2026-08-22, 01:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag kommer från en sidoväg. Kommer svänga ut på en större. Till vänster. Jag ser bilen som kommer. Han/hon kommer svänga. Jag kör. Men fan bakom denna som ska svänga kommer en som kör om! Jag såg fan inte denna utan den låg i blindo. Har nog sällan varit närmare en totalkrock. Men den andra var ju mer som en själv. Inte totalt körde om. Utan bromsade direkt.

Men som smäll vems fel vore det? Ska man liksom ta och köra om borde man ju se till att fri väg?
Citera
2026-08-22, 01:48
Medlem
Baptistes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ska man liksom ta och köra om borde man ju se till att fri väg?

Han som höll på att köra om hade ju fri väg tills du körde ut utan att se till att du hade fri väg.

Ditt fel om det inte var högerregeln som gällde där, men eftersom du skriver större väg så skulle du förmodligen köra ut på en huvudled gissar att du hade lämna företrädeskylt (Väjningspliktsmärke) också,
se dig för och kör inte förrän du är säker på att du har "fri väg"
Citera
2026-08-22, 03:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baptiste
Han som höll på att köra om hade ju fri väg tills du körde ut utan att se till att du hade fri väg.

Ditt fel om det inte var högerregeln som gällde där, men eftersom du skriver större väg så skulle du förmodligen köra ut på en huvudled gissar att du hade lämna företrädeskylt (Väjningspliktsmärke) också,
se dig för och kör inte förrän du är säker på att du har "fri väg"

Inte höger! Jo det blir till min bok. Fan min fel! Extremt jävla nära där. För jag missade att det var en bil bakom den som skulle svänga. De andra i bilen tänkte liksom inte på det ens. Men för mig. Där messade jag upp det! Det var ju tur att den andra var som jag. Tänkte att vi anpassar oss...

Blev så paff. Bara Jag såg liksom aldrig den andra bilen. Det kommer blir ner på boken om skit som kan hända när man kör... Det hade varit träff på direkten om den andra inte saktat in. Det vet jag ju. Vilket känns skit eftersom man aldrig varit den som annars anpassat sig.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-08-22 kl. 03:24.
Citera
2026-08-22, 06:20
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag kommer från en sidoväg. Kommer svänga ut på en större. Till vänster. Jag ser bilen som kommer. Han/hon kommer svänga. Jag kör. Men fan bakom denna som ska svänga kommer en som kör om! Jag såg fan inte denna utan den låg i blindo. Har nog sällan varit närmare en totalkrock. Men den andra var ju mer som en själv. Inte totalt körde om. Utan bromsade direkt.

Men som smäll vems fel vore det? Ska man liksom ta och köra om borde man ju se till att fri väg?

Det är ditt ansvar att se dig för så att det är klart, innan du kör upp på vägen. Vad skulle han gjort, strunta i att köra om bara för att någon vid sidan av vägen kanske kör upp på vägen?

Ibland kan det vara dålig sikt men då får man vara mer försiktig helt enkelt, och ta det säkra före det osäkra.
Citera
2026-08-22, 11:36
Medlem
Det är ju omöjligt att svara på utan att veta om det var högerregeln som gällde eller om du hade väjningsplikt/stopplikt?
Citera
2026-08-22, 11:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Utfartsregeln, inte köra om vid korsning, och aktuell skyltning. Aktuell streetview eller skiss?
Citera
2026-08-22, 12:26
Medlem
En bil du är skyldig att väja för måste du fortfarande väja för, även om du inte ser den. Räkna alltid med att det är nån bakom då det är väldigt vanligt att folk som ska svänga kör sakta en längre tid vilket leder till att stressade personer kör väldigt nära bakom dem. Samma sak om du ser en traktor långt bort och tänker att du hinner svänga vänster innan den kommer fram. Mycket stor risk att nån kör om den precis när du svänger ut. Den som kör om kan ju inte heller se dig.
Citera
2026-08-22, 13:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Utfartsregeln, inte köra om vid korsning, och aktuell skyltning. Aktuell streetview eller skiss?

