2026-08-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
knäppgökar dyker alltid upp vid större mordfall, att folk myglar till höger och vänster är inte ovanligt. Ibland är "viljan" att hjälpa polisen väldigt stor och folk ljuger och hittar på för att va relevanta

Glöm inte att cirka 200 personer har erkänt mordet på Palme ...

Där finns inget i brevet som man inte har kunnat läsa sig till i media , så jag avfärdar det.
Men vatför skulle media upplysa om det
Citera
2026-08-23, 00:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja. Det går nog dessutom på något vis att kolla in hanteringe av penna, vänsterskrivare, språkbruk etc.
Brevet var utskrivet på en bläckstråleskrivare om jag inte minns fel.

Det intressant vore nog hur brevet är formulerat då hälften bara återges som referat av media.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-23 kl. 00:24.
Citera
2026-08-23, 00:40
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Det intressant vore nog hur brevet är formulerat då hälften bara återges som referat av media.

Om det är en HP skrivare så kan man se var i från den kom i en liten mikropunkt på sidan.
Citera
2026-08-23, 00:44
Medlem
Jag förstår det som att förvaret i fredags ställde frågor om varför inte fler kvinnor topsats genom åren. Vad var åklagarens svar på det förutom att huvudspåret, det vill säga DNA på Gerd var manligt?
Citera
2026-08-23, 01:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Om det är en HP skrivare så kan man se var i från den kom i en liten mikropunkt på sidan.
Jag kan inte se att brevet knyter brevskrivaren till mordet.

När man har en DNA-träff på offrets kläder blir det lite annorlunda.
Citera
2026-08-23, 01:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Jag förstår det som att förvaret i fredags ställde frågor om varför inte fler kvinnor topsats genom åren. Vad var åklagarens svar på det förutom att huvudspåret, det vill säga DNA på Gerd var manligt?

Hur skulle det leda utredningen framåt när man inte har något kvinnligt DNA att jämföra med från mordplatsen?

Behövs det något annat svar?
Citera
2026-08-23, 01:30
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Jag kan inte se att brevet knyter brevskrivaren till mordet.

När man har en DNA-träff på offrets kläder blir det lite annorlunda.

Men IP adress.
Citera
2026-08-23, 01:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Men IP adress.
Man kopplar väl inte upp sig för att skriva ut ett dokument från sin hemdator? Räcker det inte med en kabel?
Citera
2026-08-23, 01:38
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Man kopplar väl inte upp sig för att skriva ut ett dokument från sin hemdator? Räcker det inte med en kabel?

https://en.wikipedia.org/wiki/Printer_tracking_dots
Citera
2026-08-23, 01:51
Medlem
Citat:
Hur skulle det leda utredningen framåt när man inte har något kvinnligt DNA att jämföra med från mordplatsen?

Behövs det något annat svar?

Har man inte? Tugummipappret. Som de topsat Barbro och hennes döttrar för. Har du helt missat det?
Citera
2026-08-23, 03:33
Medlem
Citat:

Det var ju skickat till podden "I Brottets Spår" så polisen har EJ brevet - podden tar upp detta i ett extra avsnitt från 18 dec. 2015: https://open.spotify.com/episode/0VYoKIatm6bYhJcVt3Ooi6
Citera
2026-08-23, 08:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Har man inte? Tugummipappret. Som de topsat Barbro och hennes döttrar för. Har du helt missat det?
Du har så klart rätt att "Sveriges sämsta polisutredning" inte ens följer upp DNA på tuggummipapperet.

Okänt datum, men troligen "en tidig topsning":
Fonus (topsad)
*Margareta Dehle
Fonus (ej topsad)
*Okänd: (Freddie Wibron som var en av teknikerna på platsen sa att DNA:t var säkrat innan
Fonus kom till platsen).

Sedan väntar man till 2026 innan man topsar:
ang jämförelse med DNA:et på tuggummipapper
Uppgift
Vid brottsplatsundersökningen 2005 anträffades ett tuggummipapper på gårdsplanen
som togs med som spår.
Från papperet har det säkrats ett okänt kvinnligt DNA. Det fattades ett beslut om
kroppsbesiktning gällande de kvinnliga barnbarnen till Tor och Gärd, att de skulle
topsas att se om tuggummipapperet kommer från dem. Ingen träff mot någon av dessa.
Det fattas även beslut om att en kvinna som bodde i samma hus som Johan Jakobsson i
Härnösand skulle topsas, ingen träff.
Nu kan det finnas andra förklaringar till tuggummipapperet än att det var mördaren/medhjälparen som slängt det, men att DNA fanns kvar på papperet tyder på att det inte legat länge på gårdsplanen.

Självklart kan det vara just MGM som lämnat papperet och då är det värt att följa upp.

"Sveriges sämsta polisutredning" struntar i stort sätt i DNA:et på tuggummipapperet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in