2026-08-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag hade inte umgåtts med en person som är fullt vaccinerad och ändå inte blivit smittad och insjuknad.... tänk dig en person som är vaccinerad mot Ebola och ändå insjuknar. Hade du tänkt " äsch han är fullvaccinerad så hans virus är inte farliga längre.."
Vad säger du? Umgås du inte med personer som är vaccinerade och inte sjuka? Det måste vara jättejobbigt.
Citera
2026-08-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja, hur kommer det sig att jag tycker mig ha rätt att avstå vaccinationer som är frivilliga?! Det kan du väl fundera på, du som är så smart av dig.

Visa mig gärna ett fall där din älskade smittspårning påvisar att en välvaccinerad skulle ha smittats av en ovaccinerad, så lovar jag att jag skall ta det till beaktande.

Annars fattar jag inte ens vad ni nojar och ojar er över? Du och alla andra välvaxxade har ju ett påstått 100%igt skydd mot mässlingen, så varför skulle ni bekymra er om jag insjuknar och dör?

Nej, låt mig och mina barn utöva våran lagliga rätt att avstå frivilliga medicinska behandlingar.

Jag tycker alla som känner "antivaxxar-oro" borde få dubbla doser, och dubbla boostrar. Alla borde ha rätt att känna sig trygga liksom? Plus extra antidepressiv medicin vid behov. Prata med din vårdcentral är mitt förslag.

Skiter väl i om du dör i en smitta som du själv valt att inte vaccinera dig mot men som jag skrev innan så finns det riskgrupper i samhället som du med din dumstrut påverkar, bara för att du har en livskris och vill leka rebell. Vid större utbrott är det även en onödig belastning på sjukhus och andra vårdinrättningar senast vid Covid-19.
Citera
2026-08-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Nja. Tror nog att om man skall klumpa ihop, så är de allra flesta "vaccinskeptikerna" medelålders/äldre män som röstar SD.
Men när det, som i det här fallet, gäller folk som väljer att inte vaccinera sina barn rör sig om vänsterfolk. Rätt få på Södermalm dock, mer äkta hippies från typ Järna.
Du måste vara efterbliven...
Vaccin är något som primärt ges till SMÅ BARN och barn i skolåldern.
Så ensamstående unga och äldre SD män skulle alltså - ja vadå, importera små barn från Kambodja?
Sno små barn på stationen i Flen? Låna barn på biblioteket i Sveg?
Bara för att sedan kunna ställa till en scen på BVC eller hos skolsyter när det är dags att vaccinera dessa små barn?
Du måste inse att vaccinskeptikerna finns i gruppen med BARN och hur du kan få ihop det med din tes är fan obegripligt. Det är primärt KVINNOR med barn - på vänsterkanten - som är skeptikerna. En annan grupp är äldre vänsterkvinnor som även lider av oral galvanism och elallergi.
Citera
2026-08-22, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad säger du? Umgås du inte med personer som är vaccinerade och inte sjuka? Det måste vara jättejobbigt.

Nej, de skulle stått tvärt om.. felpost
Citera
2026-08-22, 10:45
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
En beslutsför patient i Sverige har rätt att avstå från medicinsk behandling.

Ibland kan vårdpersonalen säga nej till vad föräldern önskar för barnet, till exempel om föräldern vill att barnet ska ha en behandling som strider mot vetenskap och beprövad erfarenhet.

Min åsikt är att eftersom det det råder en överväldigande vetenskaplig och medicinsk konsensus globalt och i Sverige om att det är mycket bra och säkert att vaccinera barn mot mässlingen så ska föräldrarna inte kunna motsätta sig detta. Det är för barnets bästa.

Barnets bästa är en grundläggande princip i FN:s barnkonvention (artikel 3) som innebär att barns intressen alltid ska komma i främsta rummet vid alla beslut som rör vård.

Tack. Kanon, det var ungefär det jag tänkte att du tyckte också. Dvs inga argument för de påstått ökade riskerna för det välvaccinerade klientelet, av att jag skulle vara ovaccinerad. Vilket jag f ö inte är.

