Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Det är ju tur att man aldrig ens kommer på tanken att köra just packad. Men japp grejen var ju att detta var extremt. Extremt nära. Inget som handlade om synen heller. Man missade bara en bil som var bakom. Det är sällan eller närmast aldrig som man blivit rädd i trafiken men där blev jag ju det. Sket i brallan närmast.
Nu menade jag ju inte att du var packad när du körde, men du skrev ju så vimsigt så man kunde misstänka att du var packad när du skrev om händelsen.
Hur som helst verkar du i detta avseende fungera som människan gör, vilket gör att din upplevelse är ett utmärkt exempel som skulle passa i denna tråd…
(FB) Trafiksäkerhetslösningar: Har moderna bilar blivit helt outhärdliga?
I vilken folk gnölar om att moderna bilars förarstödsystem etc är så jobbiga och hävdar att de minsann aaaaldrig skulle kunna råka köra ut framför bilar de ser i en korsning etc. Men ändå trots mina förklaringar och hänvisning till vetenskapen inte fattar att människans sinnen har sina brister och att hjärnan t ex kan ”klippa bort” info i vissa situationer som gör att vi helt enkelt kan missa objekt, t ex en bil, fast den egentligen är fullt synlig och vi tittar åt det hållet. Och detta är just orsaken till att dessa förarstödsystem finns.