Citat:
Ursprungligen postat av
zunezpratt
Enligt den definitionen jag kommenterade på, är jag inte svensk, för jag har en anfader på 1600- talet som kom från Tyskland. Det är en lite snäv definition i mit tycke...
Jaja, hela den här diskussionen är ju egentligen ganska konstlad i och med massinvandringen och att man under flera decennier velat göra alla till "svenskar", oavsett kulturell bakgrund.
Man har dessutom länge utgått från att alla som kommer hit också "vill bli" svenskar. Men börjar man göra sig av med den typen av vanföreställningar blir det betydligt lättare att se verkligheten som den är och komma till rätt slutsatser.
Om man som svenska politiker låtsas som att etniska svenskar inte existerar blir det förstås betydligt enklare att slippa diskutera vad den omfattande invandringen faktiskt har inneburit. Då kan man fortsätta låtsas att det svenska massinvandringsexperimentet fungerat, bara man omdefinierar begreppet vad en svensk är.
Det är väl egentligen där hela den här diskussionen bottnar, då politiker, i årtionden, varit ovillig att ens prata om den etniskt svenska befolkningen som en grupp, eftersom det skulle göra de demografiska förändringarna betydligt svårare att prata bort.
Sverige är väl ett av få länder där man även tvingats börja prata om
"svenska värderingar", vilket egentligen är ganska besläktat med den här etnicitetsdiskussionen. Just för att man har importerat människor från så många främmande kulturer
att det plötsligt blivit nödvändigt att förklara vad som tidigare varit underförstått. Det är egentligen samma grundproblematik som i den här etnicitetsdiskussionen, dvs när man gör befolkningen mer olikartad har man samtidigt blivit tvungen att börja definiera saker som tidigare varit självklara.
Har man etniska band till Sverige så är man etnisk svensk, punkt. Det innebär inte att varenda anfader måste ha varit född inom dagens svenska gränser eller att man måste kunna släktforska tillbaka till Gustav Vasa. En tysk anfader på 1600-talet gör knappast att du plötsligt upphör att vara etniskt svensk.
Som tur är finns det dessutom gott om historiska kyrkoböcker och folkbokföring som gör det ganska enkelt att se vilka befolkningar som faktiskt levt i Sverige över tid. Det underlättar ju att Sverige var ett relativt homogent samhälle fram till rätt nyligen, om man nu faktiskt är intresserad av att ta reda på det.