2026-08-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ja, det kan ju vara viktigt då den "etniska svensken" är borta inom två generationer tillsammans med övriga vita män. Sedan kan det bli fred, trygghet och rättvisa i världen.
Ja precis som det är fred och rättvisa i Mellanöstern och Afrika
Citera
2026-08-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
DNA visar inte heller hela sanningen om man tittar på förfäder. En enskild förfaders DNA minskar för varje generation. Så till 70+ procent av de som bor i Sverige har Skandinaviskt DNA. Men det betyder inte alla förfäder var nordbor.

Du hade 4 096 och 8 192 teoretiska anfäder i det släktledet i mitten av 1600-talet. Från slutet av 1600-talet så har man teoretisk bra koll på sina svenska anfäder. Det skedde dock mycket fusk på landsbygden. Man skrev kanske bara in pappa och en son.

Dock är det konstigt att du inte har något finskt eller tysk DNA. Men annars verkar det vara en ganska vanlig mix.

Jo det fanns 2% Suomi, 2% afrika, några procent skandinav och något annat jag inte kommer ihåg men tydligen inom felmarginalen men bara från farsan sida, dvs min sons DNA test...

Min farmor släktforskade när jag var liten, tidiga 80-talet, och kommer ihåg att hon hävdade med bestämdhet att vi är släkt med Engelska kungahuset
Citera
2026-08-24, 11:36
Medlem
Limma skinkbits avatar
Hundra procent såvitt jag vet. Alla förfäder jag har lyckats hitta i min släktforskning har varit födda inom Sveriges nuvarande gränser. Vissa delar sträcker sig med hyfsad säkerhet till slutet av 1600-talet medan det i andra fall tar stopp vid tidigt 1800-tal.
Citera
2026-08-24, 11:45
Medlem
85% svensk, 15% britt enligt DNA provet. Morsan har alltid påstått att vi har valonskt blod vilket visade sig inte stämma. Jag har inte jättesvenskt utseende, en del har t.o.m ifrågasatt ens ursprung genom åren men det visade sig att jag var mer svensk än jag själv trodde. Brun/gröna ögon, mörkt hår.

Det brittiska blodet härstammar tydligen från en släkting som kom från Belgien, (valonen) men han var tydligen från UK (Skottland) om man får lita på provet.
Citera
2026-08-24, 11:58
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
74% svensk
20% rysk (adygea)
3% syd-öst finsk
2% slovak

i1 ydna
j2 mtdna

Fullt Svensk I sinne och Kulturellt.

Själv 100% svensk vad jag vet.

Men borde vara intressant att veta hur du liknar? för att j2 tyder på att din mor har annor från väst-asien!
Citera
2026-08-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drprice
Pursvensk betyder en person som anses vara helt
och hållet svensk, ofta i etnisk eller kulturell mening.
Uttrycket används för att beskriva någon utan känd invandrarbakgrund.

Så, hur mycket "Pursvensk" är ni egentligen?

Gjorde ett DNA-test för några år sedan som visade 98,1% svenskt ursprung. Övriga procentdelar var norge och sameland. Jag är pursvensk i allra högsta grad.
Citera
2026-08-24, 12:16
Medlem
Nattbussen4s avatar
Åh, svenskar får inte vara en folkgrupp bland andra, enkelt och opretentiöst, utan måste bevisa sig och skriva dokument för att få ett existensberättigande, som bara vänstern kan godkänna eller neka.

Avkräv. Avkräv. Avkräv. Tills det går att se att ingen svensk existerar mer än de som vänstern har importerat som så "icke-svenska" som möjligt. Bara då kan svenskar tänkas finnas.

Varför är svensk så provocerande, kan man undra. För att vänsterns projekt kräver att det perverteras och blir laddat för vem som helst att göra anspråk på eller ifrågasätta, och tjänar andra än svenskarna.

Hur ofta ser man judar, somalier, palestinier eller indier få sin identitet skriven inom citattecken?

Det är ett folkmordstänk och riktat mot någon annan grupp hade det setts som oförsvarligt.
Citera
2026-08-24, 12:21
Medlem
Studsbolls avatar
I dylik tråd finns det risk att outa sig om man är oförsiktig. Själv har jag inte DNA testat mig, men min släkt är väldokumenterad sedan 1600-talet och sedan 1675 är släkten svenskfödd, före det finns det en Holländsk herre som rörde runt i grytan.
Citera
2026-08-24, 12:26
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hur långt bak i tiden ska vi gå? Hur många generationer?
Är jag pursvensk när jag härstammar från vallonerna?

Din förmoder särade för en svartmuskig sydeuropé. Vad tänker du själv?
Citera
2026-08-24, 12:37
Medlem
Har spårat mina förfäder till 1600 talet och dittills var alla svenskar.
Min farmors farfars pappa var gift med en norsk kvinna, det är det enda vad jag vet
Citera
2026-08-24, 12:53
Medlem
stigenhems avatar
Så långt tillbaka det har gått att släktforska (1500 talet)
Citera
2026-08-24, 13:10
Medlem
GastonLeMans avatar
Javisst! Pursvensk här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in