2026-08-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
busy-signal, om jag skulle dra en slutsats om dig som person enkom baserat på ditt inlägg och ditt sätt att uttrycka dig så måste jag säga att jag blir inte mindre bekymrad å dina eventuella barns vägnar. Hualigen.

Du påminner mig om en person på andra sidan Atlanten som upprepade gånger kritiserats hårt av forskarvärlden och internationella medier för att avfärda eller motsäga vetenskapliga konsensus i frågor som klimatförändringar, miljöpolitik och folkhälsa.

Hans politik och uttalanden underminerar tyvärr evidensbaserad kunskap.

Ett råd i all välmening: tänk på dina eventuella barns bästa och vaccinera dem om det inte gjorts än.

Även om det överlag är hög andel vaccinerade så finns det ändå problemområden som Järna.

Den låga vaccinationstäckningen i Järna beror till stor del på ortens ställning som centrum för den antroposofiska rörelsen, där en skepsis mot konventionella vaccinationer har funnits historiskt. Detta har lett till lägre skydd mot exempelvis mässling och återkommande lokala smittutbrott, vilket Sveriges Radio och SVT Nyheter har rapporterat om genom åren.

Finns även problem med vissa invandrargrupper - främst kommit från krig eller skulle ha fått sprutorna under Covid. Men även 70-talister i sverige kan vara dåligt vaccinerade. Då de ofta fick bara en spruta och då sjunker skyddet med tiden. Du har rätt att Järna är en hotspot.

Klart man ska vaccinera sig mot mässlingen. Inte bara för det skyddar de som vaccineras utan det skyddar även de som inte kan bli vaccinerade. Det är extremt egoistiskt, omoraliskt och osvenskt att inte göra det.
Citera
2026-08-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det tycker jag du skall ge fan i. Bemöt mina argument eller stick och brinn!
Forskningen har redan, efter bästa förmåga, vägt alla fördelar mot alla nackdelar och efter det slagit fast att fördelarna med mässlingvaccinet är mycket stora, medan riskerna med allvarliga biverkningar är extremt små och enligt Folkhälsomyndigheten ger vaccinet ett säkert skydd mot en farlig sjukdom. Därför ska föräldrar inte kunna motsätta sig detta. Det är för barnets bästa! Inte minst om man skulle bo i Järna.

Ber om ursäkt om jag oavsiktligt uttryckte mig så att du kände dig kränkt.

Men jag står fast vid att du har ett mycket ovårdat och vulgärt språk. Skärpning tack!
Senast redigerad av lont 2026-08-22 kl. 15:09.
Citera
2026-08-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du vet att ebola är en annan sjukdom, som har har helt annan R0 och smittvägar plus en annan nivå på dödlighet.

Nej men du fattar nog vad jag menar... man blir inte helt immun bara för man tar vaccin. Vet jättemånga tex som fick covid trots vaccin. Samma lär de vara med mässling.
Citera
2026-08-22, 17:06
Medlem
Damorkesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej men du fattar nog vad jag menar... man blir inte helt immun bara för man tar vaccin. Vet jättemånga tex som fick covid trots vaccin. Samma lär de vara med mässling.
Nej, det är en oerhört liten risk att bli sjuk i mässlingen om man är fullvaccinerad, likaså om man har varit sjuk i mässlingen, den får man bara 1 gång - undantag finns såklart, men de är sällsynta. Vaccinet verkar inte på samma sätt som t ex covidvaccinet. Vaccin mot covid ger dig ett skydd och blir du smittad får du troligen inte lika allvarliga symtom som om du varit ovaccinerad. Det är samma sak med säsongsinfluensa, vaccin mot lunginflammation, bältrosvaccin m fl; de ger inte 100% skydd men om du blir sjuk blir det ett lindrigare förlopp än annars.
Citera
2026-08-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssan
Vad är det som du menar inte är sant?

