2026-08-23, 13:06
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpen2000
Även efter kramen så har Simona gått ut och sagt att hon inte gillar SD fullt ut, så jag vet inte om det är att sticka kniven i ryggen bara för att man inte vill hjälpa med stödröster till ett parti som är misstänksamma mot dem. Det är inte bara en utan en hel del Liberaler som genom åren har satt sig på tvären gentemot SD. Finns säkert olika anledningar till att Åkesson kommenterade som han gjorde. En orsak kan säkert vara att han ser det bara som en tillfällig lösning som inte ens säkert bär frukt. Det är ett viktigt val, det viktiga för Åkesson är att hans sida vinner, inte att L klarar riksdagsspärren. I hans värld så är det bättre om L lägger sina röster på något av de andra höger partierna. Och efter valet så kan L försöka bygga upp sitt Parti igen.

Har förklarat detta oräkneliga ggr.

Faller L så faller Tidö.

Faller Tidö så kommer SD aldrig att sitta i regering.

Det blir mittenregeringar framöver.
Citera
2026-08-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Har förklarat detta oräkneliga ggr.

Faller L så faller Tidö.

Faller Tidö så kommer SD aldrig att sitta i regering.

Det blir mittenregeringar framöver.
Inte om L väljare röstar på M, KD eller SD. Samma antal röster fast i partier som klarar riksdagsspärren. Det är väl en enorm chansning att stödrösta på L, når man inte upp till spärren är rösterna värdelösa.
Citera
2026-08-23, 13:23
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Inte om L väljare röstar på M, KD eller SD. Samma antal röster fast i partier som klarar riksdagsspärren. Det är väl en enorm chansning att stödrösta på L, når man inte upp till spärren är rösterna värdelösa.

Chansning?

Snarare enda alternativet.

Trodde jag förklarat detta???

L har ca 2% mittenväljare som inte kommer rösta på något annat än L, då får man förhålla sig till det.

Alternativet har jag redogjort för = SD kommer aldrig att ingå i någon regering om Tidö faller.

Det blir mittenregeringar fr o m nu.
Citera
2026-08-23, 13:25
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
De som lämnat L har gjort det för att de uppfattar det som ett ideologiskt förräderi att L hånglar med SD. De lär knappast då gå till de partier som sedan länge runkat av Jimpa dagligen och stundligen.
Citera
2026-08-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
De som lämnat L har gjort det för att de uppfattar det som ett ideologiskt förräderi att L hånglar med SD. De lär knappast då gå till de partier som sedan länge runkat av Jimpa dagligen och stundligen.
Om de lämnat L så lär de ju inte rösta på L heller, de rösterna är redan förlorade. Det är ju de kvarvarande i L som kanske inte hyser samma agg till SD eller de två andra partierna som jag pratar om. Även om SD behöver fler röster så gissar jag på att de inte vill ha in Jimmie och SD hatande fd liberaler som medlemmar i partiet. Det skulle vara en extremt dum och kortsiktig lösning.
Citera
2026-08-23, 13:54
Medlem
OliverCromwells avatar
Åkesson kommer att frågas ut av SVT ikväll. Det här kommer att bli huvudämnet av allt att döma.

L är SD:s främsta politiska motståndare.

Bra att Åkesson förtydligar detta.
Citera
2026-08-23, 13:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Håller ni med Åkesson?

Vad innebär den här tydliga signalen?

Är det nu upp till M och KD?

Men Åkesson och Mohamsson kjamades så sött , har kärleken gått i kras ?
Citera
2026-08-23, 14:11
Medlem
Ratads avatar
Min teori är att de som är kvar av L:arna går till C och MP med en handfull till S och M. Väljare och medlemmar brukar tar ett steg i taget åt olika håll.

Inga liberaler kommer hoppa till SD som fortsatt kommer att vara en maktfaktor med sina 20 procent av väljarkåren. Oavsett vem som styr.
Citera
2026-08-23, 14:37
Medlem
BombaySaphires avatar
Åkesson:

Citat:
”Låt mig göra detta klart, en gång för alla. Vill man ha mer av SD-politik så röstar man på SD. Vill man ha L-politik, dvs i praktiken mindre SD-politik, så röstar man på L.”

https://www.expressen.se/nyheter/politik/akesson-skarpa-uppmaning-tar-avstand-fran-l-varit-en-bromskloss/
Citera
2026-08-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Åkesson:

https://www.expressen.se/nyheter/politik/akesson-skarpa-uppmaning-tar-avstand-fran-l-varit-en-bromskloss/

Då så!

Nu inväntar vi alla sd-nötter som ska gå emot den fete och stödrösta ändå
Citera
2026-08-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Åkesson förklarar det är borgarnas ansvar om de vill stödrösta på L eller inte.

Håller ni med Åkesson?

Vad innebär den här tydliga signalen?

Är det nu upp till M och KD?

Inget konstigt med det Jimmie signalerar, Ulf Kristersson har sagt samma sak. En partiledares uppgift är att maximera antalet röster till det egna partiet, sen att Tidö är rökta om Liberalerna åker ut verkar inte bekymra Åkesson.....

För egen del ser jag gärna att Simona har en tyngre ministerpost än Jimmie. Tyvärr tänker partierna bara på sitt eget bästa mer än Sveriges bästa.
Citera
2026-08-23, 15:55
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Inget konstigt med det Jimmie signalerar, Ulf Kristersson har sagt samma sak. En partiledares uppgift är att maximera antalet röster till det egna partiet, sen att Tidö är rökta om Liberalerna åker ut verkar inte bekymra Åkesson.....

För egen del ser jag gärna att Simona har en tyngre ministerpost än Jimmie. Tyvärr tänker partierna bara på sitt eget bästa mer än Sveriges bästa.

Det bästa för Sverige vore att L åker ur Riksdagen och aldrig kommer tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in