Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
Det är rent skitsnack att Ryssland styckar tvättmaskiner för att använda kretskort/processorer för diverse vapen.
1. Det finns inte tillräckligt med tvättmaskiner för att täcka behoven.
2. Hur ser logistiken ut för alla tvättmaskiner som ska styckas, var kommer de ifrån? Hur fraktas de? Var hittar de alla?
3. Det finns en myriad av olika tvättmaskiner och många har olika komponenter så att anpassa varje tvättmaskinsmodell är en massa jobb för lite nytta.
4. Varför just tvättmaskiner?
5. Ryssland har goda relationer med megaproducenten Kina och kan enkelt beställa komponenter från Kina. Faktum är att Kina förser båda sidor med komponeneter.
Jo, jag håller med dig där. De bilder vi har sett där ryska soldater snor tvättmaskiner och annat beror på att de sålde det vidare för pengar. Det finns videos där det sattes upp andrahandsmarknader i Vitryssland där stulna saker såldes. Så att de stulna hushållsmaskiner i Ukraina användes i vapen tror inte jag heller på. Men ett tecken på hur fattiga ryska soldater är.
Men faktum är man finner mycket elektronik från amerikanska bolag i ryska missiler. Kretskort från exempelvis Texas Instruments har varit vanlig i exempelvis ryska missiler och helikoptrar. Jag är helt säker på att Texas Instruments aldrig någonsin skulle sälja sina kretskort och komponenter till rysk militär industri så du får gärna komma med en förklaring till varför de sitter där. Och då pratar vi om chip och kretskort tillverkade efter 2022.
Troligtvis så köper Ryssland civila maskiner som exempelvis hushållsmaskiner som de sedan demonterar och tar komponenter ifrån.
https://cepa.org/article/western-chips-power-russias-war/
Citat:
Russian engineers are also reportedly harvesting microcontrollers and memory chips from imported dishwashers, refrigerators, and other white goods. These appliances often reach Russia via parallel imports through Central Asian states, which have seen huge spikes in EU exports of electronics and appliances.
Kina tillverkar säkert en del komponenter också men då sitter inte "Texas Instruments" logon på dem.