Igår, 13:38
Medlem
jjujjus avatar
Förr i tiden så ansågs kvinnor med gröna ögon vara häxor för att det var så ovanligt och minsta avvikelse var ett hot och kvinnor blev anklagade för att vara häxor och avrättades på löpande band. Anledningen var att kvinnor med gröna ögon påminde om svarta katters ögon och katter var spirituella varelser som ofta förknippades med ockultism. Att svarta katter var onda andar eller djävulens förklädnad.

Det fanns två teorier beroende på var i Europa man var.

Som vi vet så är det enbart 2% av hela jordens befolkning som har gröna ögon. Redan där så är människor med gröna ögon unika. Men det var inte lika uppskattat för 400 år sedan, för då ansågs det vara misstänksamt och att man var en häxa eller att man var ”djävulsmärkt” och i häxprocesserna så var det i högre utsträckning kvinnor med gröna ögon som dömdes till döden och anklagades för att vara häxor.

Vilket betyder, att vi som har gröna ögon hade blivit avrättade för 400 år sedan.

Kelterna hade en annan teori. Att barn med gröna ögon inte var mänskliga överhuvudtaget, att det var bortbytingar eller feer, som blivit lämnade i en bebis bortrövade kropp!

Citat:
”En bortbyting är ett väsen i äldre folktro. Det är ett trollbarn som har lämnats i en vagga i stället för ett människobarn som trollen har rövat bort”.

Andra trodde att människor med gröna ögon hade mediala egenskaper och kunde se dem döda och andevärlden. En gåva eller en förbannelse beroende på vem som höll facklan!

Idag anses gröna ögon vara vackert, men för 400 år sedan så var det en dödsdom runt om i hela Europa!

Vad tror du? Är allt detta verkligen bara gammal skrock/folktro eller kan det faktiskt ligga någon sanning i det? Är grönögda kvinnor faktiskt mediala och har högre koppling till andevärlden? Har du gröna ögon? Kan du drömma om framtiden eller har ovanliga egenskaper som inte hör till det vanliga? Vet du någonting mer eller har andra teorier till varför människor gjorde såhär? Kan det ligga någon sanning i att grönögda kvinnor kommer från högre dimensioner?

När jag tänker efter, så är jag nog ett steg närmre att bli kallad häxa än gemene man. Inte för att jag utövar ockultism, för det gör jag inte. Men lite ovanliga förmågor att se och känna in framtiden, drömmar, och känna människors själar och skicka ut förbannelser - det har jag tyvärr möjligheten till. Människor förtrollas av min magi och det är oftast min blick som är mitt första redskap och mina tankar är både välsignelse eller förbannelse beroende på situation och sinnesstämning. Man har ju råkat förbanna en och annan innan man förstod hur mäktig ens förmåga och tankar egentligen var. Nu är jag försiktig med det.

Nu vill jag höra om er, eller fler teorier eller information som kan hjälpa tråden framåt.

Kan människor verkligen haft så mycket fel och gått så långt i olika delar av Europa? Att vara en häxa behöver inte betyda att det är en dålig själ, det beror helt och hållet på hur hon använder sin magi.
Citera
Igår, 13:59
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Förr i tiden så ansågs kvinnor med gröna ögon vara häxor för att det var så ovanligt och minsta avvikelse var ett hot och kvinnor blev anklagade för att vara häxor och avrättades på löpande band. Anledningen var att kvinnor med gröna ögon påminde om svarta katters ögon och katter var spirituella varelser som ofta förknippades med ockultism. Att svarta katter var onda andar eller djävulens förklädnad.

Som vi vet så är det enbart 2% av hela jordens befolkning som har gröna ögon. Redan där så är människor med gröna ögon unika. Men det var inte lika uppskattat för 400 år sedan, för då ansågs det vara misstänksamt och att man var en häxa eller att man var ”djävulsmärkt” och i häxprocesserna så var det i högre utsträckning kvinnor med gröna ögon som dömdes till döden och anklagades för att vara häxor.

Vilket betyder, att vi som har gröna ögon hade blivit avrättade för 400 år sedan.

Kelterna hade en annan teori. Att barn med gröna ögon inte var mänskliga överhuvudtaget, att det var bortbytingar eller feer, som blivit lämnade i en bebis bortrövade kropp!

Andra trodde att människor med gröna ögon hade mediala egenskaper och kunde se dem döda och andevärlden. En gåva eller en förbannelse beroende på vem som höll facklan!

Idag anses gröna ögon vara vackert, men för 400 år sedan så var det en dödsdom runt om i hela Europa!

Vad tror du? Är allt detta verkligen bara gammal skrock/folktro eller kan det faktiskt ligga någon sanning i det? Är grönögda kvinnor faktiskt mediala och har högre koppling till andevärlden? Har du gröna ögon? Kan du drömma om framtiden eller har ovanliga egenskaper som inte hör till det vanliga? Vet du någonting mer eller har andra teorier till varför människor gjorde såhär? Kan det ligga någon sanning i att grönögda kvinnor kommer från högre dimensioner?

