2026-08-23, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Absolut, men är man sjuk så är man.
Frågan här är varför inte hennes man ex regerade med att ta över ansvaret helt för barnen, eller andra i hennes närhet.

Jag håller med om att vården och hennes anhöriga borde ha tagit ett ännu större ansvar. Utifrån den bild jag har av henne så anser jag dock inte att hon själv tagit alla de nödvändiga steg som behövs heller för att skydda barnen. Har man förmågan att själv reflektera över sina egna känslor kring att vilja döda sina egna barn så borde man även kunna ha förmågan att själv hitta en lösning där man inte längre utgör någon fara för barnen. Hon verkar ju ha uppträtt "normalt" för det mesta, eftersom man kunde ha normala konversationer med henne. Bortsett från sina psykotiska episoder, och hon var som sagt själv medveten om sin egen problematik.
Citera
2026-08-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Jag håller med om att vården och hennes anhöriga borde ha tagit ett ännu större ansvar. Utifrån den bild jag har av henne så anser jag dock inte att hon själv tagit alla de nödvändiga steg som behövs heller för att skydda barnen. Har man förmågan att själv reflektera över sina egna känslor kring att vilja döda sina egna barn så borde man även kunna ha förmågan att själv hitta en lösning där man inte längre utgör någon fara för barnen. Hon verkar ju ha uppträtt "normalt" för det mesta, eftersom man kunde ha normala konversationer med henne. Bortsett från sina psykotiska episoder, och hon var som sagt själv medveten om sin egen problematik.
och kan man göra det om man lider av allvarlig depression?
Är inte just handlingsförlamning en av de större konsekvenserna av depression?

Och jag tror ingen som inte redan varit med om nu ex. en psykos fattar vad det innebär, alltså kan inse riskerna INNAN.

Hon förstod ATT hon var sjuk. Men hon förstod förmodligen itne alls att hon var så sjuk att hon de facto skulle kunna mörda sina barn.
Citera
2026-08-23, 14:37
Medlem
Citat:
Well du, det är så många fall med män som dödar till höger och vänster så minns inte det fall du pratar om.

Det jag avsåg är att så fort det är kvinnliga mördare oavsett vem och hur de mördat och skälet så är det ett större medialt intresse än när män gör det och säkerligen även större del hat. med det sagt betyder ju inte att manliga mördare inte får nån uppmärksamhet eller hat alls.

En del manliga förövare åker ju till och med på däng inne i fängelset för att brottet anses vara så pass vidrigt att även andra fångar känner avsky mot förövaren. Så jag håller inte med om att kvinnor som mördat alltid får mer hat.
Citera
2026-08-23, 14:44
Medlem
Citat:
och kan man göra det om man lider av allvarlig depression?
Är inte just handlingsförlamning en av de större konsekvenserna av depression?

Och jag tror ingen som inte redan varit med om nu ex. en psykos fattar vad det innebär, alltså kan inse riskerna INNAN.

Hon förstod ATT hon var sjuk. Men hon förstod förmodligen itne alls att hon var så sjuk att hon de facto skulle kunna mörda sina barn.

Känner man lust att mörda sina barn och känner oro för dessa känslor och kan uttrycka dessa känslor så tycker jag det är rimligt att anta att man även har förmågan att göra något åt det. Men visst det går att diskutera detta hur mycket som helst hur mycket ansvar en person själv har vid psykisk ohälsa, det är väl där våra åsikter går isär. Hur mycket som är ens eget ansvar och hur mycket som är andras ansvar. Men detsamma går att argumentera för till exempel Mijailo Mijailović. Att psykiatrin borde ha gett honom tvångsvård istället för att låta honom gå fri på gatorna.

Men utifrån vad du skrivit i denna tråd så.är det tydligt att du dömer män och kvinnor med liknande problematik utifrån 2 olika måttstockar.
Senast redigerad av Motstroms 2026-08-23 kl. 14:49.
Citera
2026-08-23, 14:54
Medlem
Citat:
En del manliga förövare åker ju till och med på däng inne i fängelset för att brottet anses vara så pass vidrigt att även andra fångar känner avsky mot förövaren. Så jag håller inte med om att kvinnor som mördat alltid får mer hat.

