"En myndighet får även verkställa ett beslut omedelbart om ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver det. Myndigheten ska dock först noga överväga om det finns skäl att avvakta med att verkställa beslutet på grund av
https://lagen.nu/2017:900#R36
Frågade Googles AI "vad är exempel på mycket ingripande verkningar för enskild i myndighetsbeslut?". Svaret hänvisade tyvärr inte till några källor så ta det med en nypa salt, men svaret var följande:
Jag sa tidigare att Omedelbar verkan borde vara det enda logiska, men om man utgår från ovanstående så ställer jag mig tyvärr i andra ringhörnan. Att IMYs beslut begränsar Gunnar Axéns (och Co) försörjning är kanske tillräckligt för att de ska låta verksamheten fortsätta tills hela överklagandeprocessen är avslutad. Oootroligt deppigt i så fall.
- att beslutet medför mycket ingripande verkningar för någon enskild,
- att verkställigheten inte kan återgå om ett överklagande av beslutet leder till att det upphävs, eller
- någon annan omständighet."
https://lagen.nu/2017:900#R36
Frågade Googles AI "vad är exempel på mycket ingripande verkningar för enskild i myndighetsbeslut?". Svaret hänvisade tyvärr inte till några källor så ta det med en nypa salt, men svaret var följande:
Citat:
Exempel på mycket ingripande verkningar för en enskild i ett myndighetsbeslut är åtgärder som djupt inskränker den personliga friheten, ekonomin eller grundläggande rättigheter, såsom frihetsberövanden, omhändertaganden av barn, eller tvångsåtgärder inom psykiatrin. Exempel på ingripande beslut
- Omhändertagande av barn enligt LVU (lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga).
- Tvångsvård inom psykiatrin enligt LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård).
- Frihetsberövande eller anhållande av polisen eller åklagare.
- Krav på tvångsmedel som husrannsakan eller beslag i en brottsutredning.
- Vräkning eller avhysning från en bostad efter beslut av Kronofogden.
- Återkallelse av körkort eller näringstillstånd som drabbar försörjningen.
Jag sa tidigare att Omedelbar verkan borde vara det enda logiska, men om man utgår från ovanstående så ställer jag mig tyvärr i andra ringhörnan. Att IMYs beslut begränsar Gunnar Axéns (och Co) försörjning är kanske tillräckligt för att de ska låta verksamheten fortsätta tills hela överklagandeprocessen är avslutad. Oootroligt deppigt i så fall.