2026-08-23, 04:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Om det verkligen skulle ske gradvis, så borde ju pingviner till slut utveckla strategier främst genetiskt som respons på detta nya hot, men det känns som att det skulle bli en väldigt långt utdragen process med många uppätna pingviner som följd i så fall. Känns inte värt det. Jag gillar pingviner mer än isbjörnar.
Jag tror att bara en eller två isbjörnar skulle decimera Antarktis pingvinpopulation på nolltid. Nog för att det finns pingviner som är ganska stora men dom skulle ändå bara vara en munsbit för en isbjörn.
Citera
2026-08-23, 07:00
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Nej tack, det är mer eller mindre aldrig bra när människan mixtrar med ekosystem. Jag skulle för pingvinernas skull inte vilja skicka en massa isbjörnar dit. Vore en riktigt tragedi om pingvinerna skulle försvinna eller bli utrotningshotade.

Leopardsäl som är nuvarande toppredator, skulle heller inte må så bra.
Citera
2026-08-23, 08:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast Nordpolen är bara ett stort istäcke medans Sydpolen är en faktisk kontinent som det råkar ligga is ovanpå.

Det finns däremot ekologiska skäl till varför det skulle vara dumt att flytta isbjörnarna från norr till söder.
Vart kommer de första isbjörnarna ifrån?
För sex miljoner år sedan var nordpolen isfri.
Var det några brunbjörnar som flyttade dit och fastnade på ett isflak?
Citera
2026-08-23, 08:10
Avstängd
kyrkstockens avatar
Jag såg på ett program från norra kanada.

Isbjörnar har börjat para sig med brunbjörnar. Jag det funkar tydligen.
Citera
2026-08-23, 10:58
Medlem
BernardLoutres avatar
Är det verkligen sant att isen smälter och isbjörnarna är hotade? Finns det någon säker källa på det (mer än Greta som numera är upptagen på annat håll)?
Citera
2026-08-23, 13:16
Medlem
Tranquility Bass avatar
Att tillföra nya arter i en främmande miljö brukar sällan fungera bra, bara att se Australien som exempel. Låt naturen ha sig gång. Har någon ens frågat isbjörnarna? Vill de flytta till andra sidan jordklotet? Hur skulle de tas emot? Kommer pingvinerna att starta kravaller och anordna rasistiska demonstrationer?
Citera
2026-08-23, 15:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vart kommer de första isbjörnarna ifrån?
För sex miljoner år sedan var nordpolen isfri.
Var det några brunbjörnar som flyttade dit och fastnade på ett isflak?

De delade upp sig för kanske 400 000 år sedan, och är så nära släkt att de kan få fungerande avkomma. I DNA kan man därför se att det finns björnar som inte är renrasiga eller vad fan man ska säga.
Citera
2026-08-23, 15:44
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De delade upp sig för kanske 400 000 år sedan, och är så nära släkt att de kan få fungerande avkomma. I DNA kan man därför se att det finns björnar som inte är renrasiga eller vad fan man ska säga.
Det är ju lite svårt att begripa hur de fick för sig att välja just Nordpolen.
Citera
2026-08-23, 16:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är ju lite svårt att begripa hur de fick för sig att välja just Nordpolen.

Några björnar måste ju ha sett att det fanns en massa käk på isen och med tiden klarat av att jaga dem bättre och bättre.

De lurpassar vid hål, de letar upp sälar på isen och de sniffar sig fram till sälbon, tar sig ner och käkar ungar.

När BBC spelade in the hunt fick de ingen riktigt bra position för att filma, så de flyttade på sig, men det fungerade inte. Isbjörnen dök upp där de inte trodde att den skulle vara, så de flyttade på sig igen. Visst skulle de få en bra film på en isbjörn som jagar säl.

Efter flera förflyttningar, där isbjörnen fortsatte att vara på ställen som de inte alls hade gissat på, kom de på att...

isbjörnen hade hittat något nytt och exotiskt på menyn.

Det var filmteamet som var jagat
Citera
2026-08-23, 16:07
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
du tror inte snön smälter där nere också? ärthjärna
Ärthjärna kan Du va själv. Sydpolen har dock landmassa Din inkrökte parasit
Citera
2026-08-23, 16:09
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Är det verkligen sant att isen smälter och isbjörnarna är hotade? Finns det någon säker källa på det (mer än Greta som numera är upptagen på annat håll)?
Det lär ju vara så. Frågan jag ställer om det går att förflytta isbjörnarna till sydpolen. Där är landsmassa på sydpolen medan nordnpolen endast består av vatten
Citera
2026-08-23, 16:10
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag såg på ett program från norra kanada.

Isbjörnar har börjat para sig med brunbjörnar. Jag det funkar tydligen.
Tecken på att något händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in