Och du tror inte att kvinnor åker på däng i kvinnofängelser?
Citera
2026-08-23, 15:06
Medlem
Citat:
Och du tror inte att kvinnor åker på däng i kvinnofängelser?

Jo det förekommer säkert. Men jag tycker man mest hör talas om män som åkt på däng pga deras vidriga brott.
Citera
2026-08-23, 15:07
Medlem
Citat:
Känner man lust att mörda sina barn och känner oro för dessa känslor och kan uttrycka dessa känslor så tycker jag det är rimligt att anta att man även har förmågan att göra något åt det. Men visst det går att diskutera detta hur mycket som helst hur mycket ansvar en person själv har vid psykisk ohälsa, det är väl där våra åsikter går isär. Hur mycket som är ens eget ansvar och hur mycket som är andras ansvar. Men detsamma går att argumentera för till exempel Mijailo Mijailović. Att psykiatrin borde ha gett honom tvångsvård istället för att låta honom gå fri på gatorna.

Men utifrån vad du skrivit i denna tråd så.är det tydligt att du dömer män och kvinnor med liknande problematik utifrån 2 olika måttstockar.

Återigen var har du läst att hon kände lust att mörda dagar eller veckor innan?

Återigen Mijailović bedömdes inte lida av nån psykos under brottet, i vart fall inte i det material jag läst om just det fallet. Han beskriver själv att han drivits av politikerhat.

Du har säkert andra fall där män begått brott under psykos, och jag tänker lika om dem som jag tänker om kvinnliga psykosfall, att de som människor faktiskt inte kan hållas ansvariga i det fallen utan bör dömas till rättspsyk.
Mig veterligen så dömdes Mijailović inte till rättspsyk, men var väl nått fram och tillbaka där? minns inte.

Och fakta kvarstår....psykiska lidelser som är mer typiska för män tas på större allvar än sådana som yttrar sig hos kvinnor. Förmodligen för att män är mer utåtagerande än kvinnor samt! att män genom historien utgjort normen. En man med psykisk sjukdom är en risk för omgivningen, medan dito kvinna mest är en risk för henne själv. Div av medicinsk forskning har bedrivits på män och inte kvinnor. Kvinnors lidande tas inte på allvar...
Hjärtinfarkt, ADHD är ju ett bra exempel på just detta
Tjejer/ kvinnor som lider av detta och hur det yttrar sig hos just tjejer/ kvinnor är ju först något som dykt upp och forskats på senaste tiden.

Förlossningsdepression har varit känt länge....men inte tagits på nått större allvar.
Vilket alltså visar sig i just detta fall i USA.

Och skälen till att kvinnorna sluter upp bakom GM i detta fall är just detta.
och INTE att de tycker det är superhäftigt att någon mördar barn.
allright?
kan vii avsluta detta nu.
Senast redigerad av Merapi 2026-08-23 kl. 15:19.
Citera
2026-08-23, 15:22
Medlem
Citat:
Återigen var har du läst att hon kände lust att mörda dagar eller veckor innan?

Återigen Mijailović bedömdes inte lida av nån psykos under brottet, i vart fall inte i det material jag läst om just det fallet. Han beskriver själv att han drivits av politikerhat.

Du har säkert andra fall där män begått brott under psykos, och jag tänker lika om dem som jag tänker om kvinnliga psykosfall, att de som människor faktiskt inte kan hållas ansvariga i det fallen utan bör dömas till rättspsyk.
Mig veterligen så dömdes Mijailović inte till rättspsyk, men var väl nått fram och tillbaka där? minns inte.

Och fakta kvarstår....psykiska lidelser som är mer typiska för män tas på större allvar än sådana som yttrar sig hos kvinnor. Förmodligen för att män är mer utåtagerande än kvinnor. En man med psykisk sjukdom är en risk för omgivningen, medan dito kvinna mest är en risk för henne själv.
Och man har genom tiderna studerat mest mäns fysiska och psykiska lidelser...ADHD är ju ett bra exempel på detta
Tjejer som lider av detta och hur den yttrar sig hos just tjejer/ kvinnor är ju först något som dykt upp och forskats på senaste tiden.

Förlossningsdepression har varit känt länge....men inte tagits på nått större allvar.
Vilket alltså visar sig i just detta fall i USA.