När jag tänker efter, så är jag nog ett steg närmre att bli kallad häxa än gemene man. Inte för att jag utövar ockultism, för det gör jag inte. Men lite ovanliga förmågor att se och känna in framtiden, drömmar, och känna människors själar och skicka ut förbannelser - det har jag tyvärr möjligheten till. Människor förtrollas av min magi och det är oftast min blick som är mitt första redskap och mina tankar är både välsignelse eller förbannelse beroende på situation och sinnesstämning. Man har ju råkat förbanna en och annan innan man förstod hur mäktig ens förmåga och tankar egentligen var. Nu är jag försiktig med det.

Nu vill jag höra om er, eller fler teorier eller information som kan hjälpa tråden framåt.

Kan människor verkligen haft så mycket fel och gått så långt i olika delar av Europa? Att vara en häxa behöver inte betyda att det är en dålig själ, det beror helt och hållet på hur hon använder sin magi.

Kvinnor med gröna ögon brukar i övrigt vara helt underbara, har haft ett par sådana här!
Svarta katter har jag också på tomten, dock ett tiotal år efter kvinnorna med gröna ögon har varit här. Att rödhåriga tjejer är fräkniga är sen gammalt, hade en "morot" här för ett tag sen och hon var fräknig men hade blåa ögon.
Citera
Igår, 14:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Det var väl alla tiders det. Att ha något unikt att skylla på. Antar att det dock bara gällde kvinnor med gröna ögon som var i den lägre kasten. Kvinnor med gröna som tillhörde adel etc kom ju undan.

Ungefär som när barn fick peka ut vilka som var häxor. Vid ett tillfälle skrek en unge att just en kvinna var en häxa. Hon hade sett henne vid Blåkulla. Problemet var dock att det var prästens fru. När ungen fattade att just henne var fel att peka ut. Ändrade hon sig snabbt. Att hon tog fel...

Angående gröna ögon. Växte upp i villfarelsen att man hade det. För det hade min mormor sagt åt mig. Vid vuxen ålder blev jag sedan ytterligt besviken när man så sakta började inse att man inte hade det.
Citera
Igår, 14:48
Medlem
Stenballes avatar
Ännu värre kunde det vara för de kvinnor som hade rött hår i kombination med gröna ögon.
Citera
Igår, 14:52
Medlem
Typiskt att de grönögda männen slapp anklagelser.
Citera
Igår, 15:42
Medlem
Citat:
Förr i tiden så ansågs kvinnor med gröna ögon vara häxor för att det var så ovanligt och minsta avvikelse var ett hot och kvinnor blev anklagade för att vara häxor och avrättades på löpande band.

Som vi vet så är det enbart 2% av hela jordens befolkning som har gröna ögon. Redan där så är människor med gröna ögon unika.

Det jagades och avrättades väl inte häxor globalt?
Det var ett fenomen som drevs i Skandinavien och norra samt västra Europa.

Gröna ögon bärs av ca 5-20% av befolkningen i norra och västra Europa samt ca 20% av oss i Skandinaviens befolkning.

Tycker inte att det är så ovanligt med gröna ögon, jag har till och med helt gröna ögon själv, min syster har också gröna ögon.
Senast redigerad av Cutthethroat Igår kl. 15:49.
Citera
Igår, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det beror på att TS påstående är falskt.
Det nämndes aldrig ögonfärg i anklagelserna mot häxorna.
Det är en TicToc grej.
Citera
Igår, 15:45
Medlem
Rött hår riktade sig kyrkan in på också.

Både rött hår och gröna ögon var vanligt i de gamla keltiska delarna utav Europa. Är det fortfarande på Irland.

Rom har haft en stor hatstake mot kelter sedan långt tillbaka.
Citera
Igår, 15:52
Medlem
Citat:
Aha.
Men det visste du naturligtvis, du är smart
Men finns tydligen andra som inte vet det, typ sådana som TS.

Var det inte så att häxorna kunde ha en dold bröstvårta någonstans på kroppen med?
Där djävulen i skepnad av en hare kom och diade på natten?

Hsr du eller någon kompis det, en dold bröstvårta alltså?
Senast redigerad av Cutthethroat Igår kl. 15:56.
Citera
Igår, 15:54
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ännu värre kunde det vara för de kvinnor som hade rött hår i kombination med gröna ögon.
Inte var, är.
Citera
Igår, 16:20
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Kan en man vara häxa?
Citera
Igår, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Kan en man vara häxa?
Ja, det blir väl orättvist annars?
Men allvarligt.
Jo män kunde också anklagas för att vara häxor.
Så du kan ta din () smiley och stoppa upp där solen inte lyser, alternativt där solen inte lyser så ofta...
Senast redigerad av Cutthethroat Igår kl. 16:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in