2026-08-22, 22:16
Medlem
pextas avatar
Jag tror att många med adhd mår dåligt för dom får för lite fysisk stimulans. Hur hade det varit med en skola där man varnade lektioner med väldigt mycket fysisk rörelse och action. Typ 30 minuter studier sen action 30min. Upplägget kan variera men jag tror många med adhd kvävs av skolans tråkiga och ohändelserika miljö och så medicinerar vi barnen med knark för att passa in i det facket istället för att fundera om man kanske måste anpassa utbildningen. Dom kanske måste plugga ett år extra tex eftersom dom tappar tid med den fysiska aktiviteten, men dom kanske då iag mår bättre samt slipper medicinen.
Behöver så klart inte va en hel skola men mer en alternativ utbildning i en vanlig skola.

Vad tror ni?
Citera
2026-08-22, 22:20
Medlem
Ingen dum idé. Varför inte ha gå-band och höga bänkar? Så behöver man inte avbryta lektionerna, och de är i ständig rörelser.

Eller kanske stora hamsterhjul? Då kan de generera el dessutom.
Citera
2026-08-22, 23:22
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2026-08-22, 23:59
Medlem
kyrkstockens avatar
OBS-klass?
Citera
Igår, 00:54
Medlem
HBTKuks avatar
I princip varenda unge i skolorna har ADGD och dyslexi i dag. Det är mer regel än undantag.

Att ta paus efter 40 minuters undervisning är dock klokt och gäller inte bara adhd-ungar, utan även vuxna. Om jag talar framför en personalgrupp märks det efter 25 minuter att folk börjar skruva på sig. Det är ungefär så länge folk orkar sitta och lyssna koncentrerat.

Jag har varit på föreläsningar med professorer i pedagogik som håller 1,5-timmes föredrag. Hål i huvudet.
Citera
Igår, 01:01
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
OBS-klass?
Obs klass är för dem som är stökiga och avbryter för dem andra.
Citera
Igår, 07:01
Medlem
Kennethkvartings avatar
Om man sätter alla MBD-barn i samma klass och satsar resurser på att handskas med dem där slipper man handskas med dem i de vanliga klasserna.

Gäller barn med andra specialbehov också, en specialpedagog kan handskas med 8 glurpar i ett litet klassrum i stället för att ha 8 specialpedagoger i 8 klassrum och att de normala barnen och läraren lika förbannat störs av glurpens närvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in