet har sedan dess använts för att definiera annan "ren härstamning".

Om ingen av dina sexton anor är utländsk, så är du pursvensk eller "rent svensk".

Vallonerna kom på 1600-talet och dina sexton anor sträcker sig bara tillbaka 100-120 år innan du föddes.
Så om vallonerna är ert enda utländska påbrå så skulle jag utan tvekan säga att ni är "renrasiga" etniska svenskar.

Som någon annan påpekade så har ni typ 100 förfäder från 1600-talet, så vallonblodet utgör typ 1% av er genetik.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-24 kl. 21:29.
Citera
2026-08-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Det är nog få som är ”pursvenska” om man går mer än några få generationer tillbaka.
Jag tror inte det är så får som media och invandrare vill få oss att tro.

Min släkt på båda sidor är oerhört väl mappad och går åtminstone 200 år tillbaka, i vissa fall ännu längre. Nästan alla är från västra götaland med viss anknytning till andra delar i södra Sverige.

Alla DNA-tester (Ancestry, 23andme osv) visar att jag har 99% västra götaland/osloregionen (de är samma region på DNA-kartan), vissa svaga inslag av andra regioner i södra Sverige och 1% okänt/oidentiferbart. Troligen är den sista procenten också svensk/skandinavisk.

Ser nog svensk ut men har ljusbruna ögon mörkblont hår.

DNA-resultatet stämmer alltså väl överens med släktforskningen som gjorts rörande min familj och släkt, dvs samtliga har rötter i olika delar av västra götaland.
Senast redigerad av thinkmachine 2026-08-24 kl. 21:20.
Citera
2026-08-24, 21:24
Medlem
Rxds avatar
Enligt DNA-test är jag 100% svensk. 23&me introducerade nyligen historiska matchningar och i stort sett alla gamla kvarlevor från deras databas som jag matchat med har varit svenska/nordiska vikingar.

Utifrån vad jag hört ser jag dock märkligt nog inte särskilt svensk ut och många gissar att jag har utländsk härkomst. Men det bevisar väl bara att vi svenskar är mer olika till utseendet än vad gemene man tror. Vi är verkligen inte alla blonda med ljusa drag.
Senast redigerad av Rxd 2026-08-24 kl. 21:27.
Citera
2026-08-24, 21:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
"Jag har vallonskt blod" är det töntigaste tramset som vänstermänniskor som vill framstå som exotiska brukar dra till med. Med tanke på att det bara kom knappt 1000 valloner, när Sverige hade cirka 2 miljoner invånare så kan man med högsta sannolikhet konstatera att du har cirka 1% vallonskt blod, om ens det.

De var nog inte särskilt mörka från början heller, om de inte var flamländare. Fransktalande valloner, traditionellt icke-katoliker, är inte alls särskilt uppblandade meedan flamländarna gärna blandades upp med spanjorer när Belgien var en del av Spanien, ett försök till etnisk rensning.
Citera
2026-08-24, 21:43
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Det är nog få som är ”pursvenska” om man går mer än några få generationer tillbaka. Man kan hitta mycket intressant om man släktforskar, är själv lång, blond, blåögd men förutom från vallonsläkt , bekräftat, norskt, finskt, samiskt, tjeckiskt, holländskt, brittiskt och australiskt påbrå.
Du har fel. Nästan alla svenskar är pursvenska.

Räcker att backa tillbaka två generationer så var Sverige ett av världens allra mest homogena länder.
Samma paritet som Japan och Korea och lika isolerat från omvärlden historiskt sett.

Minst 90% av de etniska svenskarna är helt "rasrena", i brist på bättre ord. Deras föräldrar är helsvenska. Föräldrarnas föräldrar är helsvenska.
Föräldrarnas föräldrars föräldrar är helsvenska. Föräldrarnas föräldrars föräldrars föräldrar är helsvenska. Osv.

Om alla ens släktingar från 1800-talet var födda i Sverige, så är man etnisk svensk. Garanterat.
Nästan alla svenskar härstammar till 100% från bönderna som levde i Sverige på 1800-talet. Väldigt få svenskar har ingifta utlänningar i sina släkträd. Om man inte är överklass så är det väldigt ovanligt att ha ingifta utlänningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Halvdansk. På farsans sida har jag svenska anor ner till 1500 talet.
Hade tyckt det vore roligare med lite annat skit i generna, seriöst.
En av sköningarna i mitt släktträd är en person från 1500-talet som kallades "stor-ryssen". Hade varit kul att veta mer om honom.

Härstammar också från den tyske köpmannen Mårten Trotzig, som fått en gränd i Gamla stan uppkallad efter sig.
Mårten Trotzigs gränd. Stockholms smalaste gränd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mårten_Trotzigs_gränd

En annan är Sigvardus Granberg för 300 år sen. Massmördare/seriemördare, kyrkoherde och missionär.