Från väg 70. Upp mot väg 80. Väjnings-tecken fanns i vägen vid utfart. Inga heldragna linjer på 80-vägen som förhindrar omkörning just där. Men just det är ju något att tänka på. Så två fel blev ett helt enkelt.
Citera
2026-08-23, 00:50
Medlem
TS verkade lite packad när han skrev de första inläggen, nästan obegripligt vad han menade….

Hur som helst.
TF har en del lämpliga paragrafer som reglerar det TS yrar om.

1. Är det väjningsplikt så betyder det att man har väjningsplikt mot allt och alla som kommer på den vägen man vill in på, oavsett hur fort de kör (ja nästan de, för det finns undantag från det…) eller om de så kör på fel sida.

2. Utfartsregeln, om blir ungefär som väjningsplikten.

3. Och ytterligare att förare inte får påbörja en manöver om det inte är säkerställt att det är fritt och den kan utföras säkert.

4. Samt att förare inte får hålla högre hastighet, än att man kan stanna på den del av vägen man kan överblicka och de faror eller hinder man kan förutse. Liksom att man ska köra på sådant sätt, eller i tillräckligt låg hastighet vid t ex korsningar etc, så man kan stanna om någon annan råkar göra fel.
Citera
2026-08-23, 07:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
TS verkade lite packad när han skrev de första inläggen, nästan obegripligt vad han menade….

Hur som helst.
TF har en del lämpliga paragrafer som reglerar det TS yrar om.

1. Är det väjningsplikt så betyder det att man har väjningsplikt mot allt och alla som kommer på den vägen man vill in på, oavsett hur fort de kör (ja nästan de, för det finns undantag från det…) eller om de så kör på fel sida.

2. Utfartsregeln, om blir ungefär som väjningsplikten.

3. Och ytterligare att förare inte får påbörja en manöver om det inte är säkerställt att det är fritt och den kan utföras säkert.

4. Samt att förare inte får hålla högre hastighet, än att man kan stanna på den del av vägen man kan överblicka och de faror eller hinder man kan förutse. Liksom att man ska köra på sådant sätt, eller i tillräckligt låg hastighet vid t ex korsningar etc, så man kan stanna om någon annan råkar göra fel.

Det är ju tur att man aldrig ens kommer på tanken att köra just packad. Men japp grejen var ju att detta var extremt. Extremt nära. Inget som handlade om synen heller. Man missade bara en bil som var bakom. Det är sällan eller närmast aldrig som man blivit rädd i trafiken men där blev jag ju det. Sket i brallan närmast.
Citera
2026-08-23, 09:43
Medlem
Citat:
Det är ju tur att man aldrig ens kommer på tanken att köra just packad. Men japp grejen var ju att detta var extremt. Extremt nära. Inget som handlade om synen heller. Man missade bara en bil som var bakom. Det är sällan eller närmast aldrig som man blivit rädd i trafiken men där blev jag ju det. Sket i brallan närmast.

Nu menade jag ju inte att du var packad när du körde, men du skrev ju så vimsigt så man kunde misstänka att du var packad när du skrev om händelsen.

Hur som helst verkar du i detta avseende fungera som människan gör, vilket gör att din upplevelse är ett utmärkt exempel som skulle passa i denna tråd… (FB) Trafiksäkerhetslösningar: Har moderna bilar blivit helt outhärdliga?
I vilken folk gnölar om att moderna bilars förarstödsystem etc är så jobbiga och hävdar att de minsann aaaaldrig skulle kunna råka köra ut framför bilar de ser i en korsning etc. Men ändå trots mina förklaringar och hänvisning till vetenskapen inte fattar att människans sinnen har sina brister och att hjärnan t ex kan ”klippa bort” info i vissa situationer som gör att vi helt enkelt kan missa objekt, t ex en bil, fast den egentligen är fullt synlig och vi tittar åt det hållet. Och detta är just orsaken till att dessa förarstödsystem finns.
Citera
2026-08-23, 11:22
Medlem
Vansterpartiets avatar
Kör inte om en svängande bil om jag ser att det står en bil och vill ut, oavsett om jag har rätt i sak har jag ingen lust att fronta. Samma med att köra ut bara för att första bil ska svänga, bättre att vänta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in