Citat:
Ursprungligen postat av
Motstroms
Känner man lust att mörda sina barn och känner oro för dessa känslor och kan uttrycka dessa känslor så tycker jag det är rimligt att anta att man även har förmågan att göra något åt det. Men visst det går att diskutera detta hur mycket som helst hur mycket ansvar en person själv har vid psykisk ohälsa, det är väl där våra åsikter går isär. Hur mycket som är ens eget ansvar och hur mycket som är andras ansvar. Men detsamma går att argumentera för till exempel Mijailo Mijailović. Att psykiatrin borde ha gett honom tvångsvård istället för att låta honom gå fri på gatorna.
Men utifrån vad du skrivit i denna tråd så.är det tydligt att du dömer män och kvinnor med liknande problematik utifrån 2 olika måttstockar.
Återigen var har du läst att hon kände lust att mörda dagar eller veckor innan?
Återigen Mijailović bedömdes inte lida av nån psykos under brottet, i vart fall inte i det material jag läst om just det fallet. Han beskriver själv att han drivits av politikerhat.
Du har säkert andra fall där män begått brott under psykos, och jag tänker lika om dem som jag tänker om kvinnliga psykosfall, att de som människor faktiskt inte kan hållas ansvariga i det fallen utan bör dömas till rättspsyk.
Mig veterligen så dömdes Mijailović inte till rättspsyk, men var väl nått fram och tillbaka där? minns inte.
Och fakta kvarstår....psykiska lidelser som är mer typiska för män tas på större allvar än sådana som yttrar sig hos kvinnor. Förmodligen för att män är mer utåtagerande än kvinnor samt! att män genom historien utgjort normen. En man med psykisk sjukdom är en risk för omgivningen, medan dito kvinna mest är en risk för henne själv. Div av medicinsk forskning har bedrivits på män och inte kvinnor. Kvinnors lidande tas inte på allvar...
Hjärtinfarkt, ADHD är ju ett bra exempel på just detta
Tjejer/ kvinnor som lider av detta och hur det yttrar sig hos just tjejer/ kvinnor är ju först något som dykt upp och forskats på senaste tiden.
Förlossningsdepression har varit känt länge....men inte tagits på nått större allvar.
Vilket alltså visar sig i just detta fall i USA.
Och skälen till att kvinnorna sluter upp bakom GM i detta fall är just detta.
och INTE att de tycker det är superhäftigt att någon mördar barn.
allright?
kan vii avsluta detta nu.