Och skälen till att kvinnorna sluter upp bakom GM i detta fall är just detta.
och INTE att de tycker det är superhäftigt att någon mördar barn.
allright?
kan vii avsluta detta nu.

Ja vi kan absolut avsluta detta. Om du hade varit tydlig med från början att du känner lika stor sympati för män som begår liknande handlingar, och som inte är vid sina sinnens fulla bruk så hade vi kanske kunnat avsluta denna diskussion tidigare.
Citera
2026-08-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ja vi kan absolut avsluta detta. Om du hade varit tydlig med från början att du känner lika stor sympati för män som begår liknande handlingar, och som inte är vid sina sinnens fulla bruk så hade vi kanske kunnat avsluta denna diskussion tidigare.
Om du INTE hade direkt tolkat dessa kvinnors uppvisade stötta till Lindsay som att de skulle hylla att hon mördat barn så hade vi sluppit debattera överhuvudtaget.
Citera
2026-08-23, 15:26
Medlem
Citat:
Om du INTE hade direkt tolkat dessa kvinnors uppvisade stötta till Lindsay som att de skulle hylla att hon mördat barn så hade vi sluppit debattera överhuvudtaget.

Sättet de visar henne stöd ger upphov till denna kritik. Det finns många som håller med mig om att det är osmakligt, och jag står fortfarande fast vid min ståndpunkt gällande detta.
Senast redigerad av Motstroms 2026-08-23 kl. 15:32.
Citera
2026-08-23, 16:18
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Lindsay Clancy fick en psykos och ströp sina 3 barn när hennes man var ute i ett ärende. Hon försökte sedan ta sitt liv igenom att hoppa från ett fönster. Det pågår just nu en trend på sociala medier där främst kvinnor hyllar och visar support för Lindsay. En del av dem uttrycker att de i vissa stunder känt för att göra samma mot sina egna barn.

Här är en video där de klätt sig i rosa och jublar när Lindsay körs till rättegången https://m.youtube.com/watch?v=_QWk3EFasQM&pp=ygUOTGluZHNheSBjbGFuY3k%3D

I samband med detta så pågår det även en trend med kvinnor som filmar sig själva när de får utbrott framför kameran. De står bland annat och kastar isbitar i ett badkar. Samt sitter och håller sina barn. En kvinna skvätter vatten på sin bebis tills bebisen börjar gråta. https://m.youtube.com/watch?v=-v_1paV0UVc

Vad tycker ni? Förtjänar Lindsay Clancy att hyllas? Jag tycker inte det. Jag tycker det är så otroligt osmakligt, och vart är sympatin för de 3 mördade barnen? Visst man kan skylla på mental ohälsa och allt det där. Men jag tror knappast dessa kvinnor hade visat lika mycket sympati om en man gjort samma mot sina 3 barn.

Starta inte en tråd om ett ämne som du är 0 insatt i.
Kvinnorna hyllar inte vad Lindsay Clancy har gjort utan visar att det är många kvinnor som känner med henne då hon blev sviken av vården så som många kvinnor blir. Kvinnan har alltså sökt hjälp, kört sig själv till psykakuten och ringt "suicide hotline" men blivit avvisad. Mannen lämnar sedan henne ensam med barnen efter att hon uttryckt tankar om att vilja skada barnen. Kvinnan har alltså drabbats av en post partum psychosis vilket är ett mycket allvarligt tillstånd.
Kvinnan gjorde allt hon kunde för att få hjälp men tyvärr fick hon inte det vilket ledde till att tre barn är döda.
Kvinnorna visar sitt stöd för att mamman kommer leva med det här resten av sitt liv, det är en tragedi för alla inblandade.
Sen att mannen träffade en ny kvinna väldigt snabbt efter sina barns död och verkar ha rest utomands väldigt snabbt efter morden och haft det trevligt är en annan sak..
Citera
2026-08-23, 16:20
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:

Hur kan du påstå att hon inte gjort allt för att få hjälp?? Hon har ju själv kört sig till psykakuten, blivit avvisad. Varit inlagd fram och tillbaka. Ringt psykakuten, kontakat anhöriga, sagt till sin man, ville ha en nanny som skulle avlasta men mannen avskedade ju nannys väldigt snabbt. Kvinnan har gjort allt! Mannen lämnade henne dock ensam med barnen trots att han visste om hennes tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in