2026-02-18, 19:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Ytterligare en som tror servrarna stått utomlands.

Trodde namnservern låg i USA förr i tiden.

Men med ansvarig utgivare spelar det väl mindre roll, men har faktiskt noll aning om Flashback alltid haft detta.

Numera står väl inte all server fysiskt i "bergrummet"? Någon står väl i EU?

Nä, detta blev förvirrande, sorry.
Citera
2026-02-18, 19:23
Medlem
RitchieBlackmores avatar
För en del kanske det blir som när 'Cristof' stoppade sändningarna?
https://www.imdb.com/title/tt0120382/
Citera
2026-02-19, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Trodde namnservern låg i USA förr i tiden.

Men med ansvarig utgivare spelar det väl mindre roll, men har faktiskt noll aning om Flashback alltid haft detta.

Numera står väl inte all server fysiskt i "bergrummet"? Någon står väl i EU?

Nä, detta blev förvirrande, sorry.

Flashbacks servrar står hos Bahnhof och har gjort det sedan 2003 eller 2004. Det har ägaren själv skrivit i historien om Flashback som numera verkar ha tagits bort. Innan det stod de hos ett par andra aktörer.
I början fanns de hos "Powernet" men där fick de inte vara kvar. Alla leverantörer som kontaktades nekade webbutrymme pga av sitt rykte. Redan år 2000 kontaktade de "Bahnhof" som avböjde av andra orsaker. Till slut fick man en lina via "Telebudget". Efter 8-9 dagar var Flashback utan uppkoppling igen. Webbyrån "Frambak Bakfram" fick de till slut publicera forumet... i 12 timmar, sedan var det stopp även där. Efter flera månader kom Flashback upp igen via internetoperatören "Port80".
Där slutar Flashbacks egen historieskrivning men jag vet att de efter "Port80" låg de ett tag på "PeRiQuito" (PRQ) som inte kunde ha kvar Flashback. Därefter fick de avtal med "Bahnhof" 2003 eller om det var 2004 och där ligger de kvar ännu.
https://www.flashback.se/flashbacks-historia
Citera
2026-02-19, 08:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Flashbacks servrar står hos Bahnhof och har gjort det sedan 2003 eller 2004. Det har ägaren själv skrivit i historien om Flashback som numera verkar ha tagits bort. Innan det stod de hos ett par andra aktörer.
I början fanns de hos "Powernet" men där fick de inte vara kvar. Alla leverantörer som kontaktades nekade webbutrymme pga av sitt rykte. Redan år 2000 kontaktade de "Bahnhof" som avböjde av andra orsaker. Till slut fick man en lina via "Telebudget". Efter 8-9 dagar var Flashback utan uppkoppling igen. Webbyrån "Frambak Bakfram" fick de till slut publicera forumet... i 12 timmar, sedan var det stopp även där. Efter flera månader kom Flashback upp igen via internetoperatören "Port80".
Där slutar Flashbacks egen historieskrivning men jag vet att de efter "Port80" låg de ett tag på "PeRiQuito" (PRQ) som inte kunde ha kvar Flashback. Därefter fick de avtal med "Bahnhof" 2003 eller om det var 2004 och där ligger de kvar ännu.

Jag trodde Bahnhof tog över efter Risbergska. Jag antar att vanlig media inte är att lita på i detta fall.
Citera
2026-02-19, 11:06
Medlem
Citat:
Jag trodde Bahnhof tog över efter Risbergska. Jag antar att vanlig media inte är att lita på i detta fall.
Nej, det går inte att lita på media i denna fråga. SVT skrev härom dagen på sin hemsida att Flashback har haft Bahnhof "i nästan ett år".
Citera
2026-07-24, 08:33
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Är det risk nu när bahnof sålts?

Vore det möjligt att ha typ en öppen backup? En torrent som låses upp om shit hits the fän?

Och vore det inte möjligt att ha en readonly mirror/backup?
Som uppdateras då och då
Så när forumet ligger nere kan man in där och läsa
Citera
2026-08-22, 09:07
Medlem
oligarkss avatar
Intressant fråga faktist; Vad gör (ni) vi om(när) Flashback stängs ner?
Citera
2026-08-22, 10:40
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Vet inte. Tror inte det skulle bli allt för stor påverkan på mig. Tråkigt helt klart om FB stängs ner, men Flashback är mest ett sätt att slå ihjäl lite tid.
Citera
2026-08-22, 11:46
Medlem
Citat:
Yttrandefriheten hotades väl så fort servrarna flyttades till Sverige.
Skulle det vara bättre om servrarna flyttades till ett annat land?
Citera
2026-08-22, 15:10
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks

Klappar händerna, forumet har endast vänsterpack som styr och majoriteten av vanliga medlemmar samma där, bara dom som har tid och posta.
Citera
2026-08-22, 17:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Skulle det vara bättre om servrarna flyttades till ett annat land?

Ingen aning. Måste jag stå till svars för allt jag sagt?
Citera
2026-08-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ingen aning. Måste jag stå till svars för allt jag sagt?
Det var en allmän fråga riktad till vem som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in