Exakt det jag svarar på att du skrivit som inte är sant.
Men du var kanske barn under 50 och 60 talet? Du menar att de som dog och skadades för livet sitter här kanske?
Du har en empirisk åsikt. Inget annat.
Jag fick tyfus när jag reste i Asien, dödlighet man kan läsa sig till är upp till 60%, men jag överlevde så enligt mig är det en ofarlig sjukdom för jag överlevde och mår bra. Det är samma kassa resonemang du har just nu. Du utgår från dig, inte från fakta.
Senast redigerad av Celestin 2026-08-22 kl. 19:06.
Citera
2026-08-22, 19:04
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du måste vara efterbliven...
Vaccin är något som primärt ges till SMÅ BARN och barn i skolåldern.
Så ensamstående unga och äldre SD män skulle alltså - ja vadå, importera små barn från Kambodja?
Sno små barn på stationen i Flen? Låna barn på biblioteket i Sveg?
Bara för att sedan kunna ställa till en scen på BVC eller hos skolsyter när det är dags att vaccinera dessa små barn?
Du måste inse att vaccinskeptikerna finns i gruppen med BARN och hur du kan få ihop det med din tes är fan obegripligt. Det är primärt KVINNOR med barn - på vänsterkanten - som är skeptikerna. En annan grupp är äldre vänsterkvinnor som även lider av oral galvanism och elallergi.

Du kan googla lite om sjukdomarna covid och influensa.
Citera
2026-08-22, 20:20
Medlem
Citat:

Nja ett fåtal om du läser CDC så risken att någon vaccinerad blir smittad är mycket liten. Plus risken att bli svårt sjuk är också mycket liten, om du blir smittad och är vaccinerad. Det beror, om jag förstår rätt på den minskade virusmängden.

Största problemet i Sverige är inte antivaxxdårararna utan personer födda i början av 1970-talet. De fick ofta bara en spruta och effekten avtar med tiden. Hos dem ökar risken att bli smittade. Sen finns det vissa grupper av invandrare. Där kan vaccinationsgraden vara låg.

A Från krigförande länder (Ex Afganistan*, Syrien, Libanon och Jemen 40-80 procent)

B Extremt fattiga länder (Vissa områden i afrikanska länder)

C Västländer som stängde ner under Covid.

D Konservativt religiösa judar i Israel - Sociala skäl (För många barn)

*Dock inte afghaner från Iran (90 procent vaccinationsgrad) - Lite för lite men nära.

Till ex vissa länder i MÖ har samma eller högre skydd än Sverige.
Citera
2026-08-23, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestin
Exakt det jag svarar på att du skrivit som inte är sant.
Men du var kanske barn under 50 och 60 talet? Du menar att de som dog och skadades för livet sitter här kanske?
Du har en empirisk åsikt. Inget annat.
Jag fick tyfus när jag reste i Asien, dödlighet man kan läsa sig till är upp till 60%, men jag överlevde så enligt mig är det en ofarlig sjukdom för jag överlevde och mår bra. Det är samma kassa resonemang du har just nu. Du utgår från dig, inte från fakta.

Jag har ingenstans skrivit att mässling är ofarligt. Vad har du fått det ifrån? Jag skrev att för de flesta gick det bra, men för en gick det illa. Så som det var i början av 70 talet, innan vaccinationerna slog igenom. Så därför skulle man ha sjukdomen för som barn var den lindrigare än för vuxna. Det betyder inte att jag tycker är så vi ska ha det idag, när det finns alternativ..

Mina barn och barnbarn är självklart vaccinerade. Varför riskera att få en sjukdom som kan ge livslånga men?
Citera
2026-08-23, 11:41
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Helt riktigt. Det är en vanligt förekommande uppfattning att ett vaccin ger vad vi kallar en "steriliserande immunitet", dvs en immunitet som stoppar replikering. Men det finns egentligen bara ETT vaccin som ger steriliserande immunitet, och i det fallet pågår det fortfarande en debatt om huruvida det faktiskt ÄR steriliserande (smittkoppsvaccinet).

Citat:
Ursprungligen postat av tant korrektamund0
Är du sterilt immun blir du inte infekterad. Om du är asymtomatisk och infekterad betyder du att du är just infekterad men asymtomatisk. Skillnaden är att om du är infekterad så replikerar viruset och du är smittsam.

