2026-08-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Hur var det nu, när dömdes han eftersom AB postar bild
Allmänintresset trumfar numera allt såna här gånger. För ett antal år sedan satt redaktionerna och fegade, väntade in att en utländsk kanal/tidning hade tagit upp känsliga fall. Sedan blev ursäkten magiskt att nyheten är redan ute, vi kan haka på med namn och detaljer.

Men det var då.
Citera
2026-08-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Ingen slm tycker det e intressant att han använde samma hjälm och ett gitarr fodral precis som i Örebro?
Har tagits upp så vad är nytt. Likheten är knappast slumpmässig, nej. Gitarrfodral är praktiskt för långa föremål, uppenbarligen.

Redan trettiotalets gangsters under förbudstiden använde fiolfodral till sina Thompson ”typewriters”. Gammal tradition.
Citera
2026-08-24, 09:51
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sologa
Aftonbladet har tidigare rapporterat om hur hans uppväxt kantats av våld och hot. Bland annat tvingades han att träna kampsport mot sin vilja, gick på tvångsdiet pga viktklass och fick inte använda glasögon när han behövde det. Pappan vägrade sonen att göra NPF utredning som erbjöds mm.
18-åringen var familjehemsplacerad sedan en tid tillbaka. Förra året beslutade förvaltningsrätten att 18-åringen skulle få vård enligt lagen om vård av unga, LVU.
Vilken familjeidyll...
Inte alla barn spårar ut på detta sätt, men skulle säga att majoriteten av ungdomar på glid har denna bakgrund. Så ja, här har föräldrarna ett ansvar som de inte lyckats med.

Pappan gav muntligen tillåtelse till en utredning. Vem eller vilka som misslyckades med den skriftliga tillåtelsen låter jag vara osagt.

Man måste vara lite försiktig när det gäller en person som sannolikt har en eller flera diagnoser. Man kan inte ens lita på att saker som kommit fram i soc utredningar visar hela sanningen.

Jag tar ett exempel: En flicka med autism behöver glasögon. Föräldrarna tar med henne till optikern där hon får välja fritt bland bågarna. Men konstigt nog så försvinner de i skolan. Det här upprepas fyra gånger till.

Till slut får föräldrarna ett brev från soc. Varför låter ni inte flickan bära glasögon? Efter uppvisande av kvitton på alla glasögon kommer sanningen fram. Tjejen hade stampat sönder glasögonen och slängt dem i en container då hon skämdes för att bära glasögon i skolan. Hon valde att ljuga och skylla på föräldrarna istället.

Hur många par glasögon ska föräldrarna köpa som sen bara stampas sönder?

Jag säger inte att det gått till så i det här fallet men vill ändå veta vad pappan har att säga.
Citera
2026-08-24, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag håller med dig! Eventuell mobbing och relationsproblem är bra många gånger fler vanliga motiv vid mord.

Du skriver i dina kommentarer att man inte ska peka ut något/ någon innan vi vet mer
Sen påstår du att mobbning är en direkt orsak till mord
Försök att vara lite konsekvent i ditt resonemang
(Det blir lite som att misshandla en person och skylla misshandeln på den som blir misshandlad)
Alla mördare och våldsmänniskor är inte heller mobboffer. Är kanske oftare tom de som har mobbat

I Sverige beräknas mer än 50 000 barn bli kränkta och mobbade i skolan varje dag.
Alla mobbade blir varken mördare eller våldsmänniskor

I detta fallet handlar det nog mer om våld i hemmet och dåliga förebilder ibland vuxna, för hans del
Isolering och ev. påverkan igenom chattar på konstiga forum
Senast redigerad av Max1494 2026-08-24 kl. 10:00.
Citera
2026-08-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Har tagits upp så vad är nytt. Likheten är knappast slumpmässig, nej. Gitarrfodral är praktiskt för långa föremål, uppenbarligen.

Redan trettiotalets gangsters under förbudstiden använde fiolfodral till sina Thompson ”typewriters”. Gammal tradition.

Jag tycker det är intressant iaf, i och med att han har hjälm så skulle det kunna varit vem som helst.

Tror hjälmen är radiostyrd , mind control hjälm
Citera
2026-08-24, 09:58
Medlem
Durochmolls avatar
Den mördade tjejen och de tre allvarligt skadade killarna har tydligen utländsk härkomst. Samtidigt som mördaren hyllar Afs. Jackie Arklöv och John Ausonius hatade också invandrare.
Citera
2026-08-24, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaknytet
Namn på TikTok kontot ?

