Citat:
Ursprungligen postat av
tosv
Jag är född i Ryssland men bor i Odessa och här vill majoriteten höra till ryssland som du borde veta så varför skulle jag få en biljett till Ryssland?
Putin har ju signalerat att han inte vill samarbeta med västvärlden, vilket indirekt innebär att alla som stödjer Putins Ryssland utgör ett hot mot västvärlden. Det blir ett hot mot västvärldens intressen. Jag tycker att vi kan skicka tillbaka dem till fattigdomen i Ryssland, så får de njuta av vodka och heja på Putin. Rätt ska vara rätt. Det har faktiskt tagits upp som ämne i politiska diskussioner inom EU, och det ska bli intressant att se vad det blir av det hela.
För övrigt lite faktakontroll:
Det stämmer inte. Rysslandsvänlig ≠ vilja tillhöra Ryssland, det är två olika saker, och Odesa var det första men aldrig det andra.
Feb 2014: 24% av Odesaborna ville att Ukraina skulle gå med i Ryska federationen. Bland landets högsta, men fortfarande en tydlig minoritet.
Juni 2022 (SOCIS): 78% av Odesaborna uttryckte stolthet över ukrainsk identitet, 80% angav kraftigt försämrad syn på ryssar.