Exempel på vaccinationer där du inte erhåller någon steriliserande immunitet är t.ex. Rota och Hepatit-B. I båda de fallen kan du bli smittad och viruset replikerar i din kropp men du blir inte sjuk - du är symtomatisk. Kikhosta är ett exempel på en bakterie som du inte blir sjuk av efter vaccinering men där bakterien förökar sig i din kropp - du är asymtomatisk. Poliovaccin är lite speciellt, där får du steriliserande immunitet med det orala vaccinet men eftersom man använder levande vaccin händer det att viruset muterar och då blir det ett utbrott. Det inaktiverade poliovaccinet ger ingen steriliserande immunitet utan låter viruset replikera utan att du blir sjuk - du är asymtomatisk.

Med COVID-19 är det ytterst ovanligt att någon återinfekterad får symtom - man är asymtomatisk men smittar andra eftersom viruset replikerar i kroppen.
Med COVID muterar ju tyvärr viruset vilket ger ett ganska dåligt skydd mot både infektion och symptom.

Med mässling beror det på om det är vildtyper eller den försvagade vaccinstammen du smittas av, men generellt kan man säga att virusmängden i en vaccinerad person är försvinnande liten och smittsamheten minimal, och även vid en genombrottsinfektion är virusmängderna MYCKET lägre i en vaccinerad person vilket gör att smittsamheten blir mycket lägre.

Så man blir inte steril men smittar extremt små mängder vid infektion.
Citera
2026-08-24, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Inte för husfriden, han gör det endast för att få knulla.
Det ingår väl i husfriden
Citera
2026-08-24, 13:11
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Forskningen har redan, efter bästa förmåga, vägt alla fördelar mot alla nackdelar och efter det slagit fast att fördelarna med mässlingvaccinet är mycket stora, medan riskerna med allvarliga biverkningar är extremt små och enligt Folkhälsomyndigheten ger vaccinet ett säkert skydd mot en farlig sjukdom. Därför ska föräldrar inte kunna motsätta sig detta. Det är för barnets bästa! Inte minst om man skulle bo i Järna.

Jag är helt med på att man vill skydda barn och jag trodde också att vacciner "självklart" var något där nyttan var större än riskerna i nästan alla fall, fast sen började jag kolla upp det lite närmare och frågade mig varför alla som verkligen satt sig in i frågan och forskat utanför läkemedelsbolagens egna såklart ensidigt vaccinpositiva information i de flesta fall blivit allt mer kritiska och började titta lite närmare på saken själv.

En viktig grej jag fastnat på är: har du sett någon studie där man jämfört (t.ex.) MPR-vaccinerade barn mot en grupp som får riktig placebo över en längre tid? Jag har letat men inte hittat någon. Man menar att det är "oetiskt", men det verkar ju som att man inte vågar göra studierna för man är rädd för (eller vet) vad svaret kommer bli.

Många verkar ju ha överlämnat makten över sin riskbedömning till myndigheter som bevisligen är i knät på den industri som de ska "granska", t.ex. läkemedelsverket som ju finansieras till allra största delen av sagda bolag, hur kan det inte vara jäv och regulatory capture?

Om vi låter McDonald's finansiera folkhälsomyndigheten, hur troligt är det att vi kommer höra att det är "fastslaget" att skräpmat är dåligt för folkhälsan då? här har samma företag som tillverkar vaccinen (och finansierar LMV/FHM) "slagit fast" att vaccin minsann är otroligt säkra och effektiva...

Om nu ett vaccin är så säkert och effektivt, varför har man aldrig gjort en placebokontrollerad långtidsstudie mot saltlösning? det vore ju det bästa sättet att täppa till truten på alla "antivaxxare" men ändå verkar det inte som man vågar göra det, jag vet ju vad det säger mig åtminstone

Och om man aldrig gjort den jämförelsen, hur kan man då veta att riskerna är "extremt små"? Det är ju inte något man har täckning för alls, bara ett löst antagande.

Sen oavsett vad man tycker om vaccin så är det en extermt farlig princip att staten ska tvinga in något i ett friskt barns kropp mot föräldrarnas vilja? Att ge staten den makten över någons kropp har definitivt missbrukats förr och lär göra det igen så oavsett nytta bör tvång aldrig existera i en s.k demokrati.

