2026-08-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ryktet säger GM hade sjuk kvinnosyn och ska ha misshandlat henne .. hon levde skyddad identitet/ boende. Men som sagt rykte jag vet inte om det stämmer. Hon kanske inte kunde hantera honom när han var barn pga aggression.

Var det du som startade detta ryktet nu eller?
Citera
2026-08-22, 13:19
Medlem
Blev han gripen inne eller utanför skolan?
Citera
2026-08-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foffen
Du missar poängen. Det här barnet behövde stöd innan han blev en ung vuxen och där finns det familjehem och familjestöd som kan gå in och hjälpa. Det som är avgörande är att tillräckligt många ställer upp på att vara falmjehem (fosterföräldrar/fosterhem) och att skola och socialtjänst gör sitt jobb när barnens föräldrar inte gör det.

I det här fallet är det (igen) ett barn som samhället missat i många många år.

Det finns ju många muslimer med en strulig uppväxt som hamnar i kriminella nätverk. Varför tas inte samma diskussion upp efter att de har begått brott? Denna gärningsman verkar ju ha haft en stökig uppväxt, vilket ändå inte är en ursäkt för det han har gjort. Samhället fallerar i Sverige oavsett hudfärg. Det är dock märkligt hur förstående svenskar blir för sådana här typer, men inte för de med "fel hudfärg" - då är det i stället härstamningen som anses vara problemet.
Citera
2026-08-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Herregud en idiot till.

Det är varken socialtjänst eller politik som skapar gärningsmän - det är föräldrar, uppfostringsstil, uppväxtmiljö, genetik och diagnoser som skapar icke välfungerande människor.
Sant.
Ett synsätt är att det alltid i komplexa fall såsom våldsdåd (och mycket annat) handlar om både arv och miljö.
Men om man lämnar denna uppdelning och fokuserar på mer klassiska faktorer så kommer man långt med att blanda in manligt kön, vissa ålderspann (ungdom, första fasen av vuxenheten), låg SES, psykiatriska störningar (typ ADHD, autism, intellektuell funktionsnedsättning, personlighetsstörningar inklusive psykopati mm mm), utländskt födelseland (den egna men också föräldrarna), extrem ideologi/kultur/politik/religion borde också spela stor roll.
Citera
2026-08-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shusst
Blev han gripen inne eller utanför skolan?

Inne vad jag hörde ... och från att polisen var på plats tog de 3 minuter till gripandet. Så en eloge till polisen!
Citera
2026-08-22, 13:22
Medlem
slaskball1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är ofta stor skillnad på hur man pratar om brott beroende på vem som har gjort dem. När det är en vit person pratar man ofta om att hen har haft det svårt under uppväxten eller mått dåligt. Men när det är en person som är muslim eller har invandrarbakgrund pratar man i stället nästan bara om ursprung och kultur. Märkligt!

För när musselmän går till attack så föranleds det ofta av rop till gud och liknande. Det gör dådet religiöst, politiskt och kulturellt förankrat. Det är mycket möjligt att även detta dåd var politiskt. Jag har dock inte sett några musselmän tala om deras mående och dåliga liv innan de går till attack men man kan i screenshots se denna grabb säga just det. Därtill så är terrorism grundläggande komponent inom islam. Om man inte är fullständigt islamnaiv och oärlig så kan man enkelt förstå varför det är intressant att kolla på religion och kultur när musselmän går till attack.
Citera
2026-08-22, 13:25
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Sant.
Ett synsätt är att det alltid i komplexa fall såsom våldsdåd (och mycket annat) handlar om både arv och miljö.
Men om man lämnar denna uppdelning och fokuserar på mer klassiska faktorer så kommer man långt med att blanda in manligt kön, vissa ålderspann (ungdom, första fasen av vuxenheten), låg SES, psykiatriska störningar (typ ADHD, autism, intellektuell funktionsnedsättning, personlighetsstörningar inklusive psykopati mm mm), utländskt födelseland (den egna men också föräldrarna), extrem ideologi/kultur/politik/religion borde också spela stor roll.

Det gör det men inkluderas i tidigare nämnd bas i form av prägling från föräldrar.
Citera
2026-08-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmchokladmjolk
Enligt uppgifter till SVT är han en tidigare elev på skolan.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/det-har-vet-vi-om-misstankta-garningsmannen-i-fagersta

Jag vet. Jag menar att han tog den skola av de han hade anknytning till som han lätt kunde komma åt. Har han blivit mobbad så är det knappast bara under det året/halvåret han gick på Brinellskolan.
Citera
2026-08-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag kommer inte ha fel för jag har inte spekulerat så mycket som du gjort. Men visst det är säkert så att han är dundernazist och dödar den första tjej han ser som ändå ser svensk ut av det lilla jag sett. Ser man till elever som framträtt i media så finns det rätt många fler som ser mer utländsk ut men han valde just henne

Hon var halvasiat, mamma Phillipinska så nej, ser inte svensk ut.
Citera
2026-08-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Jag vet. Jag menar att han tog den skola av de han hade anknytning till som han lätt kunde komma åt. Har han blivit mobbad så är det knappast bara under det året/halvåret han gick på Brinellskolan.

Ren "otur" det hände i Fagersta. Kunde lika gärna hänt i Sundsvall om han bott kvar där.
Citera
2026-08-22, 13:31
Medlem
-Dizzy-s avatar
Är denna skola särskilt segregerad, var det därför han valde just den, eller för att han gått där själv?!

Alla intervjuer från kompisar eller av dom barnen som blivit intervjuade från alla tidningar, tv/radio och övrig media, så är alla invandrar barn.

Namn på intervjuade:
- Lamar
- Muna
- Rahaf
- Tulin
- Minnea
Citera
2026-08-22, 13:33
Medlem
Varför ljuger rubriken?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2pyJ8y/liverapport-skolattack-i-fagersta?pinnedEntry=1488515
Citat:
– Tjänstevapen har använts men gärningspersonen har inte skadats i samband med ingripandet, och har inte varit i behov av sjukvård, säger Stefan Larsson, presstalesperson på polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in