2026-08-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Intressant, så när personen från socialtjänsten ser igenom fasaden, vad tänker du ska hända då?

Ännu mera samtal?

Ännu fler bokade möten?

Genuint intresserad av ditt svar, för jag kan lova dig att soc. ser igenom fasader. Men vad hjälper det?

Jag förstår inte riktig vad du tror ska hända efter all utbildning.

Ser man igenom fasader, vilket man bör, ska man givetvis sätta in snabb hjälp, antingen omhänderta, och eller göra en fullständig genomlysning av personen, koppla in polis, skugga personens internettrafik, uppger sicialtjänsten att han kan vara en fara för sig själv och andra bör polisen få tillgång till mobil och dator. Givetvis bör man göra lagändringar som gynnar polisens arbete i sådana situationer. Givetvis går detta inte att genomföra över en natt. Men personer med "historik" bör så klart prioriteras. Som i GM fall.
Citera
2026-08-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Är det där verkligen rätt bild på offret??
Ser ut att vara en asiat.
Ja, det är rätt bild och rätt tjej. Antar att hon är halv asiat. Med svenskt för och efternamn. Det var ingen vit tjej som dog.
Citera
2026-08-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Vilka åsikter har MGM ventilerat? Han dödade en svensk tjej. Ja och han ser ut som en blatte och hans far kommer från Europas U-land Ungern.
Svenskt namn hade hon, men är halv asiat vad det ser ut som. Sök agnes fagerstapå tiktok så kommer du se massor av bilder från vänner/närstående.
Citera
2026-08-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Är det bara jag som tror att det här skulle ha hänt även om inte gm besökt dessa sidor på nätet? Hur kommer han själv svara när han får frågan om varför? Kommer han nämna mobbing och känsla av ensamhet? Var tillvaron i skolan för jobbig att återvända till?

Jag undrar om han själv tycker att uppväxten, sidorna på nätet spelade någon roll?

Självinsikten hos personer av GM snitt brukar i det närmaste vara obefintlig. Dock kommer han sannolikt att bryta ihop fullständigt vad det lider, om han får träffa rätt psykolog, läkare eller psykiatriker. Då blir han en blöt fläck och livet kommer i kapp.

Dock är det ju i skrivande stund oklart, om han var för född med defekter, eller utvecklade dem över tid, och att han drogs till sidorna på nätet. Kanske en kombination.
Citera
2026-08-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Jag är extremt irriterad överlag på alla dessa idioter som arbetar inom myndigheter osv. Senast idag förösktr jag ringa polisen för rådfrågning och fick prata med en jävla idiot i växeln. Det jag då ville larma om gäller då våld i nära relation, och rungde inte 112 av dels skälet att de skiter i att skicka ut, att jag inte vet exakt adress osv och inte har ĺust att skicka polisen nattetid till fel bostad. Särskilt inte om det finns barn i bostaden. Råkade faktiskt göra det en gång när jag hade grannar som grälade på det vos vi alla kan göra med en partner, pga att jag vid tidigare tillfällen hört vaga ljud som jag inte kunnat lokalisera av skrik (bor i betonghus och ljud kan röra sig märkligt i betong).

Jag är så sjukt jävla less på polismyndigheten, rättsväsendet, socialtjänsten, vården och annat där människor sitter och får betalt via skattemedel för att arbeta men istället uppträder som om dom är något. Jag får inte betalt men ska bedriva utredningar osv för att något ska hända och det vill jag inte. Det är väldigt sällan jag försöker larma och kan säga att samhället vägrat ta alla mina larm på allvar och de har definitivt varit allvarliga.

Tar vi den här killen som exempel så kan vi också ställla oss frågan varför de inte utrett och dömt hans pappa för våld i nära relation om han vanvårdat och utsatt sin son. För att man förväntat sig att han som barn eller brottsutsatt ska skydda sig själv genom att bedriva brottsutredning mot fadern eller att civilsamhället ska ingripa hundra gånger om så polisen då får "orsak" att själva utreda eller åklagare ta saker till åtal.

Systemet funkar inte och vi måste börja se hur inkompetenta människor faktiskt är inom sina yrken och att deras yrkesuppgifter blir lidandes.

Det är som idag när jag då ville rådfråga och lämna tips om bostadshuset där något tycks vara allvarligt fel. Istället fick jag höra att jag "hellre ri ger en gång för mycket än en gång för litet" och i te ett skit blev ens upptaget. Men polisen har en skyldighet att ta emot och arbeta efter vad civilsamhället berättar. Det är inte någon jävla actionroll polisen har är de endast ska leka i yttre tjänst och socialtjänsten har inte heller något prästuppdrag där de ska predika för sina oskolade undersåtar.