Han var väldigt sträng och våldsam. Det sägs att han drunknade när han försökte mörda en annan person som satt i samma båt som honom.
"Kyrkoherden Sigvardus Granberg, 1719-1761, hade icke mindre än tre dråp på sitt samvete, när han under en ämbetsresa drunknade i Storavan.
En lapp mer eller mindre hade ingen betydelse, och ett sådant lif kunde godt tagas här uppe utan någon egentlig fruktan för efterräkning.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-08-24 kl. 21:55.
Citera
2026-08-24, 21:47
Medlem
Har inte gjort något DNA test, men mina föräldrar hade en stamtavla på väggen när jag va liten som visar på ättlingar tillbaka till sent 1400-tal uppe kring Värmland.
Citera
2026-08-24, 21:52
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Lite svårt att bevisa det va, när man inte ens vet säkert om Rollo kom från Danmark...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rollo
Det är vad som påstås, kan inte säga just mycket mer.
Citera
2026-08-24, 21:57
Medlem
Närmsta släkting i rakt baktåtgående led flyttade hit från Tyskland i början på 1600-talet.
Sen dess är hela släkten som i alla fall är dokumenterad född i Sverige (Eller Danmark om dem var födda innan freden i Roskilde 1658).
Citera
2026-08-24, 22:01
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Du har fel.

Räcker att backa tillbaka två generationer så var Sverige ett av världens allra mest homogena länder.
Samma paritet som Japan och Korea och lika isolerat från omvärlden historiskt sett.

Minst 90% av de etniska svenskarna är helt "rasrena", i brist på bättre ord. Deras föräldrar är helsvenska. Föräldrarnas föräldrar är helsvenska.
Föräldrarnas föräldrars föräldrar är helsvenska. Föräldrarnas föräldrars föräldrars föräldrar är helsvenska. Osv.

Om alla ens släktingar från 1800-talet var födda i Sverige, så är man etnisk svensk. Garanterat.
Nästan alla svenskar härstammar till 100% från bönderna som levde i Sverige på 1800-talet. Väldigt få svenskar har ingifta utlänningar i sina släkträd. Om man inte är överklass så är det väldigt ovanligt att ha ingifta utlänningar.

En av sköningarna i mitt släktträd är en person från 1500-talet som kallades "stor-ryssen". Hade varit kul att veta mer om honom.

Härstammar också från den tyske köpmannen Mårten Trotzig, som fått en gränd i Gamla stan uppkallad efter sig.
Mårten Trotzigs gränd. Stockholms smalaste gränd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mårten_Trotzigs_gränd

En annan är Sigvardus Granberg för 300 år sen. Massmördare/seriemördare, kyrkoherde och missionär.

Han var väldigt sträng och våldsam. Det sägs att han drunknade när han försökte mörda en annan person som satt i samma båt som honom.
"Kyrkoherden Sigvardus Granberg, 1719-1761, hade icke mindre än tre dråp på sitt samvete, när han under en ämbetsresa drunknade i Storavan.
En lapp mer eller mindre hade ingen betydelse, och ett sådant lif kunde godt tagas här uppe utan någon egentlig fruktan för efterräkning.

Det var häftigt. Stor ryssen låter inte som det var en snäll gosse men det kanske bara är fördomar?
Mina förfäder verkar ha varit trista lantisar i värmland. I 400 år höll dom sig där.
Det var farsan som bröt mönstret och flyttade därifrån.

Min farfars fars bror emigrerade till Kanada och dog i verdun 1916. Det är väl det roligaste jag hittade. Attt jag är släkt med
Monica Zetterlund är lite ballt också
Citera
2026-08-24, 22:04
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamyai
Jösses... Utan en verifierad adlig linje som går att koppla till medeltida kungasläkter finns det helt enkelt inga belägg för att du skulle vara släkt med någon känd viking. För en helt vanlig skandinav stoppar släktforskningen nästan alltid vid 1600-talet, då den prästledda folkbokföringen inleddes.
Rollo är via DNA så det är ett hundra procent.
Även då Jesse James är med i det blodet såsom Engelska kungahuset, ja nästan alla kungahus i Europa.

Du kan komma vidare på Vasas anfäder en bra bit före 1600.
Citera
2026-08-24, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Rollo är via DNA så det är ett hundra procent.
Även då Jesse James är med i det blodet såsom Engelska kungahuset, ja nästan alla kungahus i Europa.

Du kan komma vidare på Vasas anfäder en bra bit före 1600.

DNA är inte ett magiskt verktyg som kan identifiera en historisk person. Du måste kunna visa vilken DNA-linje du menar, vilken dokumenterad släktlinje den kopplas till och vilken genetisk evidens som faktiskt knyter den till Rollo. Att ett DNA-test visar släktskap med andra personer är inte i sig bevis för att man härstammar från Rollo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in