Min åsikt är tycker jag att du kan ta ta din vetenskapliga konsensus, och dina fascistoida kommunist-åsikter, och stoppa upp i din Big Pharma-indoktrinerade röv.

Dessutom, nån lagstiftning behövs väl knappast ändå, så länge 99.85% kavlar upp frivilligt?

Tack för visat intresse. Lycka till med ditt lilla drev annars
Citera
2026-08-22, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intoanavrin
Skiter väl i om du dör i en smitta som du själv valt att inte vaccinera dig mot men som jag skrev innan så finns det riskgrupper i samhället som du med din dumstrut påverkar, bara för att du har en livskris och vill leka rebell. Vid större utbrott är det även en onödig belastning på sjukhus och andra vårdinrättningar senast vid Covid-19.

Men hur många gånger ska man behöva säga detta... Du kan bli sjuk i mässling och covid oavsett om du har fått vaccin. Du vaccinerar dig enbart för att minska risken för svår sjukdom. Samma är det med andra farliga virus, rabies likaså. Du är inte säker bara för att du får en vaccinering, där måste du fortsätta ta dessa sprutor som en icke vaccinerad person tar vid misstänkt rabiesbett.
Covid- och mässlingvaccin ökar chansen att du inte får svår sjukdom och komplikationer, men du kan fortfarande smitta andra och ska INTE umgås med andra människor så länge du har symptom.
Citera
2026-08-22, 11:05
Medlem
Citat:
Men hur många gånger ska man behöva säga detta... Du kan bli sjuk i mässling och covid oavsett om du har fått vaccin. Du vaccinerar dig enbart för att minska risken för svår sjukdom. Samma är det med andra farliga virus, rabies likaså. Du är inte säker bara för att du får en vaccinering, där måste du fortsätta ta dessa sprutor som en icke vaccinerad person tar vid misstänkt rabiesbett.
Covid- och mässlingvaccin ökar chansen att du inte får svår sjukdom och komplikationer, men du kan fortfarande smitta andra och ska INTE umgås med andra människor så länge du har symptom.

Har jag påstått något annat? Har endast argumenterat att det är en onödig risk man utsätter riskgrupper i samhället genom att inte vaccinera sig, vilket stämmer. Kolla på utbrottet med mässling nu, är det vaccinerad som smittat och smittar andra?
Citera
2026-08-22, 11:43
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Har för många år sen haft diskussioner med några föräldrar ( läs mammor) på öppna förskolan om detta, de avstod från att vaccinera sina barn pga att de ändå inte kommer bli smittade, eftersom det är praktiskt taget utrotad sjukdom. Och att det är naturligare för deras barn att slippa vaccin, och vaccinet är "farligare än sjukdomen"
Så resonerade de.
Att det är tack vare att andra vaccinerar sina barn som mässling är nästan utrotat, det gick inte riktigt in

Egoistiskt och retarderat på en och samma gång. Jag har ingen empati för patienter som är vaccinmotståndare som kommer rädda till vården eller sjuka pga mässling eller andra infektionssjukdomar.
Citera
2026-08-22, 13:03
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
busy-signal, om jag skulle dra en slutsats om dig som person

Det tycker jag du skall ge fan i. Bemöt mina argument eller stick och brinn!

Och den skådisen som du jämför mig med, han älskar för övrigt vacciner.

Jag har f ö anmält ditt inlägg, för jag tycker som sagt att man skall ge fan i att spekulera i varandras personer och varandras eventuella barn
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-22 kl. 13:18.
Citera
2026-08-22, 13:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Källa till vad?
Ursprunget vem som smittade
Citera
2026-08-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ursprunget vem som smittade
Aha. Antar att man verkligen kommer att spåra så gott man kan. Sedan kommer vi nog inte få reda på det.
Citera
2026-08-22, 13:38
Medlem
Citat:
Jag hade inte umgåtts med en person som är fullt vaccinerad och ändå inte blivit smittad och insjuknad.... tänk dig en person som är vaccinerad mot Ebola och ändå insjuknar. Hade du tänkt " äsch han är fullvaccinerad så hans virus är inte farliga längre.."

Du vet att ebola är en annan sjukdom, som har har helt annan R0 och smittvägar plus en annan nivå på dödlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in