Vi har inte tillräckligt många kunniga baserat på att vi har många utbildade. En utbildning är värdelös om den utbildade inte kan använda sina kunskaper. Sedan sitter samma patrask och klagar om att vi i civilsamhället inte larmar tillräckligt mycket som om vi skulle vilja springa och jaga var och varannan som går lite snett omkring oss utan att ens ha det som uppgift eller ser en poäng med det. När det finns en poäng, dvs vad vi upplever som befogad oro, så bemöts man med en riktigt usel attityd som skattebetalarna pröjsar för. För mig är det givet att jag hellre larmar om en kvinna skriker på nätterna än om jag ser en tjugoåring röka en. För socialtjänsten och polisen så har det första sannolikt aldrig hänt medan det andra ger den en kä sla av att kunna få betydelse.

Våld i nära relation inkluderar även barn. Barn som brottsoffer ska inte behöva bedriva egen utredning och tillkalla hjälp själva. Visste man att Liam varit utsatt, fanns även ett ansvar för att se till så han fick adekvat vård.

Jag håller med till fullo och vi skattebetalare försörjer dessa tjänstemän som är helt värdelösa. Jag menar vad kostar rättsväsendet?
Citera
2026-08-24, 17:22
Medlem
Jag undrar lite mer om hans uppväxt till att han nu bodde själv i en lägenhet.

Var bor hans föräldrar nu? Påverkade de honom negativt så att han mådde sämre?
Har han syskon? Pratade han med dem?

Att bo helt själv i lägenhet utan något socialt nätverk ökar risken för att må dåligt.

Om socialtjänsten gav honom lägenheten var det förenat med några krav t.ex..ta emot boendestöd, ha kontaktperson, gå till psykolog varje vecka, klara skolan mm.

Tackade han nej till insatser som boendestöd och kontaktperson?

Hoppas polisutredningen ger svar på frågorna.
Citera
2026-08-24, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror normala barn/ungdomar med en normal uppväxt klarar av internets sämre delar utan att spåra ur.
Frågan är vad man gör med de övriga barn/unga.

Klarar de verkligen avancerad psykologisk krigföring?
Citera
2026-08-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waltzing-Matilda
Det går ju en väldigt hög andel elever med invandrarbakgrund på skolan så det kan ju ha varit en slump utan att det är något konstigt med det.

Lika slumpmässigt som i Örebro. 14/14. 4/4.
Citera
2026-08-24, 17:31
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1098zxc
Jag undrar lite mer om hans uppväxt till att han nu bodde själv i en lägenhet.

Var bor hans föräldrar nu? Påverkade de honom negativt så att han mådde sämre?
Har han syskon? Pratade han med dem?

Att bo helt själv i lägenhet utan något socialt nätverk ökar risken för att må dåligt.

Om socialtjänsten gav honom lägenheten var det förenat med några krav t.ex..ta emot boendestöd, ha kontaktperson, gå till psykolog varje vecka, klara skolan mm.

Tackade han nej till insatser som boendestöd och kontaktperson?

Hoppas polisutredningen ger svar på frågorna.

Vad jag förstått så är bor mamman med skyddad identitet eller liknande, killen bodde hos en fosterfamilj (?) eller har han eget boende? farsan ute ur bilden vad jag förstått.
Inte hittat något om andra syskon, men farsan var väl sträng och kanske lite våldsam.
Citera
2026-08-24, 17:38
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Ser man igenom fasader, vilket man bör, ska man givetvis sätta in snabb hjälp, antingen omhänderta, och eller göra en fullständig genomlysning av personen, koppla in polis, skugga personens internettrafik, uppger sicialtjänsten att han kan vara en fara för sig själv och andra bör polisen få tillgång till mobil och dator. Givetvis bör man göra lagändringar som gynnar polisens arbete i sådana situationer. Givetvis går detta inte att genomföra över en natt. Men personer med "historik" bör så klart prioriteras. Som i GM fall.

Ponera då att man gör en ”fullständig genomlysning” och hittar massvis med sjuka saker han skrivit i typ forum.

Vad ska hända då?

Omhänderta honom?

Han var ju omhändertagen.

Vad hjälper det?
Citera
2026-08-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Lika slumpmässigt som i Örebro. 14/14. 4/4.
Numerologi. Hmm. Ditt inlägg blev nummer 4142. Det var close but no cigar.

Men allvarligt. Vissa datum, årsdagar eller helgdagar kan nog väljas av terroristen, för att markera ett sjukt jubileum eller utgöra en framgångsfaktor genom sänkt säkerhetsnivå för att folk är bakfulla eller lediga. Men samband i form av kosmiska tal och primtal etc är nog inte den enklaste förklaringen till att ett mobbingoffer spårar ur, va?

Det var skolstart. Simple as.
Citera
2026-08-24, 17:44
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverpondus
Han hade väl klätt ut sig i Darth Vader mask också. Eller något liknande. För att efterlikna han i Trollhättan. Någon i Eslöv gjorde väl liknande ingen dog där tack och och lov.
Men finns mycket sjuka individer i vårt samhälle och media gödslar ju gärna på. Garanterat sitter det någon unge i någon källare. Wow, Liam. Och det fortsätter.
Skit I det. Ge dom inget utrymme. Hans namn och bild är ute liksom. Låt han ruttna inget hopp alls för fanskapet!

Yes skolan har blivit ett farligt ställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in