2026-08-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forzzte
Otroligt, vilket retrobrott! Vad kostar el ens, 50 öre/kWh? Jag tror det är en konstinstallation.
Det är just detaljerna som gör fallet intressant.

En av bilderna visar elskåpet med öppen lucka där man ser en trefas väggkontakt av gammalt slag som numera är föbjuden vid nyinstallation. Det satt säkert en likadan kontakt i själva kabeln. Dessa kontakter är mycket farliga, speciellt om man drar ur dem under pågående strömuttag. Höljena är av metall och skyddsjorden bryts före faserna.

Sen kan det vara en god idé att åtminstone dölja kabeln bakom en list, i synnerhet när den hänger 5 meter från allmän väg som skannas av streetview.

Det tjuvkopplade elskåpet sitter för övrigt på en 30 meter lång lada med sadeltak i perfekt vinkel mot solen men satellitbider från 12 juni 2025 visar inte några solpaneler på hela fastigheten.
Position 60.7410115, 15.4470852
Citera
2026-08-22, 18:38
Medlem
Silodons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Enligt bilderna så har han dragit en kabel från ett trefas uttag, var inte detta anslutet till elmätaren? Varför fanns det uttaget där i så fall?

Men om vi diskuterar brottet vad har han gjort egentligen? På bilderna är det ju inte en mätartavla som är förbikopplad bara ett gammalt trefas-uttag som negrofoben säger. Varför fanns det där överhuvudtaget? Och elbolaget reagerade inte på uttaget vid sin inspektion?
Citera
2026-08-22, 18:39
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Ändå ett uppfriskande brott, lite som stölden på Louvren.
Citera
2026-08-22, 19:37
Medlem
Klantigt om han är skyldig. Vill man sno el ska man ju fuska till sig en gratis elbil och fylla den med flera batterier och sen åka och ladda gratis vid nån annans uttag när de inte ser. Just den här lagen lär ha mer att göra med elsäkerhet då det kan vara farligt att tjyvkoppla in sig på nätet själv utan behörighet.
Citera
2026-08-22, 19:49
Medlem
Citat:
Otroligt, vilket retrobrott! Vad kostar el ens, 50 öre/kWh? Jag tror det är en konstinstallation.

Historiskt har hembrännare som håller på i lite större skala samt cannabisodlare varit de som har hållit på och sno ström.

Kan det vara en sådan bisyssla han håller på med?
Citera
2026-08-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Enligt bilderna så har han dragit en kabel från ett trefas uttag, var inte detta anslutet till elmätaren? Varför fanns det uttaget där i så fall?
Det undrar jag också.

Den där kontakten är ju en gammal SEMKO 17 (även kallad "dödshandsken"), som förbjöds för nyinstallation i Sverige 1992. Hoppas elnätbolaget passsar på att ta bort den, vilket är upp till dom om den nu sitter på linjesidan.
Citera
2026-08-22, 21:28
Medlem
Har han avgått än?
Citera
2026-08-22, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Historiskt har hembrännare som håller på i lite större skala samt cannabisodlare varit de som har hållit på och sno ström.

Kan det vara en sådan bisyssla han håller på med?

Nej, nej, jag tror det är en principsak. Elektronerna föds fria, men överallt slås dom i bojor.
Citera
2026-08-22, 22:20
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Elen kan kosta 5 kr/kWh där jag bor, är du korkad!
Citera
2026-08-23, 03:23
Medlem
Det här är bara den tidsperiod de kunnat bevisa med sina nya känsligare elmätare. Han har med all sannolikhet hållit på i decennier. De miljoner som han sparat in har han sedan investerat i sin importerade Thailändska fru, så att hon i sin tur kunnat importera hela sin släktklan
Citera
2026-08-23, 07:14
Medlem
Syrons avatar
Intressant brott, får man säga. Största skadan är säkerligen risken för brand och andra elfel, men också rätt så galet när det gäller hur mycket han nu kan ha snott genom åren.
Citera
2026-08-23, 07:34
Medlem
rovmuns avatar
Men varför sitter det ett semko17 don i ett elskåp på hans hus som är förbikopplad elmästaren? De borde väl i så fall ha följt den kabeln och sett hur själva förbikopplingen ser u. Skåpet och den ser ut att vara mycket gammalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in