Citat:
Ursprungligen postat av
Kammadaj
Jag har råkat ut för ett antal incidenter i malmötrafiken genom åren och den stora skillnaden när det händer något liknande är att svenskar till 75% ber om ursäkt och invandrare nästan uteslutande exploderar, att de skulle be om ursäkt kommer aldrig att hända, men oavsett om vi nu håller oss till själva detta fallet, så är det extrema att inte bara ha kört på en 80-åring utan även efteråt ha slagit ner den drabbade.
Det hela är minst sagt stötande.
Alla ska samsas i trafiken heter det ju. Och det ska köras i en hastighet där du alltid kan stanna i tid. Går sådär ibland. Bra början när ingen ligger döende och tillplattad under ett hjul i alla fall. Kan ju undra om de normala felkällorna spelat in. Ganska många när man tänker efter.
Är folk nyktra, koncentrerade på vad dom håller på med och var dom befinner sig? Håller man åt sidan, går man flera i bredd?
Delade banor med både gång- och cykeltrafik på samma sträckor krånglar till det. Bor inte i Malmö, men går dagligen på banor både markerade och omarkerade med tydliga streck som ska separera trafikslagen och riktningar. Fan heller att en del förstår var man ska trampa resp gå. Minns inte sist jag hörde någon varna och plinga i ringklocka när de tvingas köra nära förbi. Där jag bodde förr var det vanligt att cykla på vanliga trottoaren och inte på (cykel)körbana.
Elsparkcyklar, ja där är det mer fel än rätt och satans fort ska det gå också.
Om alla trafikanter har ljuset på underlättar det att göra rätt mot dem. Syns du inte finns du inte när oturen är framme. Folk på vischan utan lyktstolpar verkar förstå ljus och mörker lite bättre.
Klappa på en kärring nära graven är lågt och får konsekvenser får man hoppas, även om tanten varit snurrig/omdömeslös, rent av vållande. Rätt många offer för tron på det magiska övergångsstället vid det här laget, fotgängare som tror att alla fordon kan stanna på en meter när man klampar rakt ut.
Att på ren rutin be om ursäkt när det tokar till sig, det har vi slutat med. Din procentsats stämmer inte med min erfarenhet. Mer ofta generellt ”såg du inte att jag kom i full fart och skiter i alla andra?”