2026-08-23, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Nej länka gärna
Leta i denna tråd efter senaste veckan ungerfär
Citera
2026-08-23, 14:56
Medlem
TarmeBaisses avatar
Fattar fortfarande inte hur det hela gick till. Förstår att det är svårt att höra ett fartyg när det blåser, vågorna slår mot skrovet och motorn är igång men hur kunde inte föraren av fritidsbåten se det stora lastfartyget? Solen hade ju inte gått ner. När jag seglade så höll jag utsikt hela tiden. Konstigt också att de var två vuxna ombord men ingen såg fartyget. Ska man sova får man lägga sig i någon naturhamn eller vid en brygga.

Är så förvirrande hela denna tragiska situationen.
Citera
2026-08-23, 15:19
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Därtill gäller, som jag förklarat och visat med professor Allens artikel, regel 9b FÖRE regel 13.
Inte "istället för", inte "trumfar", utan "före."

Det är du som missförstår. Regel 9 gäller tidsmässigt innan fartyget blir upphunnet. När fartyget väl är upphunnet, trumfar regel 13 regel 9. Det är tidsmässig skillnad för när de gäller.

Ett fartyg är inte upphinnande, bara för att man kan se det bakifrån.
Senast redigerad av GundeS 2026-08-23 kl. 15:26.
Citera
2026-08-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse
Fattar fortfarande inte hur det hela gick till. Förstår att det är svårt att höra ett fartyg när det blåser, vågorna slår mot skrovet och motorn är igång men hur kunde inte föraren av fritidsbåten se det stora lastfartyget? Solen hade ju inte gått ner. När jag seglade så höll jag utsikt hela tiden. Konstigt också att de var två vuxna ombord men ingen såg fartyget. Ska man sova får man lägga sig i någon naturhamn eller vid en brygga.

En jämförelse som inte är helt orealistisk, för att förstå hur de i snipan kunde missa fartyget.

Tänk dig att du slår upp ett litet tält, stänger in dig och familjen i tältet, sedan sätter du på en bergsprängare och kör lite death metal på hög volym, och där inne sitter ni. Det motsvarar ungefär att sitta inne under kapellet i snipan med snipans dieselmotorn körandes. Tänk dig sedan att du slagit upp tältet på mitt på en motorväg mitt i natten, och räknar med att det ändå inte kommer några fordon där då. Du kommer inte att höra lastbilen förrän den har kört över dig. Särkilt inte om lastbilen är nästan 100m lång och har motorn längst bak.
Citera
2026-08-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det är du som missförstår. Regel 9 gäller tidsmässigt innan fartyget blir upphunnet. När fartyget väl är upphunnet, trumfar regel 13 regel 9. Det är tidsmässig skillnad för när de gäller.

Fint att du förklarar det så att du visar att det jag påstår är helt korrekt, och att det fortfarande är du som inte förstår.

Regel 9 gäller som sagt hela tiden, och till och med långt innan fartygen ens är i sikte. Det är först när snipan väl blir upphunnen, och redan har brutit mot regel 9b, som fartyget blir skyldigt att följa regel 13, men regel 13 "trumfar" INTE regel 9. Regel 9 gäller fortfarande. Snipan har hela tiden varit och är fortfarande skyldig att följa regel 9b. Att skeppet också är skyldigt att följa regel 13, påverkar INTE snipans skyldighet att följa regel 9b.

Jag förklarar det för sjuttiotolfte gången, detta framgår MYCKET TYDLIGT av regel 8f 1 och 2.
Citera
2026-08-23, 15:31
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Fint att du förklarar det så att du visar att det jag påstår är helt korrekt, och att det fortfarande är du som inte förstår.

Regel 9 gäller som sagt hela tiden, och till och med långt innan fartygen ens är i sikte. Det är först när snipan väl blir upphunnen, och redan har brutit mot regel 9b, som fartyget blir skyldigt att följa regel 13, men regel 13 "trumfar" INTE regel 9. Regel 9 gäller fortfarande. Snipan har hela tiden varit och är fortfarande skyldig att följa regel 9b. Att skeppet också är skyldigt att följa regel 13, påverkar INTE snipans skyldighet att följa regel 9b.

Jag förklarar det för sjuttiotolfte gången, detta framgår MYCKET TYDLIGT av regel 8f 1 och 2.

I det här fallet har inte snipan brutit mot regel 9. Om den hade gjort det, har handelsfartyget också brutit mot regel 9.

Om snipan hade varit tvungen att följa regel 9, hade handelsfartyget blivit väjningskyldig som upphinnande, oaktat om snipan brutit mot den eller inte.

Om regel 9 skulle gälla så gäller detta: Först är snipan väjningskyldig. När handelsfartyget väl kommit i kapp blir det fartyget väjningskyldigt.

Det du inte verkar fatta är att vid en kollision, så bryter troligtvis bägge mot en eller flera regler.

Du hade ett exempel: Köra slalom framför ett fraktfartyg. Då bryter man mot andra regler innan fartyget blir väjningsskyldig. Dessutom bryter man mot gott sjömannaskap.
Senast redigerad av GundeS 2026-08-23 kl. 16:11.
Citera
2026-08-23, 15:38
Medlem
GundeSs avatar
Citat:

Regel 9 gäller som sagt hela tiden, och till och med långt innan fartygen ens är i sikte.

Att regel 9 gäller innan fartygen ens är i sikte har du bara hittat på.
Citera
2026-08-23, 18:07
Medlem
Citat:

Det finns inget i regel 9b som utgör en skyldighet när ett annat fartyg inte är närvarande. Att regeln gäller i alla siktförhållanden gör dock att skyldigheten finnes vare sig fartyg är i sikte, mistlur höres eller AIS/radareko finnes.

I samma nedsatta siktförhållanden krävs det också av upphinnande fartyg vidtar åtgärder om de inte har nog fritt vatten att köra om (regel 9e)
Citera
2026-08-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Att regel 9 gäller innan fartygen ens är i sikte har du bara hittat på.
Veri misstolkar medvetet att Regel 9 gäller I alla siktförhållanden. Det innebär ju bara att man har skyldigheter oavsett om man hör en mistlur eller ser ett AIS-track.

Du har helt rätt att det inte finns några skyldigheter innan det uppstår en situation..
Citera
2026-08-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse

Det är svårt att göra korrekt avstånds bedömning och bedömning av hastighet på ett fartyg där du bara ser fören. Det kan mycket väl vara så att AO såg fartyget men helt missbedömde hur snabbt det skulle komma ikapp dem.

Jämför med när du kör bil. Du sneglar då och då i backspegeln för att ha koll på ankommande bilar. Kör då en bil mycket snabbare än vad du tror, då är den ikapp dig innan du ens hinner se att den kör så snabbt.
Citera
2026-08-23, 18:37
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är svårt att göra korrekt avstånds bedömning och bedömning av hastighet på ett fartyg där du bara ser fören. Det kan mycket väl vara så att AO såg fartyget men helt missbedömde hur snabbt det skulle komma ikapp dem.

Jämför med när du kör bil. Du sneglar då och då i backspegeln för att ha koll på ankommande bilar. Kör då en bil mycket snabbare än vad du tror, då är den ikapp dig innan du ens hinner se att den kör så snabbt.
Med den skillnaden att det i detta fall fanns mycket gott om tid att evaluera situationen. Tiden användes till annat. Bloggande?
Senast redigerad av snigel1 2026-08-23 kl. 18:41.
Citera
2026-08-23, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Ju mer osäker man är och framförallt ju större fartyg man ser desto mer frekvent håller man god uppsikt eller hur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in