E*26brinell

*=E
Citera
2026-08-24, 10:03
Medlem
Man ser på bilderna att det är väldigt mycket ickesvenskar på skolan. Babbar tycks vara i majoritet.

Denna tråd har mer än 9,5 miljoner visningar. Konstigt om hela Sverige har varit inne på Flashback bara för detta?
Citera
2026-08-24, 10:07
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Du skriver i dina kommentarer att man inte ska peka ut något/ någon innan vi vet mer
Sen påstår du att mobbning är en direkt orsak till mord
Försök att vara lite konsekvent i ditt resonemang
(Det blir lite som att misshandla en person och skylla misshandeln på den som blir misshandlad)
Alla mördare och våldsmänniskor är inte heller mobboffer. Är kanske oftare tom de som har mobbat

I Sverige beräknas mer än 50 000 barn bli kränkta och mobbade i skolan varje dag.
Alla mobbade blir varken mördare eller våldsmänniskor

I detta fallet handlar det nog mer om våld i hemmet och dåliga förebilder ibland vuxna, för hans del
Isolering och ev. påverkan igenom chattar på konstiga forum

Jag skrev att mobbning och relationsproblem är vanligare motiv vid såna här händelser än politiska motiv.

Jag håller med om att större fokus borde ligga på mobbning än vad det gör. Tyvärr hör man för ofta att det är den mobbade som får byta skola och eller flytta. Mobbaren får vara kvar.

Självklart blir inte alla som varit utsatta för mobbning våldsamma, tvärtom tycker jag mig se att de växer upp med lite större empatisk förmåga än vanligt.
Citera
2026-08-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Den mördade tjejen och de tre allvarligt skadade killarna har tydligen utländsk härkomst. Samtidigt som mördaren hyllar Afs. Jackie Arklöv och John Ausonius hatade också invandrare.

Du ska se att man även denna gång hittar man bortförklaringar på ytan och påstår att det inte är ett rasist-dåd. Problemet med det är att man inte vill veta orsaken, utan sopar alla spår under mattan
Citera
2026-08-24, 10:09
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Gm måste ha mått fruktansvärt dåligt och utan att ha fått någon adekvat hjälp av vuxenvärlden. Skolan har definitivt ett ansvar här. Är man lika dåliga fortfarande som förr på att upptäcka och ta itu med mobbning? Föräldrarna kanske inte visste eller stod maktlösa. Mobbare är i mitt tycke de som bär ansvaret, förutom de vuxna runtomkring gm. Mobbning förstör liv. De flesta mobboffer förblir tysta, utvecklar självskadebeteenden osv. Varför såg ingen signalerna? Nu har gm förstört både sitt eget liv och andras (jag hoppas dock att både pojken/gm och offren får den hjälp de behöver och det är ofattbart sorgligt att en ung flicka mist livet). Glöm inte att även gm är ett offer i detta fall.

Egentligen tycker jag att offerperspektivet är mer relevant och intressant. Att en ung flicka mördas finns det inga förmildrande omständigheter för. Trots allt är det många barn med trassliga hemförhållanden och även som är mobboffer som växer upp och klarar sig. De blir inte mördare.

MGM blir en riktig nitlott för samhället. Han har berövat oss offret och hennes arbetsinsats i framtiden, skulle hon inte bli läkare? Dessutom är kostnaden per dygn i fängelser enligt Kriminalvården 4110 kronor. På 20 år blir det 365•20•4110=30 miljoner kronor! Till detta kommer offrens lidande….

Ibland önskar man att han hade fått en direkt abrupt slut, kanske med ett ”suicide by cop”.
Citera
2026-08-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sologa
Ja, dagens ungdomar.. Men jag vill veta mer om psykpappan! Han som bär skulden för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Det är GM som bär skulden.

Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Finns väl en fylltant (finska,va?) till morsa som hållit sig undan också.

Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Och föräldrar så klart.

Icke att förglömma socialtjänsten. Var höll de hus under alla dessa år? Enligt handlingarna ville GM kvarstanna i fosterhemmet efter att ha varit där en tid. Ville han verkligen flytta till eget boende när han fyllde 18? Eller blev han tvungen då fosterhemmet inte längre skulle få ersättning i och med att han saknade NPF-diagnos? Eller får fosterhem fortsatt betalt fastän ungdomen saknar NPF-diagnos och har blivit myndig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in