Dessutom, om "forskningen" har tydligen gjort "sitt bästa" säger du, men "sitt bästa" inkluderar tydligen inte en enda placebokontrollerad långtidsstudie med saltlösning mot MPR. Den inkluderar inte studier som jämför helt ovaccinerade barn mot fullt vaccinerade.

"Bästa förmåga" betyder alltså här: så gott det går inom ramarna för ett system som inte vill ställa den frågan. Det är som att säga att en butiksinnehavare "efter bästa förmåga" kontrollerat sitt eget bokslut.

"slagit fast att fördelarna med mässlingvaccinet är mycket stora, medan riskerna med allvarliga biverkningar är extremt små"

Problemet: vem har "slagit fast"? Folkhälsomyndigheten. Samma myndighet som samtidigt driver vaccinationsprogrammet, utvärderar det, och marknadsför det.

Det är inte oberoende granskning, det är super-jäv. Om Coca-Cola "slog fast" att läsk är nyttigt vi skratta men här sväljer tydligen du och andra det helt okritiskt.

Dessutom: att riskerna är "extremt små" är ett påstående som inte kan göras utan kontrollgrupp. Man kan inte mäta risken för kroniska immunologiska tillstånd efter MPR om man aldrig jämfört mot ovaccinerade. Det är bokstavligen omöjligt. Påståendet är ett löst antagande, inte ett fynd.

Du skrive b.la. följande påståendenr:

"vaccinet ger ett säkert skydd mot en farlig sjukdom"

Problemet: definitionen av "farlig" är rätt relativt. I dagens Sverige är mässling obehaglig men extremt sällan dödlig. Före vaccination dog 1–2 barn per år i Sverige. Nu har ingen dött på över 10 år i hela Europa om jag minns rätt, så att kalla den "farlig" är väl att ta i, speciellt i jämförelse med explosionen av kroniska sjukdomar senaste åren som korrelerar exakt med expansionen av barnvaccinationsprogrammet, något man absolut inte vill ens utreda om det skulle kunna finnas något samband där.

Sen som jag tidigare konstaterat, man kan inte säga hur "säkert" något är utan att jämföra det med placebo över lång tid, det är väl grundläggande vetenskap trodde jag.

"Därför ska föräldrar inte kunna motsätta sig detta. Det är för barnets bästa!"
Problemet: Det där är ju inte vetenskap, det är snarare tvångs/fascism-ideologi, "för ditt eget bästa" är inte ett medicinskt argument. Historien är full av illdåd som motiverats med "för ditt eget bästa.", eller "för allas bästa", så extrem rödflagga där om någon använder det som argument.

"Inte minst om man skulle bo i Järna"
Problemet: Järna har en hög andel ovaccinerade på grund av antroposofiska övertygelser. Ändå har Järna inte varit centrum för någon mässlingsepidemi med katastrofala utfall. Om teorin att ovaccinerade är en tickande bomb stämde, borde Järna vara marknoll för återkommande katastrofer. Det är det inte. Verkligheten falsifierar retoriken men retoriken fortsätter.

Bara några små frågor, har väl ännu lite fler invändningar mot okritiskt tänkande vaccinförespråkare, speciellt de som vill införa TVÅNG, men det får räcka med de här, har du några bra invändningar mot detta så ska jag självklart inte vara låst mot att omvärdera min åsikt, men så som det ser ut i dagsläget skulle jag inte ge mina barn några MPR-vaccin (eller några alls faktiskt, förutom om vi åkte utomlands), och speciellt inte baserat på en tramsig mediehysteri som denna som bara verkar designad för att skapa (moral)panik och koppla bort folks logiskt tänkande hjärnor.

Skulle det finnas vaccin där nyttan på ett säkert och oberoende sätt har bevisats överstiga riskerna skulle jag självklart inte ha något emot att ta dem eller ge dem till mina barn, är inte anti-vetenskaplig, däremot allergisk mot religiösa övertygelser utan vetenskaplig förankring, t.ex. "vaccin är säkert och effektivt och konsensus är att nyttan vida överväger riskerna"
Citera
2026-08-24, 15:41
Medlem
Jag var på urkult en gång. Partiet spelade låten "placebo". Det var helt perfekt.

(Låten är en riiktig käftsmäll på hippisarna. Rekommenderar en lyssning.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in