Citat:
Ursprungligen postat av
Lapapp
Som jag förstått det stod patienternas hjärtan helt stilla, så de är i så fall som du säger helt beroende av hjärtlungmaskiner.
Som jag förstått det är det ofta en ganska lång väntan på hjärta, om man inte har ett urakut behov. Då skall det gå snabbare, redan inom någon dag. Det skulle inte förvåna mig om någon av dem redan är transplanterade.
Vid hjärtkirurgi stannas i allmänhet hjärtat. Det ska vara så.
Problem uppstår om man av olika anledningar inte får igång det.
Alla thoraxkirurger har råkat ut för det. Flera gånger.
Den opererade får då bli kvar i hjärtlungmaskinen som då sköter om syresättningen av kroppen. Detta kallas i allmänhet för Ecmo behandling.
Det går att transportera en patient under pågående Ecmo behandling, till Lund eller till Sydamerika. Det går också bra att transportera patienten till röntgen och genomföra en undersökning.
Det finns olika typer av Ecmo behandling.
På thorax kör man i princip alltid veno-arteriell Ecmo behandling. Det innebär att man tar blod från vensidan, syresätter blodet och ger tillbaka på artärsidan.
Patienterna med veno-arteriell Ecmo är oftast tungt sederade i början av förloppet, då man vill undvika att stressa hjärtat. Hjärtat har en återhämtningspotential, som kanske visar sig om några dagar. Eller någon vecka.